Airsoft- ja paintball-harrastuksien puolesta

Perjantaina 6.6.2008 radiossa ja Turun Sanomissa oli uutinen joka voi
vaikuttaa airsoft harrastuksen jatkamiseen.

Turun Sanomien sivuilta lainattua
"EU:n asedirektiivin tuomien muutosten myötä mietitään myös rajoituksia tehokkaimmille ilma-aseille. Ratkaisumallin selvitys on alkutaipaleella, mutta yksi lähestymistapa voisi olla kaikkien kaliiberiltaan yli 4,5-millimetristen ilma-aseiden muuttaminen luvanvaraisiksi."

Jos tämä lakimuutos menisi läpi kaikessa yksinkertaisuudessaan niin silloin airsoft- ja paintball-aseet muuttuisivat luvanvaraiseksi vain koska näissä on suurempi kaliiberi kuin 4,5mm.

Kaikkein tehokkaimpien airsoft-aseiden lähtöenergia on noin 3 joulea = 119 m/s 0,43 gramman pyöreällä 6 millimetrin muovikuulalla. Vertailuna yleinen ilmakivääri, joka käyttää metallisia 4,5 millimetrin teräväkärkisiä luoteja, ampuu 0,87 gramman luodin lähtönopeudella 320 m/s, jolloin lähtöenergiaksi muodostuu 44,5 joulea. Kuten tästä huomaa, airsoft-pelivälineet eivät ole mitenkään verrattavissa ilma-aseisiin.

Harrastuksena airsoft on osoittautunut liikunnalliseksi lajiksi jonka parista monet erilaiset ihimiset ovat löytäneet vapaa-ajan viettopaikan. Laji yhdistää yhden mielenkiintoisen harrastuksen alle muun muassa liikunnan, luonnossa liikkumisen, jännityksen, ryhmätyöskentelytaidot ja avoimen kilpailuvapaan harrastupiirin jossa varmasti tapaa uusia kavereita.

Airsoft tai paintball voivat olla nuorelle ainoa harratus missä viihtyy ja suostuu liikkumaan.

Joten ei anneta tälläisen lakimuutoksen mennä näin helpolla läpi hyväksyttäväksi vaan kaikki harrastajat voivat nyt kantaa vastuunsa ja ilmaista kantansa asiasta vaikkapa vain kirjoittamalla nimensä tähän adressiin ja näin vastustaa tälläisen lakimuutoksen hyväksymistä tälläisenään.

Tero Salmela, Pääkaupunkiseudun airsoft-yhdistys    Ota yhteyttä adressin tekijään