Tampereen Hatanpään lukion lakkauttamista vastaan

Kommentoitu viesti

lärvi

#110 rummit soi.

27.01.2014 19:48

Olen kadehtinut Halua(itse sitä rakennusta että oppilaiden+opettajien luomaa omaa ominaista ilmapiiriä) siitä lähtien kun Tamlu yhdistettiin Kaarilan lukion kanssa ja koko sakki heivattiin siihen mielisairaalan näköiseen rakennukseen(puhun siis entisestä Sampolan yläasteena toimineesta rakennuksesta). Ennen yhdistämistä Tamlussa oikein hehkutettiin minkälaista ihanuutta uudessa rakennuksessa tulee olemaan: monia erilaisia kursseja etenkin laajempi valokoima kuvataide kursseja, mukavampi työympäristö, enemmän tilaa=isommat luokat, uudempaa elektroniikkaa käytettäisiin opetuksessa ja jne.

Yhdistämisen jälkeen melkein mikään noista hehkutetuista asioista ei toteutunut tai jos toteutui niin se hävisi budjetti syistä: Suurin osa uusista kursseista piti karsia pois koska niitä ei voitukkaan pitää rahallisesta syystä. Isommat tilat eivät olletkaan isoja vaan jos halusit jollekki tietylle kurssille niin istumapaikoista melkein sai tapella. Uudempi elektroniikka toimi hyvin sen 2 viikkoa kunnes piti kutsua vaksi tai tietokoneista enemmän tietävä paikalle kun laitteet eivät toimineet jostain kummaakin kummallisemmista syistä. Ja mitä työympäristöön tulee niin 2 ensimmäistä vuotta uudessa Tamlussa oli Kaarila vs. Tamlu meno.
Koko Tamlusta kasvatettiin niin iso että oppilaista tuli kasvottomia eikä opettajat tunteneet heitä mitenkään (hyvä että edes nimen muistivat). En kyllä tiedä mikä tilanne sielä juuri nyt on, mutta toivottavasti edes vähän parantunut.

Idea miksi vuodatin ensin Tamlun kohtalosta on se, että Tamlu ei ole enää se mitä se ennen oli vaan nykyään pelkkä Tampereen kaupungin epäonnistunut projekti, josta ei puhuta ylpeydellä. Sama kohtalo odottaa myös Halua, jos asialle ei tehdä jotain. Halussa on munaa että sielua. Oppilaat sielä ovat enemmän tai sitten vähämmän lahjakkaita, mutta heitä yhdistää ainakin yksi asia: elämällisyys.

Ja enemmän tiivistetysti tämä teksti: Tampereen kaupungin suunitelmat menevät ennemmin tai myöhemmin päin peetä, ja ne kultaiset ajatukset eivät toteudu niinkuin pitäisi.

Vastaukset

Halun ja Tamlun puolesta

#111 Re: rummit soi.

2014-01-28 07:34:20

#110: lärvi - rummit soi.

Olen vankasti HaLun säilyttämisen kannalla. Mutta silti on pakko kommentoida Tamlua koskevia kommentteja: harmi, että sinulle on jäänyt huonoja kokemuksia Tamlusta. Minulla taas on ainoastaan hyvää sanottavaa tästä koulusta: ilmapiiri on erittäin suvaitsevainen, opettajat ihania, tekniikka toimii jne. enkä kyllä ainakaan enää huomaa mitään Kaarila-Tamlu-osastoja. Silti tätäkään koulua ei tulisi enää lisää kasvattaa, nykyinen opiskelijamäärä on sopiva.