Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#16758 Re: Re: Niin kuin Oikeaan Kristillisyyteen kuuluukin,...

04.07.2013 14:56

#16757: veryxyl - Re: Niin kuin Oikeaan Kristillisyyteen kuuluukin,...

missä määrin alkuseurakunta apostoleineen ja Kristus-todistajineen tunnistaisi aikamme lähetystyön sisällön ja toteutuksen samaksi alkuseurakunnalliseksi lähetystoiminnaksi?

Huhtisen mukaan Vanhan ja Uuden testamentin yhteys lähetysajattelussa on haluttu hämärtää. lmiön saa aikaan liberaaliteologinen trendi. Lähetysteologiset peruslinjaukset pakanoille koittavasta valkeudesta ja pelastuksen ilosanomasta kaikille kansoille ovat Vanhassa testamentissa. Ilman VT:n ja UT:n välisen jatkumon tunnustamista lähetystyö on Huhtisen mielestä jo huomattavalta osin muuntunut yleishyväksi humanitaariseksi auttamisaktiviteetiksi, joka on helpommin markkinoitavissa suurelle yleisölle.

Huhtinen kirjoittaa myös, että New Agen ja muun laajan uususkonnollisuuden vaikutuksesta aikamme ihmiskäsitys on radikaalista muuttunut. "Ajatus synnin sokaisemasta ihmisestä torjutaan liian negatiivisena ja tilalle tarjotaan kaiken aikaa paremmaksi kehittyvä ja jalostuva ihminen, jonka sisimmästä voidaan loihtia esille jumalallisia piirteitä."

Lähetysjohtajan mielestä uususkonnollisen ihmiskäsityksen omaksuminen turhentaa itse evankeliumin. Tällä tiellä katoaa myös usko evankeliumin totaalivoimaan synnistä vapauttajana, ihmiselän uudistajana ja pelastajana.

Kuumin lähetysteologinen kysymys, jonka ympärillä laineet käyvät korkeina ja voimakkaina on Huhtisen mukaan: Vain Jeesusko voisi pelastaa? Hän kirjoittaa, että kristinuskossa oleva absoluuttinen monoteismi eli yksijumalaisuus ja muut tiet sulkeva pelastusoppi on suoraa johdonmukaista jatkoa Vanhan testamentin edustamalle monoteismille. "Elämme moniarvoisessa maailmanajassa, jossa väite absoluuttisesta totuudesta nostaa ristiaallokon."

Vastaukset

veryxyl

#16764 Re: Re: Re: Niin kuin Oikeaan Kristillisyyteen kuuluukin,...

2013-07-04 16:50:31

#16758: - Re: Re: Niin kuin Oikeaan Kristillisyyteen kuuluukin,...

Olen Huhtisen kanssa samaa mieltä, että vain Jeesus voi pelastaa.
En ollenkaan usko, että ihmisluonto voi itse jumalallisia piirteitä kehittää (no voihan sitä itseään kaikkivoipana pitää). Ne jumalalliset piirteet tulevat itse Jumalalta, ei ihminen voi niitä itse kehittää.
Seurakunnan tärkein tehtävä on evankeliumin julistaminen, kuten alkuseurakunnassa, mutta ei liberaalien tavalla jotka monet eivät edes usko Raamatun olevan Jumalan sanaa.
Mutta, vielä tänäänkin Jeesus pelastaa... ja tästä ristiaallokosta päästään "tyveneen".
Shalom!