Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen
Kommentoitu viesti
lisää ratikoita, lisää pyöräteitä |
#35 Kaksi eri asiaa25.01.2013 17:59En ymmärrä tätä raivoa pyöräilyä kohtaan. Eiväthän nämä muutokset joukkoliikenteessä mitenkään liity pyöräkaistojen tekemiseen, vaan ne ovat erillinen asia, vaikka samanaikaisesti tapahtuvatkin - ilmeisesti säästösyistä ja häiriöiden minimoimiseksi. Joukkoliikenteen säännöllisenä käyttäjänä pidän vain järkevänä, että pysäkkiväliä vähän harvennetaan joistakin tiheimmistä paikoista, nopeuttaa kulkua huomattavasti. Ymmärrän kyllä ärsytyksen, jos juuri se oman etuoven viereinen pysäkki viedään, mutta ratikkaa käyttävät muutkin ja pysäkkivälin tulee mielestäni olla tasapuolinen. Seuraavaksi pitäisi ehdottomasti saada ratikoille "nollavalo-etuudet", eli että niille palaisi niiden saapuessa liikennevaloihin aina vihreä (ellei toinen ratikka ole tulossa risteykseen), kuten esim. Saksassa on monin paikoin. Siinä ratikassa kulkee ihan järkyttävän paljon enemmän porukkaa kuin niissä autoissa, joten on täysin perusteltua päästää ratikka ensin. Ellei sitten autoilijan aikaa pidetä aina joukkoliikenteen käyttäjää sata kertaa arvokkaampana, kuten tässä kaupungissa valitettavasti on tapana. Puiden korvaaminen uusilla yhdellä vedolla on tietysti raivostuttavaa ja tämä olisi pitänyt tehdä vähitellen, mutta tässä tietysti on kaupungilla säästöt mielessä, mikä toisaalta on ymmärrettävää, mutta on täällä paljon parempiakin säästökohteita - esim. 100 miljoonan euron luokkaa maksaneeseen Hakamäentien remonttiin pettyivät autoilijatkin - ruuhkat vain lisääntyivät. Ja näitä jätti-investointeja autoiluun Helsingissä riittää, esim. Itäväylän tunneli/siltaramppihässäkkä, samaa 100 miltsin hintaluokkaa. Ympärivuotisena jalankulkijana ja työmatkapyöräilijänä kannatan myös lämpimästi molemminpuolisia yksisuuntaisia pyöräteitä, paitsi niitä osuuksia jotka ovat samassa tasossa jalankulkuväylän kanssa, syistä jotka tuossa yllä jo kerrottiinkin. Jalankulkijana ärsyttää pyörät samalla tiellä ja pyöräilijänä jalankulkijat. Lopulta syy on jalankulkijoita ja pyöräilijöitä "alempiarvoisempina" liikennemuotoina pitävän liikennesuunnittelun -> molempien näkökulmasta suunnittelu laiminlyödään tai toteutetaan puolihuonosti, kuten ne miljoona ziljoonaa kevyen liikenteen väylää, jolla pyöräilijät ja jalankulkijat väistelevät toisiaan. |
Vastaukset
Saurin kirjeystävä |
#37 Re: Kaksi eri asiaa2013-01-26 16:14:03#35: lisää ratikoita, lisää pyöräteitä - Kaksi eri asiaa Tämä menee nyt typeräksi saman jauhamiseksi. Mutta millaisesta rautalangasta pitäisi asia vääntää, että saisi nämä fillaristi-aktivistit ymmärtämään, että tämä adressi ei vastusta pyöräilyä vaan joukkoliikenteen heikentämistä, Mechelininkadun miljöön tuhoamista ja rakennusviraston ääliömäistä katurakennussuunnitelmaa, josta kaikki nämä herkut löytyvät. Kaupunki "säästää" tuhoamalla suojellun miljöön? Rakennusviraston katu- ja puisto-osasto hallinnoi itse Helsingin arvoympäristöohjelmaa, johon Mechelininkatukin kuuluu. Ja nyt samainen osasto suunnittelee ihan itse tämän miljöön tuhoamista. Helsingissä keskustan keskimääräinen pysäkinväli ratikoille on 350 m. Kun yksi pysäkki poistetaan, väli on 700 m. Tämäkö on "järkevää"? |
Ainottaren omistaja |
#38 Re: Kaksi eri asiaa2013-01-26 16:16:09#35: lisää ratikoita, lisää pyöräteitä - Kaksi eri asiaa Raivo ei kohdistu pyöräilyyn vaan siihen, että autoilua suosivaa liikennepolitiikkaa yritetään vihertää rakentamalla rysäyksessä mahdollisimman tiheä pyörätieverkosto samalla kun joukkoliikenteen palvelua heikennetään. Jos autoilijoiden pöydiltä putoavat murut jaettaisiin oikeudenmukaisesti, se merkitsisi joukkoliikennettä käyttävän enemmistön suosimista suhteessa pyöräilevään vähemmistöön eikä päinvastoin. Mutta miksi kumpienkaan on tyydyttävä muruihin? Vaikka bussilinjan muutos, ratikkapysäkkien poisto, lehmuskujan kaato ja pyörätiet eivät tässä nimenomaisessa tapauksessa näyttäisi liittyvän toisiinsa, niin kaupungin päätöksenteon tasolla kaikki liittyy kaikkeen, tai ainakin sen pitäisi. Jos autoliikenteen lisääntymisen takia ei jouduttaisi vähän väliä tekemään satojen miljoonien investointeja, niin ehkä Mechelininkadun lehmuksiakaan ei tarvitsisi säästösyistä parturoida kerralla. Tai jos ei tehtäisi kadulle pyöräteitä, niin säästyvillä kolmella miljoonalla hoitaisi puukujannetta pitkään. Siitä, joka vain pyöräilee Mechelininkadun läpi voi puiden vaihtuminen taimiin olla yhdentekevää, mutta kadulla asuville ei. Varsinkin vanhemmille asukkaille se merkitsee samaa kuin jos puut poistettaisiin lopullisesti, sillä he eivät enää nykyisenkokoisia pölyä sitovia ja melua vaimentavia lehmuksia ehdi nähdä. Jos tavoitteeksi ei voida ottaa muualta Helsinkiin tulevien autojen jättämistä liitäntäparkkeihin ja matkan jatkamista joukkoliikennevälineellä, niin miksei autoilijoilta aleta kerätä edes tiemaksua? Jos autoilu ei siitä vähenisi niin ainakin kaupunki saisi lisää rahaa uusiin tieremontteihin ja joukkoliikenteen parantamiseen.
|
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
Vastustamme Karhen Kalliomäen tuulivoimahanketta (Ylöjärvi)
Puhtaan veden ja terveyden puolesta - Ei kaivosta Heinolaan
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
Silvola, Vantaa: Ei punaista asfalttia Kahluuniityn halki – Suojellaan niittyä, kunnioitetaan asukkaita
Vetoomus: Ei tuulivoimapuistoa Helvetinjärven kansallispuiston viereen (Natura-alue FI0341003), arvokkaaseen kansallismaisemaan. Patakorpi, Kuru, Ylöjärvi. Pirkanmaa.
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Ei tuulivoimaloita Seitsemisen kansallispuiston rajalle
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Valiosauna osaksi Rovaniemeä
1526 Luotu: 08.09.2025
Ei tuulivoimaloita Seitsemisen kansallispuiston rajalle
1040 Luotu: 07.09.2025
Ei ampumaratahanketta Kokkolan Hanhinevalle
759 Luotu: 11.09.2025
Suomenhevoselle liputuspäivä.
1221 Luotu: 19.04.2025
Onni-palveluliikenne on säilytettävä Yli-Ii - Kiiminki välillä
502 Luotu: 20.08.2025
Kymintehtaan koulun Pilkan toimipisteen säilyttäminen
495 Luotu: 11.09.2025
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
51406 Luotu: 02.06.2025
Säilytetään Puistolan ja Tapulikaupungin kirjastot
379 Luotu: 07.09.2025
Hius- ja kauneudenhoitoalan yritykset ja työpaikat ovat vaarassa! ALV 14% Heti!
21269 Luotu: 20.03.2025
Rajamäen terveysasema lähipalveluineen on säilytettävä!
1020 Luotu: 12.06.2025
Haminalaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava!
236 Luotu: 07.09.2025
Kustavin Keskustametsän säilyttäminen
216 Luotu: 12.09.2025
Viialan koulun säilyttäminen!
212 Luotu: 11.09.2025
Ei tuulivoimaa Keuruun Lehmikorpeen
188 Luotu: 28.08.2025
Vetoomus Veho Salon toimipisteen säästämiseksi
175 Luotu: 29.08.2025
Sopeutumisraha lakkautettava kansanedustajilta
203 Luotu: 22.07.2025
LAITEVAPAATA KASVURAUHAA NURMIJÄRVELLE
153 Luotu: 14.09.2025
Kevyen liikenteen väylä Rasuasta Haavistoon ja edelleen Koskenpäälle
123 Luotu: 15.09.2025
Loppu rasismille, yhdessä vahvempia!
798 Luotu: 17.03.2025
Espoon sirkus- ja teatterikoulu Eskolle uudet tilat
105 Luotu: 15.09.2025