Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen
Kommentoitu viesti
lisää ratikoita, lisää pyöräteitä |
#35 Kaksi eri asiaa25.01.2013 17:59En ymmärrä tätä raivoa pyöräilyä kohtaan. Eiväthän nämä muutokset joukkoliikenteessä mitenkään liity pyöräkaistojen tekemiseen, vaan ne ovat erillinen asia, vaikka samanaikaisesti tapahtuvatkin - ilmeisesti säästösyistä ja häiriöiden minimoimiseksi. Joukkoliikenteen säännöllisenä käyttäjänä pidän vain järkevänä, että pysäkkiväliä vähän harvennetaan joistakin tiheimmistä paikoista, nopeuttaa kulkua huomattavasti. Ymmärrän kyllä ärsytyksen, jos juuri se oman etuoven viereinen pysäkki viedään, mutta ratikkaa käyttävät muutkin ja pysäkkivälin tulee mielestäni olla tasapuolinen. Seuraavaksi pitäisi ehdottomasti saada ratikoille "nollavalo-etuudet", eli että niille palaisi niiden saapuessa liikennevaloihin aina vihreä (ellei toinen ratikka ole tulossa risteykseen), kuten esim. Saksassa on monin paikoin. Siinä ratikassa kulkee ihan järkyttävän paljon enemmän porukkaa kuin niissä autoissa, joten on täysin perusteltua päästää ratikka ensin. Ellei sitten autoilijan aikaa pidetä aina joukkoliikenteen käyttäjää sata kertaa arvokkaampana, kuten tässä kaupungissa valitettavasti on tapana. Puiden korvaaminen uusilla yhdellä vedolla on tietysti raivostuttavaa ja tämä olisi pitänyt tehdä vähitellen, mutta tässä tietysti on kaupungilla säästöt mielessä, mikä toisaalta on ymmärrettävää, mutta on täällä paljon parempiakin säästökohteita - esim. 100 miljoonan euron luokkaa maksaneeseen Hakamäentien remonttiin pettyivät autoilijatkin - ruuhkat vain lisääntyivät. Ja näitä jätti-investointeja autoiluun Helsingissä riittää, esim. Itäväylän tunneli/siltaramppihässäkkä, samaa 100 miltsin hintaluokkaa. Ympärivuotisena jalankulkijana ja työmatkapyöräilijänä kannatan myös lämpimästi molemminpuolisia yksisuuntaisia pyöräteitä, paitsi niitä osuuksia jotka ovat samassa tasossa jalankulkuväylän kanssa, syistä jotka tuossa yllä jo kerrottiinkin. Jalankulkijana ärsyttää pyörät samalla tiellä ja pyöräilijänä jalankulkijat. Lopulta syy on jalankulkijoita ja pyöräilijöitä "alempiarvoisempina" liikennemuotoina pitävän liikennesuunnittelun -> molempien näkökulmasta suunnittelu laiminlyödään tai toteutetaan puolihuonosti, kuten ne miljoona ziljoonaa kevyen liikenteen väylää, jolla pyöräilijät ja jalankulkijat väistelevät toisiaan. |
Vastaukset
Saurin kirjeystävä |
#37 Re: Kaksi eri asiaa2013-01-26 16:14:03#35: lisää ratikoita, lisää pyöräteitä - Kaksi eri asiaa Tämä menee nyt typeräksi saman jauhamiseksi. Mutta millaisesta rautalangasta pitäisi asia vääntää, että saisi nämä fillaristi-aktivistit ymmärtämään, että tämä adressi ei vastusta pyöräilyä vaan joukkoliikenteen heikentämistä, Mechelininkadun miljöön tuhoamista ja rakennusviraston ääliömäistä katurakennussuunnitelmaa, josta kaikki nämä herkut löytyvät. Kaupunki "säästää" tuhoamalla suojellun miljöön? Rakennusviraston katu- ja puisto-osasto hallinnoi itse Helsingin arvoympäristöohjelmaa, johon Mechelininkatukin kuuluu. Ja nyt samainen osasto suunnittelee ihan itse tämän miljöön tuhoamista. Helsingissä keskustan keskimääräinen pysäkinväli ratikoille on 350 m. Kun yksi pysäkki poistetaan, väli on 700 m. Tämäkö on "järkevää"? |
Ainottaren omistaja |
#38 Re: Kaksi eri asiaa2013-01-26 16:16:09#35: lisää ratikoita, lisää pyöräteitä - Kaksi eri asiaa Raivo ei kohdistu pyöräilyyn vaan siihen, että autoilua suosivaa liikennepolitiikkaa yritetään vihertää rakentamalla rysäyksessä mahdollisimman tiheä pyörätieverkosto samalla kun joukkoliikenteen palvelua heikennetään. Jos autoilijoiden pöydiltä putoavat murut jaettaisiin oikeudenmukaisesti, se merkitsisi joukkoliikennettä käyttävän enemmistön suosimista suhteessa pyöräilevään vähemmistöön eikä päinvastoin. Mutta miksi kumpienkaan on tyydyttävä muruihin? Vaikka bussilinjan muutos, ratikkapysäkkien poisto, lehmuskujan kaato ja pyörätiet eivät tässä nimenomaisessa tapauksessa näyttäisi liittyvän toisiinsa, niin kaupungin päätöksenteon tasolla kaikki liittyy kaikkeen, tai ainakin sen pitäisi. Jos autoliikenteen lisääntymisen takia ei jouduttaisi vähän väliä tekemään satojen miljoonien investointeja, niin ehkä Mechelininkadun lehmuksiakaan ei tarvitsisi säästösyistä parturoida kerralla. Tai jos ei tehtäisi kadulle pyöräteitä, niin säästyvillä kolmella miljoonalla hoitaisi puukujannetta pitkään. Siitä, joka vain pyöräilee Mechelininkadun läpi voi puiden vaihtuminen taimiin olla yhdentekevää, mutta kadulla asuville ei. Varsinkin vanhemmille asukkaille se merkitsee samaa kuin jos puut poistettaisiin lopullisesti, sillä he eivät enää nykyisenkokoisia pölyä sitovia ja melua vaimentavia lehmuksia ehdi nähdä. Jos tavoitteeksi ei voida ottaa muualta Helsinkiin tulevien autojen jättämistä liitäntäparkkeihin ja matkan jatkamista joukkoliikennevälineellä, niin miksei autoilijoilta aleta kerätä edes tiemaksua? Jos autoilu ei siitä vähenisi niin ainakin kaupunki saisi lisää rahaa uusiin tieremontteihin ja joukkoliikenteen parantamiseen.
|
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
Vastustamme Karhen Kalliomäen tuulivoimahanketta (Ylöjärvi)
Puhtaan veden ja terveyden puolesta - Ei kaivosta Heinolaan
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
Silvola, Vantaa: Ei punaista asfalttia Kahluuniityn halki – Suojellaan niittyä, kunnioitetaan asukkaita
Vetoomus: Ei tuulivoimapuistoa Helvetinjärven kansallispuiston viereen (Natura-alue FI0341003), arvokkaaseen kansallismaisemaan. Patakorpi, Kuru, Ylöjärvi. Pirkanmaa.
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
51405 Luotu: 02.06.2025
Onni-palveluliikenne on säilytettävä Yli-Ii - Kiiminki välillä
502 Luotu: 20.08.2025
Perniön yhtenäiskoulun yläkoulun ja Perniön lukion tilaratkaisuja käsiteltävä huolellisesti, kustannustehokkaasti ja perniöläisiä kunnioittaen
271 Luotu: 10.08.2025
Adressi Hason vastikekorotuksia vastaan
1109 Luotu: 25.07.2025
STOP hanhien kokemalle väkivallalle!
235 Luotu: 09.08.2025
Rajamäen terveysasema lähipalveluineen on säilytettävä!
960 Luotu: 12.06.2025
Hius- ja kauneudenhoitoalan yritykset ja työpaikat ovat vaarassa! ALV 14% Heti!
21151 Luotu: 20.03.2025
Koukkuniemenpuiston uimalaituri säilytettävä
406 Luotu: 21.07.2025
Ei tuulivoimaa Keuruun Lehmikorpeen
175 Luotu: 28.08.2025
Vetoomus Veho Salon toimipisteen säästämiseksi
163 Luotu: 29.08.2025
Sopeutumisraha lakkautettava kansanedustajilta
177 Luotu: 22.07.2025
Osallistuminen Suomen eroamiseen Euroopan Unionista - KLSP
261 Luotu: 29.07.2025
Linjamäen koulu osaksi Tuusulan kulttuurin verkkoa
280 Luotu: 10.07.2025
Vetoomus Turun kaupungille: Nostakaa Palestiinan lippu – Vastavuoroinen ele tasa-arvon ja solidaarisuuden puolesta
347 Luotu: 29.07.2025
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
11099 Luotu: 09.06.2025
Loppu rasismille, yhdessä vahvempia!
765 Luotu: 17.03.2025
Pelastakaa Pyynikin Aikamatkat ja Koko kylän piha
3128 Luotu: 09.03.2022
Turvalliset koulumatkat oppilaille Mikkelissä - bussien ylitäytölle loppu!
79 Luotu: 12.08.2025
Vetoomus Taalintehtaan Alkon säilyttämiseksi - Petition för att bevara Alkon i Dalsbruk
957 Luotu: 17.07.2025
Kyllä kehitykselle, Länsi-Uusimaa tarvitsee investointeja ja työpaikkoja! - Ja till utveckling, Västra Nyland behöver investeringar och arbetsplatser!
68 Luotu: 07.08.2025