Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen
Kommentoitu viesti
lisää ratikoita, lisää pyöräteitä |
#35 Kaksi eri asiaa25.01.2013 17:59En ymmärrä tätä raivoa pyöräilyä kohtaan. Eiväthän nämä muutokset joukkoliikenteessä mitenkään liity pyöräkaistojen tekemiseen, vaan ne ovat erillinen asia, vaikka samanaikaisesti tapahtuvatkin - ilmeisesti säästösyistä ja häiriöiden minimoimiseksi. Joukkoliikenteen säännöllisenä käyttäjänä pidän vain järkevänä, että pysäkkiväliä vähän harvennetaan joistakin tiheimmistä paikoista, nopeuttaa kulkua huomattavasti. Ymmärrän kyllä ärsytyksen, jos juuri se oman etuoven viereinen pysäkki viedään, mutta ratikkaa käyttävät muutkin ja pysäkkivälin tulee mielestäni olla tasapuolinen. Seuraavaksi pitäisi ehdottomasti saada ratikoille "nollavalo-etuudet", eli että niille palaisi niiden saapuessa liikennevaloihin aina vihreä (ellei toinen ratikka ole tulossa risteykseen), kuten esim. Saksassa on monin paikoin. Siinä ratikassa kulkee ihan järkyttävän paljon enemmän porukkaa kuin niissä autoissa, joten on täysin perusteltua päästää ratikka ensin. Ellei sitten autoilijan aikaa pidetä aina joukkoliikenteen käyttäjää sata kertaa arvokkaampana, kuten tässä kaupungissa valitettavasti on tapana. Puiden korvaaminen uusilla yhdellä vedolla on tietysti raivostuttavaa ja tämä olisi pitänyt tehdä vähitellen, mutta tässä tietysti on kaupungilla säästöt mielessä, mikä toisaalta on ymmärrettävää, mutta on täällä paljon parempiakin säästökohteita - esim. 100 miljoonan euron luokkaa maksaneeseen Hakamäentien remonttiin pettyivät autoilijatkin - ruuhkat vain lisääntyivät. Ja näitä jätti-investointeja autoiluun Helsingissä riittää, esim. Itäväylän tunneli/siltaramppihässäkkä, samaa 100 miltsin hintaluokkaa. Ympärivuotisena jalankulkijana ja työmatkapyöräilijänä kannatan myös lämpimästi molemminpuolisia yksisuuntaisia pyöräteitä, paitsi niitä osuuksia jotka ovat samassa tasossa jalankulkuväylän kanssa, syistä jotka tuossa yllä jo kerrottiinkin. Jalankulkijana ärsyttää pyörät samalla tiellä ja pyöräilijänä jalankulkijat. Lopulta syy on jalankulkijoita ja pyöräilijöitä "alempiarvoisempina" liikennemuotoina pitävän liikennesuunnittelun -> molempien näkökulmasta suunnittelu laiminlyödään tai toteutetaan puolihuonosti, kuten ne miljoona ziljoonaa kevyen liikenteen väylää, jolla pyöräilijät ja jalankulkijat väistelevät toisiaan. |
Vastaukset
Saurin kirjeystävä |
#37 Re: Kaksi eri asiaa2013-01-26 16:14:03#35: lisää ratikoita, lisää pyöräteitä - Kaksi eri asiaa Tämä menee nyt typeräksi saman jauhamiseksi. Mutta millaisesta rautalangasta pitäisi asia vääntää, että saisi nämä fillaristi-aktivistit ymmärtämään, että tämä adressi ei vastusta pyöräilyä vaan joukkoliikenteen heikentämistä, Mechelininkadun miljöön tuhoamista ja rakennusviraston ääliömäistä katurakennussuunnitelmaa, josta kaikki nämä herkut löytyvät. Kaupunki "säästää" tuhoamalla suojellun miljöön? Rakennusviraston katu- ja puisto-osasto hallinnoi itse Helsingin arvoympäristöohjelmaa, johon Mechelininkatukin kuuluu. Ja nyt samainen osasto suunnittelee ihan itse tämän miljöön tuhoamista. Helsingissä keskustan keskimääräinen pysäkinväli ratikoille on 350 m. Kun yksi pysäkki poistetaan, väli on 700 m. Tämäkö on "järkevää"? |
Ainottaren omistaja |
#38 Re: Kaksi eri asiaa2013-01-26 16:16:09#35: lisää ratikoita, lisää pyöräteitä - Kaksi eri asiaa Raivo ei kohdistu pyöräilyyn vaan siihen, että autoilua suosivaa liikennepolitiikkaa yritetään vihertää rakentamalla rysäyksessä mahdollisimman tiheä pyörätieverkosto samalla kun joukkoliikenteen palvelua heikennetään. Jos autoilijoiden pöydiltä putoavat murut jaettaisiin oikeudenmukaisesti, se merkitsisi joukkoliikennettä käyttävän enemmistön suosimista suhteessa pyöräilevään vähemmistöön eikä päinvastoin. Mutta miksi kumpienkaan on tyydyttävä muruihin? Vaikka bussilinjan muutos, ratikkapysäkkien poisto, lehmuskujan kaato ja pyörätiet eivät tässä nimenomaisessa tapauksessa näyttäisi liittyvän toisiinsa, niin kaupungin päätöksenteon tasolla kaikki liittyy kaikkeen, tai ainakin sen pitäisi. Jos autoliikenteen lisääntymisen takia ei jouduttaisi vähän väliä tekemään satojen miljoonien investointeja, niin ehkä Mechelininkadun lehmuksiakaan ei tarvitsisi säästösyistä parturoida kerralla. Tai jos ei tehtäisi kadulle pyöräteitä, niin säästyvillä kolmella miljoonalla hoitaisi puukujannetta pitkään. Siitä, joka vain pyöräilee Mechelininkadun läpi voi puiden vaihtuminen taimiin olla yhdentekevää, mutta kadulla asuville ei. Varsinkin vanhemmille asukkaille se merkitsee samaa kuin jos puut poistettaisiin lopullisesti, sillä he eivät enää nykyisenkokoisia pölyä sitovia ja melua vaimentavia lehmuksia ehdi nähdä. Jos tavoitteeksi ei voida ottaa muualta Helsinkiin tulevien autojen jättämistä liitäntäparkkeihin ja matkan jatkamista joukkoliikennevälineellä, niin miksei autoilijoilta aleta kerätä edes tiemaksua? Jos autoilu ei siitä vähenisi niin ainakin kaupunki saisi lisää rahaa uusiin tieremontteihin ja joukkoliikenteen parantamiseen.
|
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Puhtaan veden ja terveyden puolesta - Ei kaivosta Heinolaan
Vetoomus Pirkanmaan Hyvinvointialueelle: Vanhusten kasvokkaisen päivätoiminnan palauttaminen ja turvaaminen
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Vastustamme Karhen Kalliomäen tuulivoimahanketta (Ylöjärvi)
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
PELASTETAAN LOUHIPUISTO
Säilytetään Märkiön leirikeskus – yhteinen tilamme
Ei pumppuvoimaloita Kemijärvelle
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Haljastennokkaa ei saa myydä
Tampereen Iidesjärvi ja sen eteläpuolinen alue luonnonsuojelualueeksi
Vetoomus Siuntion aurinkovoimalahankkeiden estämiseksi valtakunnallisesti arvokkaille maisema-alueille
Pysäytä ihmiskaupan uhriksi joutuneen Maryn ja hänen lastensa pakkopalautus
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Suomi ei saa luovuttaa tosiasiallista päätösvaltaa kansanterveydestään Maailman terveysjärjestölle / Finland får inte ge bort sin faktiska beslutsrätt angående folkhälsan till WHO
Ei enää leikkauksia mielenterveyspalveluista!
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Vaadimme keskussairaalan palveluiden säilyvän Savonlinnassa lain sallimissa rajoissa
1218 Luotu: 22.03.2025
Ei lumenkaatopaikkaa Keskuspuistoon! Alue tulee säilyttää luonnolle, liikunnalle ja lapsille!
1311 Luotu: 10.12.2024
Hius- ja kauneudenhoitoalan yritykset ja työpaikat ovat vaarassa! ALV 14% Heti!
20186 Luotu: 20.03.2025
Vetoomus: Ei lupaa maa-ainesten ottoon ja murskaukseen tilalla Mustinsuo RN:o 2:148 ja Hiekkanummi 5:73, Pilpalan kylässä
208 Luotu: 18.04.2025
Epäluottamuslause: Orpon hallituksen on erottava - Orpos regering måste avgå!
2456 Luotu: 15.07.2023
Liigaan vain pelaamalla
97 Luotu: 23.04.2025
Kyöpelivuori-munat takaisin kauppoihin
203 Luotu: 18.04.2025
Adressi Siilinjärven kirjastoauto Pikku-Marjan puolesta
489 Luotu: 01.04.2025
Pirkkalan virkistysmetsät säilytettävä
728 Luotu: 10.03.2025
Pelastetaan Pitkäjärvi ja Ilkon upeat kalliot
3360 Luotu: 10.09.2021
Ehdotus käytännön potilastentin järjestämisen parantamiseksi ja lääkärin laillistamisprosessin nopeuttamiseksi Suomessa, EU-/ETA-alueen ulkopuolella koulutettujen lääkärien kohdalla
238 Luotu: 13.04.2025
Ehdotuksia EU- tai ETA-valtioiden ulkopuolella koulutettujen lääkärien laillistamisprosessin parantamiseksi Suomessa
226 Luotu: 13.04.2025
Ehdotus kielivaatimusten tasa-arvoistamiseksi – yhtäläiset vaatimukset EU- ja EU:n ulkopuolella koulutetuille lääkäreille
211 Luotu: 13.04.2025
Vetoomus lohen puolesta
105 Luotu: 12.04.2025
Oikeudenmukaiset ja yhdenvertaiset koulutilat Alasenjärven koulun oppilaille
469 Luotu: 09.04.2025
Kansalaisadressi Ei kaivosta Rautavaaralle
995 Luotu: 13.12.2024
Tuuloksen päiväkodin siirto Tuuloksen koulun tiloihin on peruttava
633 Luotu: 13.03.2025
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
11278 Luotu: 03.02.2025
Säilytetään Märkiön leirikeskus – yhteinen tilamme
252 Luotu: 09.04.2025
Ei maksumuuria lasten ja nuorten pesäpalloon – PesisTV:n pakollisuus peruttava juniorisarjoissa
1825 Luotu: 10.04.2025