Terveydenhuollon tietojärjestelmät korjattava

Kommentoitu viesti

Tööt

#8 Mikä on toimiva?

03.08.2012 11:47

Asiaa olisi hyvä pohtia, mitä tarkoitetaan "Toimivuudella". Tietojärjestelmän rakentamiseen ja kehittämiseen tarvitaan asiaansa paneutuneita osaajia sekä asiakkaan (HUS) että toimittajan puolelta sekä siltä väliltä. Julkisen sektorin- ja tässä tapauksessa erikoissairaanhoidon järjestelmä on erittäin monimutkainen ja korreloi yhteiskunnan jatkuviin muutoksiin. Järjestelmä ei ole koskaan "valmis". Valmiutta kehittämiseen on oltava joka tasolla, koko ajan. Pääperiaatteena on se, että asiakkaalta tulee tarve, joka pyritään toteuttamaan toimittajan puolelta niin hyvin, kuin mahdollista. Onko toimimattomuus siis järjestelmässä, prosessissa, määrityksessä, asiakkaan vai toimittajan osaamattomuudessa?

Vastaukset

Mikael Sonninen
Helsinki

#11 Re: Mikä on toimiva?

2012-08-28 14:07:00

#8: Tööt - Mikä on toimiva?

Taidat olla töissä Tiedolla, Logicalla tai muilla perinteisillä julkisen sektorin lypsijöillä? Tuota mantraa nimittäin kuulee tavattoman paljon noilta lypsijöiltä. Kyllä jotain vastuuta on sovelluskehittäjältä, ei minusta pidä olettaa, että aivan joka ikinen yksityiskohta pitää erikseen pyytää. Eikö voisi olettaa, että halutut ominaisuudet ovat ohjelmassa helposti löydettävissä, toimivat, näyttävät kivalta, eikä tarvita turhia klikkailuja?

Eikö se ole niin, että tilaajan ei tarvitse itse osata tehdä sitä ohjelmaa? Ei tilaaja välttämättä osaa heti ohjelmaa tilatessa kertoa ihan pienintä palkin nurkkaa (pyöristetyt kulmat, laatikko, pallo), että mitä ohjelmalta vaaditaan.

Minusta ohjelmistoyritysten pitäisi käyttäytyä niin, että tilaaja on heidän asiakkaansa. Jos menen kenkäkauppaan ja sanon, että haluan ostaa kengät, niin ei mulle sanota pelkkää hintaa ja sen jälkeen tungeta kenkiä kouraan. Totta kai myyjä kysyy, minkälaiset kengät haluan, minkä kokoiset jne.