Asumisen edellytyksiä Ala-Kouvolassa tai Pyydysmäellä ei saa pilata hätiköidyillä päätöksillä.

Mäkikylään suunnitellaan kolme kertaa suurempaa biokaasulaitosta Gasumin toimesta. Kaavahanketta esiteltiin yleisötilaisuudessa Teams- sovelluksen kautta 16.3. Tilaisuudessa esiteltiin hajumallinnuksia, jotka eivät vastanneet todellista tilannetta, vaan pikemminkin täydensivät vain hakemusta. Esittelyssä kerrottiin mm että hajumallinnus ei ota huomioon satunnaisia hajupäästöjä. Ja että mikäli hajuja pääsee ympäristöön, ne ovat häiriötilanteen aikaan saamia.

Mielestäni tuskin on kyse häiriötilanteesta, vaan ihan normaalista tilanteesta, joka ilmenee meillä kesäisin tuulen suunnan ollessa otollinen. Tai sitten häiriötilanne on kesänmittainen.

Asun Kouvolan Jousikadulla ja tohdin olla hieman erimielinen hajumallinnuksen kanssa. Hajuhaittaa ei mallinnuksen mukaan meillä pitäisi esiintyä. Kuitenkin hajuhaitta on meille voimakasta matalapaineen aikana ja lämpimällä ilmalla. Kesäisin eteläisen ilmavirtauksen ja lämpöisen ilman aikana se on erityisen voimakasta. Mielestäni on aivan kohtuuton vaatimus lähialueen asukkaille, että Biolaitoksenlaitoksen käsittelykapasiteettia kasvatetaan. Jos kapasiteettia kasvatetaan, kasvavat myös hajuhaitat alueella ja asumisviihtyvyys kärsii.

Tilaisuudessa kerrottiin myös, että uuden teknologia käyttöönotto poistaa hajuhaittoja tehokkaasti ja sillä perusteltiin kapasiteetin lisäämistä ilman kasvavia hajuhaittoja. Tätä on hyvin vaikea uskoa, kun halua korjata nykyisiä virheitä hajuhaitoista ei ole ollut. Mielestäni edellytys laajennukselle on mahdollista vain, jos nykyiset hajuhaitat pystytään tehokkaasti poistamaan. Ennen sitä ei voi antaa lupaa laajentamiseen tai Kouvolan eteläisiä osia muuttuu asumiskelvottomiksi.

Pitää ymmärtää, että hajuhaittamallinnus on hallinnollinen hajunhaisto, eikä se kuvaa todellista tilannetta. Todellisuudessa hajuhaitta ei ole hallinnassa, eikä sitä voi sanoa häiriötilanteeksi, vaan se ilmenee aina matalapaineen aikana ja lämpöisellä ilmalla.

Eli ensin vanha biolaitos kuntoon, siitä kokemuksia ja sitten vasta uutta suunnitelmaa käsittelykapasiteetin kasvattamiseksi. Asumisen edellytyksiä Ala-Kouvolassa, Kymijoen varressa tai Pyydysmäellä ei saa pilata hätiköidyillä päätöksillä.

Jari ja Merja Larikka    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Jari ja Merja Larikka voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…