Vetoomus Oulun yliopiston Ionosfäärifysiikan, Avaruusilmaston ja Tähtitieteen tutkimusyksiköiden yhdistämistä vastaan

Vetoomus Oulun yliopiston rehtorille ja hallitukselle

Luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani on päättänyt esittää rehtorille Avaruusilmaston, Ionosfäärifysiikan ja Tähtitieteen tutkimusyksiköiden yhdistämistä, vastoin asettamansa työryhmän nimenomaista suositusta. Dekaani tiedottaa asiasta 19.6.2018; mitään varsinaista henkilökunnan kuulemista asiasta ei ole järjestetty, työryhmän sisäiset luottamukselliset keskustelut poislukien.

Työryhmälle annettiin tehtäväksi tarkastella tutkimuksen ja opetuksen mahdollisen yhdistämisen vaikutuksia, huomioiden erityisesti taloudelliset seikat. Opetusta ja tutkimusta koskevien faktojen perusteellisen selvityksen pohjalta työryhmä päätyi kuitenkin yksimielisesti toteamaan nykyisen opetuksen tarpeellisuuden ja kannattamaan erillisten hallinnollisten yksiköiden säilyttämistä.

Raportin (http://www.oulu.fi/astronomy/Report_final.pdf) loppuyhteenvedossa todetaan: "Possible merging of the units would neither release new resources, nor enhance the currently highly successful operation of the units. We find no recognizable added value that would arise from merging. Rather, there is a threat of losing agility from merging and adding an extra layer of internal administration"

Avaruusfysiikka ja tähtitiede ovat tutkimuskohteiltaan ja menetelmiltään tyystin eri tieteenaloja. Pienestä koostaan huolimatta yksiköt yltävät erittäin korkeatasoiseen tutkimukseen, tuottaen vuosittain 20-40% Oulun yliopiston kansainvälisesti korkeimpaan kategoriaan luokitelluista tieteellisistä julkaisuista (www.natureindex.com). Arvostus näkyy ulkopuolisessa rahoituksessa (Akatemian huippuyksikkö, Horizon 2020 ITN). Yksiköt ovat myös järjestäneet opetuksensa kustannustehokkaasti, koska myös ulkopuolisella rahoituksella palkatut tutkijat osallistuvat siihen. Nykyiset yksiköt ovatkin malliesimerkki siitä, miten Oulun yliopisto voi yltää kansainvälisen tason tiedeyliopistoksi, joka pystyy houkuttelemaan opiskelijoita ja nuoria tutkijoita kaikkialta maailmasta.

Kannattaako Oulun yliopiston vaarantaa menestyksekkäästi toimivien tutkimusyksiköiden tulevaisuus pakottamalla ne keinotekoiseen liitokseen? Pahimmillaan seurauksena voi olla opetuksen ja tutkimuksen alasajo kansainvälisesti voimakkaasti laajenevilla tieteenaloilla.

Me allekirjoittaneet vastustamme yksiköiden perusteetonta yhdistämistäja toivomme Oulun yliopiston johdon hylkäävän dekaanin esityksen.

Teemu Virtanen, Sigma-kilta ry    Ota yhteyttä adressin tekijään