Helsinki Tehtaankatu-Laivurinkatu risteykseen turvallisuutta ja sujuvuutta

Kommentoitu viesti

En medelålders man från Ulrikasborg
Vieras

#12 Liikennevalot huono ratkaisu liikenteen rauhoittamiseksi

18.09.2010 12:02

Kannatan vahvasti autoliikenteen rauhoittamista Ullanlinnan läpi kulkevilla kaduilla, kuten Tehtaankadulla ja Merikadulla, joissa vaikuttaa olevan paljon läpiajoliikennettä. En kuitenkaan usko liikennevalojen olevan hyvä ratkaisu Laivurinkadun ja Tehtaankadun risteykseen. Päinvastoin pelkään liikennevalojen aiheuttavan autoilijoissa paljon suurempaa "tarvetta" ajaa lujaa silloin kun valot ovat vihreällä ja tämä huonontaa muiden turvallisuutta - tästä on Helsinki täynnä varoittavia esimerkkejä.

Käytännön kokemukset Kampissa Runeberginkadulla osoittavat, että liikenneympyrä ja korotetut suojatiet ovat toimivampi ratkaisu autoliikenteen rauhoittamiseksi alueella, jossa on myös paljon kevyttä liikennettä ja jalankulkijoita.

Tehtaankadun ja Laivurinkadun risteykseen sekä Tehtaankadun ja Neitsytpolun risteykeseen sopisi liikenneympyrät ja korokkeet erittäin hyvin, jos vain ratkaistaan miten raitiovanut kulkevat niissä (esim. suoraan läpi estäen kuitenkin autojen kulku suoraan läpi).

Yleisesti ottaen en usko autoliikenteen rauhoittuvan pakottamalla pysähtymään liikennvaloilla vaan uskon vaikuttamiseen autoilijoiden yleiseen asenteeseen, muiden huomioon ottamiseen sekä tekemällä liikenteestä sujuvaa ja turvallista kaikille. Kaipaisin yleistä asenteenmuokkausta, jossa autolijoille opetetaan aina antamaan tilaa ja väistämään kevyempää liikennettä (jalankulkijoita, pyöräilijöitä jne).

Vastaukset

Addressin perustaja
Vieras

#13 Re: Liikennevalot huono ratkaisu liikenteen rauhoittamiseksi

2010-09-20 15:32:10

#12: En medelålders man från Ulrikasborg - Liikennevalot huono ratkaisu liikenteen rauhoittamiseksi

Kiertoliittymä kuulostaa toimivalta tässäkin tapauksessa - toivottavasti löytyisi ratikoillekin passeli ratkaisu :-)

Pk-seudusta en osaa sen laajemmin sanoa kun liikutaan siellä satunnaisesti erilaisin tavoin. Helsingin ydinkeskustassa kuitenkin niin autoilijat, pyöräilijät kuin jalankulkijat tekevät vähän mitä sattuu ja liikkuvat missä sattuu. Joka tapauksessa hävettää autoilijoiden puolesta kun tilanne on mennyt sellaiseksi, että jalankulkijat joskus kiittävät yhä harvenevia muuta liikennettä kunnioittavia autoilijoita kättä heilauttamalla...

PS. Onko kellään tiedossa, olivatko kaksi vuotta sitten asennetut varoitusvalot jonkinlainen kapungin kädenojennus (käytännössä lohdutuspalkinto) alueella liikkujille, jottei toimivampaan ratkaisuun tarvitsisi kuluttaa suunnitteluresursseja ja rahaa?