Lääninhallituksen valtuutus pois eläinsuojeluvalvojilta, joilla on taloudellinen intressi haltuunott

Adressiin kerätään nimiä 30.9.2009 asti, jonka jälkeen sen toimitetaan suomen lääninhallitusten eläinsuojelusta vastaaville läänineläinlääkäreille.

Vaatimus

Kuluneiden vuosien aikana erityisesti Satakunnassa tapahtuneet eläinsuojeluun liittyneet viranomaisylilyönnit ovat olleet luonteeltaan sen kaltaisia, että kansalaisina vaadimme lääninhallituksia toimimaan, jotta tällainen toiminta ei tulevaisuudessa enää olisi mahdollista. Viranomaisiksi luemme tässä yhteydessä eläinsuojeluviranomaiset sekä lääninhallituksen valtuuttamat eläinsuojeluvalvojat.

Kyseisissä Satakunnan tapauksissa on tehty lukuisia virhearvioita eläinten todellisesta tilasta sekä sivuutettu täysin primaarilainsäädännön edellyttämä suhteellisuusperiaate kaikessa viranomaistoiminnassa. Kyseenalaisia tapauksia nousee kaiken aikaa esiin muitakin, mutta viimeaikaisista tapauksista on kiinnostunut myös media, mikä on saattanut ne valtakunnanlaajuiseen tietoisuuteen. Lisätietoja uutisoinnista:

Kun eläinsuojeluvalvontaa hoidetaan kuten Satakunnassa on tapahtunut, alkaa tämä sinänsä tarpeellinen toiminta kansalaisen näkökulmasta vaarallisesti muistuttaa mielivaltaa.

Ongelmalliseksi koemme erityisesti satakunnassa sen tosiasian, että lääninhallituksen hyväksymä eläinsuojeluvalvoja (yrittäjä Tanja Koski) on pitänyt vuosia elinkeinonaan eläinkotitoimintaa (Kirpun eläinkoti) ja nykyisin vuokraa tiloja Esko Ry:n harjoittamalle eläinkotitoiminnalle (Eskon eläinkoti), johon hän ohjaa tarkastuskäyntiensä tuloksena asiakkaita (haltuunotettuja eläimiä).

Me allekirjoittaneet vaadimme lääninhallituksia peruuttamaan antamansa eläinsuojeluvalvojan oikeudet henkilöiltä, jotka harjoittavat eläinkotitoimintaa yrittäjänä, vuokraavat tiloja kyseisen toiminnan harjoittamiseen tai mahdollisesti saavat muuta taloudellista hyötyä siitä, että eläinsuojelutarkastus johtaa 44 pykälän mukaisiin toimenpiteisiin.

4.2.2010 Lääninhallituksen antama vastaus löytyy oheisesta linkistä: Vastaus eläinsuojeluvalvontaa koskevaan adressiin