Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#22247 Re: Re: Re: Re: Re: Miehen ja naisen välinen suhde

10.10.2013 17:30

#22244: - Re: Re: Re: Re: Miehen ja naisen välinen suhde

Paljon olet ilmeisesti Raamattua lukenut, mutta mitään et ole ymmärtänyt... Luet nerokkaan lähteesi oppien mukaisesti sitä myös ihan väärillä silmälaseilla yrittäessäsi asettaa myöhempien aikojen normeja "rivien väliin" vanhoihin teksteihin. On ihan päätöntä yrittää kirjoittaa samaan aikaan Mooseksen kirjan ja Jeesuksen ajan tapakulttuurista

Uuden testamentin aikana yksiavioisuus oli pääsääntö. Sen sijaan varhaisempina aikoina moniavioisuus oli normaalia, eikä Vanha testamentti ota siksi siihen moittivaa kantaa - ainakaan alkuvaiheessa. Kyse oli nimittäin taloudellisesta liitosta, jossa kullakin osapuolella oli periaatteessa turvattu asema. Erityisesti se oli tuolloin myös suvun jatkamiseksi solmittu, eikä siinä pari vaimoa lisäbonuksena ollut ollenkaan pahitteeksi.... Siksi "Jumalan miehillä" oli tarinoiden mukaan valtavia perheitä, heidän mahtavuuttaan halutaan tällä piirteellä korostaa. Moite, joka heihin sitten lopulta kohdistuu, on se, että he naivat vääräuskoisia.

Sen sijaan "haureus" oli molempina aikoina äärimmäisen vakava asia, koska se uhkasi tuhota tuon liiton taloudellisen ja sosiaalisen perustan. Siihen avuksi oli rikkailla myös jalkavaimot, jolloin innokkaimmallakin häntäheikillä taisi loppua into enää laajemmalle kiinnostustaan ulottaa. Naisen kohdalla irtosuhde pudotti naisen markkina-arvon, mikä oli katastrofi naisen vanhempien perheelle.

 

Vastaukset


Vieras

#22251 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Miehen ja naisen välinen suhde

2013-10-10 17:59:49

#22247: - Re: Re: Re: Re: Re: Miehen ja naisen välinen suhde 

 Tarkentaisitko vielä mikä kohta tässä seuraavassa tekstissä (lainauksessa) ei ole totta:

"Vanhassa testamentissa mainitaan monia Jumalan omia, joilla oli useita vaimoja. Useimpien kohdalla asiasta ei sanota mitään nuhdetta. Pitikö Jumala siis moniavioisuutta ihan hyvänä asiana? On tärkeä nähdä, että Raamattu kuvaa ihmisiä ja heidän elämäänsä sellaisina, mitä ne ovat, ei sellaisina, mitä Jumala haluaisi niiden olevan.

Ensimmäisen Mooseksen kirjan luvussa yksi kerrotaan, miten Jumala loi ihmisen - miehen ja naisen - omaksi kuvakseen. Toisessa luvussa on yksityiskohtaisempi kuvaus miehen ja naisen luomisesta ja lopuksi sanotaan: ”Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.” Tuossa tilanteessa oli vain yksi ihmispari. Ei ollut vielä vanhempia, joita voi jättää. Mutta jo silloin Jumala antoi keskeisen periaatteen avioliitolle. Yhden miehen ja yhden naisen elinikäinen liitto on Jumalan jo luomistyön yhteydessä antama lahja.

Syntiinlankeemus toi ihmisen elämään kateuden, vihan, murhat, riidat, aviorikokset, moniavioisuuden ja monet muut ongelmat. Näistä ongelmista saamme hyvän kuvan sekä omasta yhteiskunnastamme että myös Raamatun sivuilta. Jumala esimerkiksi antoi selvän ohjeen, että Israelin kuninkaalla ei saanut olla monia vaimoja, kuten ympärillä olevien kansojen kuninkailla oli. Siitä huolimatta lähes kaikilla Israelin kuninkailla oli useita vaimoja. Uuden testamentin aikaan juutalaisten keskuudessa ei hyväksytty moniavioisuutta. Sen tähden tämä kysymys ei nouse esiin evankeliumeissa."