Itäväylän ja Kehä I:n risteys tunneliin

Kommentoitu viesti

Asukas, joka ei voimakkaasti kannata tunnelivaihtoehtoa
Vieras

#27 Faktat kuntoon

25.10.2010 20:22

Tiedoksi adressun aloittajalle vaan, että Citymarketin edestä menevä KATU on Kauppakartanonkatu - ei tie! Ja kaiken lisäksi mainittu Kauppaneuvoksentie löytyy Lauttasaaresta. Aika pitkää siltaa oltaisiin siis rakentamassa - tämä mainittu puoliväli lienee jossain Korkeasaaren laitamilla?

Argumentointi aivan lasten kengissä, ei tässä voi kun antaa kaupungin hoitaa hommat parhaalla tavallaan!

Hauskaa syksyä ja onnea yritykseen!

Vastaukset

Jaakko Ojala
Vieras

#29 Re: Faktat kuntoon

2010-11-12 11:20:21

#27: Asukas, joka ei voimakkaasti kannata tunnelivaihtoehtoa - Faktat kuntoon 

 Tervehrys!  Ja kiitos palautteesta. Olet tietysti ihan oikeassa katujen nimien suhteen. Oikein on Kauppakartanonkatu ja Kunnallisneuvoksentie.

Pahoittelen sitä, että olin huolimaton nimissä, asia ei tuosta mokasta kuitenkaan mihinkään muutu, jokainen lukija on kyllä käsittänyt mistä oikeasti on kysymys.  Argumentointi on perusteellisesti esitetty kaupunkisuunnitteluvirastolle osoitetussa mielipiteessä. Tässä muutamia pointteja (eivät merkittävyysjärjestyksessä):

1) Siltavaihtoehdossa kevyt liikenne (jalankulkijat, fillaristit) ovat siltojen varjossa ja pimellä turvattomuuden tunne ja uhka ovat merkittävät (Itä-Pasila on aika varoittava esimerkki)

2) Siltavaihtoehdon ramppi halkaisee Itäväylän päälle suunnatun kävelykannen ja rajoittaa rakentamista (ja siten vähentää rakennusoikeuksien myynnistä saatavia tuloja)

3) Siltavaihtoehto levittää melu- ja liikennesaasteen laajemmalle kuin tunnelivaihtoehto, jossa haittojen minimointi on paljon helpompaa

4) Tunnelivaihto voidaan toteuttaa vaiheittain, mikä mahdollistaa liikenteen sujumisen edes jotenkin rakennusvaiheessa. Siltavaihtoehto on tässä suhteessa joustamaton

5) Tunnelivaihtoehdon rakennuskustannukset ovat korkeat verrattuna siltavaihtoehtoon. Rakennuskustannusten lisäksi pitää ottaa huomioon myös ainakin seuraavan viiden vuosikymmenen vuotuiset huolto- ja ylläpitokustannukset diskontattuna 5 - 7 %:n korkotasolla tähän päivään. Tunnelin halvemmat huoltokustannukset kaventavat vaihtoehtojen välistä kustannuseroa. Miksi kaupunkisuunnitteluvirasto ei ole näitä laskelmia edes harkinnut tehtäväksi?

6) Tunnelivaihtoehto sallii siltaa paljon enemmän lisärakentamista, jonka tuotoilla voidaan kompensoida korkeampia rakennuskustannuksia. Miksi kaupunkisuunnitteluvirasto ei ole näitä laskelmia tehnyt?

7) Pitkä, korkea, kaupunkikuvan ja maisemat pilaava silta ei millään sovi Helsingin statukseen World Design -kaupunkina

8) Kaupungin ympäristötarkastaja pitää siltaa todella merkittävänä haittana, mutta vain "paikallisesti". Ei pidä unohtaa sitä, että lähiympäristössä asuu jo nyt yli 21 000 asukasta. Ja täydennysrakentamisen myötä uusia asukkaita tulee tuhansia (Itäkeskuksen kansi jne)

Jaakko Ojala