EU-asedirektiivissä esitetyn lipasrajoituksen/kiellon huomiotta jättäminen

Adressin sisältö

Suomen maanpuolustus perustuu reserviläisarmeijaan, joka tuo omat erityispiirteensä puolustusvoimien ja reserviläisten toimintaan. SRA on reserviläisurheiluliiton(resul) alainen ampumaurheilun kilpailulaji. Siinä on oleellista ja tarpeellista käyttää samaa tai lähes samaa kalustoa kuin puolustusvoimien käytössä oleva kalusto. Tähän kuuluu myös 30 patruunan lipas. EU-asedirektiivi esityksessä pyritään kieltämään ja rajoittamaan ”isoja” lippaita kuten 30 patruunan lipas. Kiellon ja rajoituksen keppihevosena käytetään euroopassa tapahtuneita terroritekoja.
Voidaan todeta, että terroristit eivät noudata EU:n lakeja ja asetuksia ja että eurooppa sekä muut maanosat ovat nykyisellään täynnä lupavapaita aseiden lippaita, eikä niitä nyt kieltämällä tai rajoittamalla saada pois kenenkään käytöstä ja saatavilta.

Vaadimme, että Suomen eduskunta sekä puolustushallinto eivät huomioi lausunnoissaan eikä eduskunta huomioi uudessa, tulevassa aselakiesityksessään EU-tasolta tulevaa lipaskielto-ja rajoitusasiaa millään tavalla, koska se:

a) vaarantaa VAKAVASTI Suomen maanpuolustuksen
b) estää tai haittaa SRA-ampumalajeja
c) estää tai haittaa reserviläisten omaehtoista ampumaharjoittelua
d) ei millään tavalla estä tai ehkäise terroritekoja
e) ei perustu mihinkään oikeaan ja todettuun faktaan, pelkkään luuloon ja oletukseen
f) rankaisee perusteetta rehellisiä, lainkuuliaisia aseen omistajia

Tämä esitysteksti on maallikon kirjoittama ja sitä voidaan tarkentaa ja korjata asiasta paremmin perillä olevien tahojen toimesta.

Adressi luovutetaan uutta aselakiesitystä laativille tahoille keväällä 2018.