Ääntenlaskentauudistus (äänestyksen digitalisointi)

Suomalainen vaalitapa ei ole uudistunut valtiontoimesta tarpeeksi nopeasti edustaakseen teknisesti parasta vaalitapaa, joka olisi Suomessa mahdollinen.

Osa syyllinen on julkishallinnon kieltäytyminen OpenSource pohjaisista ratkaisuista, jonka johdosta projektit ulkoistetaan Tieto Oyj:lle.

Tämän addressin allekirjoittajat kannattavat vaalien ääntenlaskennan tukemista OpenSource-ratkaisulla, joka olisi yhtä tietoturvallinen kuin Suomen valtion myöntämä passi, pankkitunnukset ja digitaalisen informaation välitykseen käytettävä infrastruktuuri yhteensä.

Digitaalinen äänestys suoritettaisiin vaalipaikalla samaan tapaan kuin ennenkin, jotta vaalirauhan rikkoutumattomuus voidaan vahvistaa. Digitaalinen äänestys mahdollistaisi kansalaisille tavan varmistaa oman äänensä perille menemisen.

Jos Suomen passi ei ole tarpeeksi tietoturvallinen digitaalisen äänestyksen mahdollistamiseksi, eduskuntaan tulee äänestää enemmän digitalisaatiota ymmärtäviä kansanedustajia, koska kansalaisen identiteetin kaappaaminen tulee olemaan iso ongelma tulevaisuudessa. 3D-printtereiden yleistyessä Venäjän (tai minkä tahansa muun maan / tahon) Trolliarmeija saattaisi hyvinkin vaalien alla printata Suomen passin näköiskopioita ja vääristää Suomen vaalitulosta.

Tekniset yksityiskohdat voit lukea täältä ja kehoitan jokaista kykenevää tahoa osallistumaan teknisten yksityiskohtien jalostamiseen. Jos esittämäni idea kuulostaa utopistiselta, kannattaa päivittää teknistä osaamistaan, esimerkiksi lukemalla tämä ja tutustumalla moderniin OpenSource ja Cloud Programming lähestymistapaan ohjelmistokehityksessä: Vaalitavan uudistaminen ja digitalisointi

Jos Addressi kerää yli 2000 ääntä, perustan CrowdFunding projektin. Jos CrowdFunding-projekti saa kerättyä rahoitusta, lupaan tehdä OpenSource-demon 4000€/kk kustannuksella, eli jokaista 4000€ kohden teen kuukauden työtä demon rakentamiseksi (verot, eläkevakuutusmaksut, työttömyysvakuutusmaksut jne. käteen jäisi alle 2000€ / kk). Tieto Oyj ei pysty kilpailemaan OpenSourcen kanssa, koska meitä ei aja tarve tienata rahaa, vaan meitä ajaa halu luoda asioita.

Tekisin tämän ilmaiseksi, mutta yrittäjätaustani vuoksi en ole oikeutettu Suomessa samaan tasa-arvoiseen sosiaaliturvaan, kuin ansiotyöläinen, eikä minulla ole tällä hetkellä riittäviä säästöjä. Perustulo olisi hyvä juttu, mutta se on jo toinen tarina.