Pienyrittäjän toimitilojen irtisanominen peruttava

Olen nuori yrittäjä, jonka yritystoiminta on vaarassa loppua lähes alkumetreillä. Vuoden 2012 kesällä rohkaistuin toteuttamaan pitkäaikaisen unelmani ja perustin veneenkorjauksiin, huoltoihin, nostoihin ja laskuihin keskittyvän yrityksen (CM Boats). Vaatimattoman toimipisteeni sain perustettua Espoon kaupungin vuokrasopimuksella Espoon Suomenojan venesatamaan.

Olen viihtynyt erinomaisesti satamassa ja onnistunut luomaan asiakassuhteen lukuisiin venesatamassa oleviin veneilijöihin. Toimipiste venesatamassa on kaltaiselleni aloittelevalle yrittäjälle käytännössä ainoa oikea paikka, koska siellä pääsen kosketuksiin asiakkaiden kanssa.

Nyt unelmatyöni ja yrittäjyyteni on vaarassa loppua Espoon kaupungin irtisanottua vuokrasopimukseni. Irtisanomisessa ei kerrota perusteluita. Tilanne tuntuu kannaltani erittäin epäreilulta ja kohtuuttomalta, koska alueella toimii yhä muita vastaavia yrittäjiä.

Olen hiljattain investoinut kalustoon ja vaarassa ei ole ainoastaan unelmani yrittäjänä, vaan myös henkilökohtainen vararikko on mahdollinen. Asuntoni on pantattu yrityslainan vakuudeksi.

Tiedustelin perusteita irtisanomiselle irtisanomisilmoituksen lähettäneeltä ulkoilupäällikkö Tapani Kortelaiselta. Hän lähetti minulle lyhyen vastauksen:

"Työtilojen sijoittamislupa on peruttu sijoittamisluvan kohdan kaksi perusteella, jossa mainitaan että ” Sijoittamislupa on voimassa toistaiseksi ja se voidaan peruuttaa luvan antajan puolesta. Peruutus tulee ilmoittaa toiselle osapuolelle 6 kuukautta ennen sen purkamista"

Kun en saanut vastauksia ulkoilupäälliköltä, käännyin tämän esimiehen, liikuntatoimen johtajan Martti Merran puoleen. Hän lupasi toteuttaa "sisäisen selvityksen". Viikot vierähtivät, joten päätin tiedustella, missä vaiheessa selvitystyö on. Merra vastasi meilitse:

"Käsittely on sisäinen sisällön, aikataulujen, johtopäätösten ja mahdollisten toimenpiteiden osalta."

En ymmärtänyt, kuinka käsittely voi olla toimenpiteidenkin osalta sisäinen. Eikö minulle kerrottaisi, mikäli irtisanomiseni peruttaisiin? Tuntui, että vastassani oli seinä. Kun yritin sopia tapaamista kaikkien osapuolten kesken, Merra vastasi vain: "Ok. Mara.", eikä tapaamista ikinä järjestetty. Kun pyysin, että irtisanomiseni peruttaisiin määrittelemättömän pituisen "sisäisen selvityksen" ajaksi, Merra vastasikin yllättäen, ettei aio puuttua irtisanomisiin tässä prosessissa. Tämän jälkeen hän ei enää vastannut meileihini.

Kun en tullut kuulluksi Kortelaisen tai Merran suunnalta, lähetin meilin kaupunginjohtaja Jukka Mäkelälle (9.6). Hän ei ole tähän päivään (5.8.) mennessä vastannut meiliini.

En pysty yrityksistä huolimatta yksin saamaan asiasta päättäviä tarkistamaan päätöstä. Uskoisin heidän palaavan asian äärelle, jos saan oheiseen adressiin mahdollisimman monta nimeä. Olen erittäin kiitollinen jos jaat eteenpäin tätä tekstiä ja allekirjoitat oheisen adressin, jotta asiaani tarkastellaan vielä kerran.

Lisätietoja saat meilaamalla minulle cmboats@gmail.com

Voit myös halutessasi olla yhteydessä asiasta päättäviin tahoihin:

Ulkoilupäällikkö Tapani Kortelainen: 050 081 1962, tapani.kortelainen@espoo.fi

Liikuntatoimenjohtaja Martti Merra: 043 824 9586, martti.merra@espoo.fi