Aviorikos kriminalisoitava uudelleen rikoslakiin

Nykyisessä lainsäädännössä ei ole säädöstä aviorikoksesta. Laki on poistettu sieltä aikanaan.. Nykyisin aviorikos on katsottu laajasti mediassa ja lainsäädännössä läpi sormien. Asialle jopa naureskellaa joissakin piireissä.  Aviorikos naimisissa olevien parien välillä on mielestäni erittäin tuomittavaa ja yleisen moraalikäsityksen vastaista. Aviorikos täytyy liittää uudelleen rikoslakiin ja siellä kohtaan henkinen pahoinpitely. Aviorikoksessa aiheutetaan puolisolle ja koko perheelle tietoisesti henkistä kärsimystä todella suuressa määrin ja rikotaan avioliiton yleistä arvoperustaa.

Merkittävää asiassa on myös se, että aviorikoksen tekijä aiheuttaa henkistä väkivaltaa välillisesti myös lapsilleen. On yleisesti tiedossa, että aviorikokset aiheuttavat useimmiten eripuraa perheen sisällä, jota lapset joutuvat kuuntelemaan ja kestämään. Teko saattaa olla yksi merkittävä osasyy esim. avioeroon. Tällöin aviorikoksen tekijä syyllistyy puolisoaan ja perhettään kohtaan myös lastensa henkiseen pahoinpitelyyn. Lapset eivät voi valita, että käykö puoliso pettämässä toista puolisoa. Sen sijaan pettäjä voi valita, että syllistyykö tähän henkisen väkivallan muotoon puolisoaan ja lapsiaan kohtaan. Tutkimuksissa on todettu, että yksinhuoltajaperheiden lapsilla on enemmän mm. mielenterveysongelmia.

Henkisessä väkivallassa on kysymys mm. toisen tarpeettomasta henkisestä solvaamisesta ja kontrolloinnista. Aviorikoksessa petetään yhteinen avioliitto ja sen yleinen arvoperusta. Yleiseen arvoperustaan katson kuuluvaksi toisen puolison ja lasten kunnioittamisen ja uskollisuuden.  Ihmisellä on yleisestikin oikeus olla hyväksytty ja elää sellaista elämää, jossa tätä ei loukata. Mustasukkaisuus luetaan osin henkiseksi väkivallaksi. Onkin mielestäni erittäin tuomittavaa, että jos puoliso pettää parisuhteessa toista ja petetty tulee tästä perustellusti mustasukkaiseksi niin itse asiassa se osapuoli ketä on petetty, onkin juridisesti syytettyjen penkillä. Mustasukkaisuus kun on henkistä väkivaltaa, mutta aviorikos ei ole nykylainsäädännön mukaan.

Yleisesti on kansan keskuudessa tiedossa, että aviorikos loukkaa useimpien puolisoiden mieltä hyvin vakavasti. Tämä taas altistaa petetyn vaikeille ongelmilleen omassa elämässään. Itsetunto on lyöty maahan ja on yleisesti epäonnistunut olo.  Suhteita on tietysti erilaisia ja kaikissa uskollisuus ei ole liiton yhteisesti sovittu päämäärä. Nämä ovat asioita erikseen. Adressini koskee niitä liittoja, jossa yhteisymmärryksessä liitto on perustettu kahden ihmisen välille, jotka haluavat jakaa myös seksielämänsä vain toistensa välillä. Näen näissä tapauksissa aviorikoksen kahden ihmisen välisen sopimuksen rikkomisena, josta on oltava myös juridisesti vastuussa.

Ehdotankin, että aviorikos tulee uudelleen mainittavaksi erillisenä henkisen väkivallanmuotona rikoslakiin, naimisissa olevien parien kesken. Perusteena on yleinen oikeustaju ja lasten oikeus vakaaseen kasvuympäristöön vastuullisten vanhempien kanssa.