Ammattikuorotoiminnalle pitää saada vakaa rahoitus

Suomella on pitkä ja rikas kuoromusiikkiperinne ja kuorolaululla vakaa asema suomalaisessa yhteiskunnassa. Sadattuhannet ihmiset löytävät kuorossa laulamisesta tärkeää sisältöä omaan elämäänsä niin harjoitussalista ja esiintymislavalta kuin katsomosta. Tätä taustaa vasten on valitettavaa, ettei ammattimainen kuorotoiminta ole nykyisen kulttuurin valtionosuusjärjestelmän (VOS) piirissä. Kenttä on puutteellinen ilman ammattilaisuutta.

Kuoroja ei ole mainittu VOS-lakitekstissä. Siksi lakia on tulkittu siten, ettei kuorolle voida myöntää valtionosuuksia samalla tavalla kuten orkestereille, teattereille ja sirkustaiteelle, vaikka termi orkesteri muuten tulkitaan lakia sovellettaessa huomattavasti perinteistä käsitystä laajemmin.

Tähän tilanteeseen on saatava muutos. Soitinmusiikin puolella kukaan ei tyytyisi siihen, että suomalaisen musiikin vienti olisi ainoastaan harrastajien käsissä. Ammattikuorotoiminnan ja kuorolaulun harrastustoiminnan välillä on kuitenkin selkeitä synergioita: kuoroharrastus kasvattaa tulevaisuuden laulajia ja kehittää elinikäistä oppimiskykyä, kun taas ammattilaiskenttä edelläkävijänä pitää kulttuurin elinvoimaisena ja takaa osaltaan sitä, että yhteiskunnassa päästään nauttimaan kuorolaulun laajasti tutkituista positiivisista vaikutuksista tulevaisuudessakin.

Tuen puutteesta huolimatta Suomessa toimii ammattilaulajista koostuvia kokoonpanoja niin sanotulla vapaalla kentällä. Suomen Kansallisoopperan kuoroa lukuun ottamatta kuorolaulu on harvoin kokopäivätyötä, toisin kuin esimerkiksi orkesterimuusikoilla. Laajempaa julkista tukea nauttivia ammattikuoroja taas on monia niin Pohjoismaissa, Euroopassa kuin muuallakin maailmassa. Vakaan rahoituspohjan puute ohjaa Suomessa asuvia laulajia töihin ulkomaille ja vaikeuttaa pidemmälle tulevaisuuteen suuntautuviin yhteistyösopimuksiin sitoutumista.

VOS-järjestelmää uudistettaessa ammattikuoroille on avattava mahdollisuus päästä VOS-rahoitukseen osallisiksi. Me, Helsingin kamarikuoron kannatusyhdistys ry:n hallitus sekä allekirjoittaneet, vetoamme Opetus- ja kulttuuriministeriöön, että se parantaa ammattikuorojen toimintaedellytyksiä. Kehotamme myös kunnallisia päättäjiä tukemaan ammattikuoroja erottamattomana osana kulttuurielämää. Kuoromusiikin arvostus pitää nostaa tasolle, jolle se taiteellisen substanssin, laulukoulutuksen tason, yleisömäärien sekä harrastajakentän laajuuden osalta kuuluu.

Helsingin kamarikuoron kannatusyhdistys ry    Ota yhteyttä adressin tekijään