Kannabiksen laillistamiseksi

Kommentoitu viesti


Vieras

#14 Re: Re: Kysymys Tiina Viillokselle

11.10.2012 07:48

#13: Teemu - Re: Kysymys Tiina Viillokselle

Ai minun viestissä enemmän valhetta kuin asiaa? :D Sehän on täynnä kysymyksiä, miten luet kysymykset valheeksi? :D Ja siksi juuri kyselen asiasta koska en itse ole ollut missään tekemisissä tähän kannabikseen, ja jos joku tälläisen lakialoitteen tekee niin kyllä minun mielestäni se pitäisi osata perustella pikkaisen paremmin kun mitä Tiina on tässä tehnyt. Ja ei ole minun asia lähtee ettimään tietoa, kyllä sen tiedon pitäs olla tässä valmiina. Mutta kiitos Teemulle, sinun vastauksesi kertoi jo enemmän asiasta. Mutta minua vaan kiinnostaa miksi se on laitonta ja alkoholi ei? Jos se alkoholi on kerta pahempi päihde. Pakkohan siihen on syy olla. Ja Tiina ei ole vieläkään vastannut tarkoittaako hän lääkkeeksi laillistamista vai kaikkien käyttöön? On vähä ristiriitoja tässä.

Vastaukset

Teemu

#15 Re: Re: Re: Kysymys Tiina Viillokselle

2012-10-11 12:24:58

#14: - Re: Re: Kysymys Tiina Viillokselle

Kaikki päihteet olivat varsin yleisiä koko maailmassa 1900-luvulle asti. Ensimmäinen huumeita rajoittava kansainvälinen oopiumsopimus tehtiin 1912 ja myöhemmin 1971 Suomessa kriminalisoitiin kannabiksen käyttö. Puhtaasti arpomalla. Ensin hallitus esitti kannabiksen poistamista rangaistavien aineiden listalta, jonka jälkeen se päätyi suuren valiokunnan käsittelyyn. Äänestyksessä päädyttiin tasapeliin, jonka jälkeen kolikkoa heittämällä päädyttiin rankaisemiseen. Mitään oikeasti rationaalista syytä kieltolaille ei ole olemassa.

 

Vuonna 1971 presidentti Nixon aloitti huumeiden vastaisen sodan ja sillä tiellä ollaan edelleen. Suurista yrityksistä huolimatta huumeiden käyttäjien määrä on vain lisääntynyt ja samalla vaatinut kymmenien tuhansien ihmisten hengen, joista suuri osa on täysin sivullisia. Yhdysvaltain painostuksesta johtuen erinäiset huumeiden dekriminalisointi yritykset latinalaisessa amerikassa ovat kaatuneet vähin äänin. Alkoholin kieltolailla oli Suomessakin kohtalokkaat seuraukset. Ennen 1900-lukua Suomessa ei juurikaan tehty viinaa ja rahvaan kulutus oli enemmän kotikaljan lipittämistä. Kieltolain seurauksena viinan polttaminen yleistyi ja samalla kaljan kulutustottumukset siirtyivät suoraan viinaan. Sitä hörpittiin yhtä huolimattomasti kuin vähähumalaista kaljaa.

 

Itse aloitteena tämä on varsin lapsus ja vielä täysin väärässä paikassa tehty. Mitään käsittelyä ei tule tapahtumaan, vaikka tämä adressi keräisi 5 miljoonaa allekirjoitusta.