Perinteiset kodinhoitajat takaisin

Kommentoitu viesti

ihmettelen tätä aina

#1 Hmm

23.09.2012 15:12

Miksi erityistä apua kaipaisi juur kaksosten äiti? Kyllä kahden eri ikäisen lapsen vanhemmalla on yhtä suuri taakka kuin kaksosten äideillä kun on uhmaikäinen ja itkevä vauva.

Vastaukset

Kotisisar mummo

#14 Re: Hmm

2013-10-03 09:56:04

#1: ihmettelen tätä aina - Hmm

Kyllä olet aivan oikeassa. Lapsien ollessa pieniä, juuri kotiin annettava apu kohdallaan. Ei tehdä katerioita kuka saa ja kuka ei vaan yhdenverataisuus tilanteiden ja perheiden tarpeen mukaan. Jo yksi koliikkivauva voi olla syy avun tarpeelle, ettei perhe väsy.

 

äitix7, tuplatädiksi tulossa.

#15 Re: Hmm

2014-10-28 07:52:22

#1: ihmettelen tätä aina - Hmm 

 Hei.

Minulla on ollut 2x 1v lapsi ja vastasyntynyt, eli kokemusta on kahdesta eri-ikäisestä vaippaikäisestä. !v lapsi kuitenkin pystyy hetken odottamaan, normaali 1v lapsi alkaa syödä itse, juttelee, lohduttautuu muullakin kuin tissillä/tutilla/sylillä/vaipanvaihdolla. Kaksi vauvaa kun on, niin toinen ei osaa "pikkuisen odottaa", eikä vastasyntyneelle auta se selittäminen, että äiti vaihtaa nyt tämän vaipan ja pesee tämän vauvan. Jo yksivuotias ymmärtää näitä toimenpiteitä ja katselee vieressä. Syöttäessä jos 1v vielä käy rinnalla, hän voi itse tulla imetykseenkin mukaan. Kaksoisvauvat taas tarvitsee jonkun liikuttamaan paikasta toiseen jne. 

Usean lapsen kokemuksella sanoisin, että vauvana kun reakoidaan vauvan tarpeisiin nopeasti tulee tyytyväisiä ja reippaita lapsia, kaksosten äidit tarvitsee tässä apua, kun kahdelle pitäisi saada annettua se huolenpito, joskus samaan aikaan. 

Koko sukumme ymmärtää tämän ja ensi vuodelle syntyville sukulaiskaksosille mietimme jo miten ajoitamme lomamme ja saamme monikkoperheelle annettua apua niin, että tilanne ei väsytä perhettä liikaa. Tämän perheen äiti on usein auttanut meitä pienlapsiarjessa, nykyisin on vain tuollainen n.300km välimatka pieni ongelmatekijä.