Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen
Kommentoitu viesti
Ainotar |
#144 Re: Vihreän pyöräilijän taakka08.02.2013 09:13#142: Keijo - Vihreän pyöräilijän taakka Pyörätiet ovat kuin energiansäästölamput, jotka maailman kaikkien asioiden joukossa ovat myös aika marginaalinen, mutta jotka lanseerattiin EU:ssa niin, että se herätti hyvin voimakkaita tunteita ja kiivasta keskustelua. Nyt kun sopimattomat valaisimet on kodeissa vaihdettu ja kirkkojen antiikkiset kruunutkin saatu varustetuksi kalsein loisteputkilampuin odotellaan tietoa siitä, millainen notkahdus Euroopan kokonassähkönkulutuksessa ja hiilidioksidipäästöissä operaation seurauksena tapahtui, mutta sitä ei ehdittäne selvittää ennenkuin kansa on siirtynyt ledeihin. Mechelininkadulla ärtymystä aiheuttaa se, että vossikka-aikaan suunniteltuun katutilaan tungetaan koko ajan jotain lisää, lisää autoja ja lisää kaistoja, ja kun jotain sitten vähennetään, se otetaan pois kadunvarren asukkailta. Iltapysäköinnin poistuminen kadulta on yksistään iso kiusa monille, kun alueella käydään kovaa skabaa parkkipaikoista. Pitkältä matkalta poistettiin bussipysäkit ja nyt poistetaan kadun vilkkain ratikkapysäkkikin. Jalkakäytäviäkin kavennetaan. Ja sitten ankeutetaan vielä miljöötä kaatamalla lehmukset. Aikaisemmin Helsingissä ei vanhaa lehmuskujaa ole kaadettu kerralla ennenkuin pari vuotta sitten Kaivopuistossa. Onko tässä siis tapahtunut periaatteellinen suunnanmuutos, jolle voin kuvitella hyviä perusteita tehokkuus-kustannus -linjalta, ja varmasti joku puustonhoidollinenkin löytyy: kasvualusta voidaan parantaa kerralla ja puista tulee samanpituisia ja tasalaatuisia. Katsokaa vaikka, miten nättejä tasalaatuiset talousmetsätkin ovat. Muilla kuormitetuilla kaduilla kuten Mannerheimintiellä tai Runskilla punaiset pyörätiet on helpompi nähdä vain piristävänä ympäristötaiteena, kun niillä on bussi- ja ratikkaliikennettä ja pysäkkejä vaikka muille jakaa. On aika naiivia sanoa, että miksi ette luovu autosta niin ette tarvitse parkkipaikkaa tai miksi ette vaihda joukkoliikenteen vaikeutessa pyörään, kun kadulle kerran saadaan erinomaiset pyörätiet. Ensinnäkään kaikki eivät koskaan pysty liikkumaan pyörällä, eikä kukaan aina ainoastaan pyörällä, eikä autoilun mukaiseksi tehtyä yhteiskuntarakennetta muuteta muutamassa vuodessa. Vähempiautoiseen kaupunkiin pääseminen edellyttää kilpailukykyistä joukkoliikennettä. Kööpenhaminassa, joka aina mainitaan esimerkkinä pyöräilykaupungista, tämä on tajuttu ja Tukholmassakin on melko toimiva julkinen liikenne.
|
Vastaukset
Tieliikennelaki |
#145 Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka2013-02-08 09:26:47#144: Ainotar - Re: Vihreän pyöräilijän taakka Ne punaiset kaistat siinä Manskulla ei ole pyöräteitä vaan pyöräkaistoja. Ne on kaksi ihan eri asiaa. |
Keijo |
#147 Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka2013-02-08 09:37:36#144: Ainotar - Re: Vihreän pyöräilijän taakka Aikojen alussa Mechelininkatu on ollut toimivampi ja mielyttävämpi sekä jalankulkijoiden että parkkipaikkaa kaipaavien asukkaiden näkökulmasta. Kadulla on nimittäin aikaisemmin ollut ympärivuorokautiset pysäköintipaikat. Autoliikenteen kaistoja on tuolloin luonnollisesti ollut vain yksi. Kun liikennemäärät alkoivat 1960- ja 70-luvuilla kasvaa, seuraisi tästä ruuhkia, ainakin suomalaisen mittapuun mukaan. Liikennejärjestelyjä muutettiin siten, että pysäköintimahdollisuus joko kokonaan poistettiin tai rajoitettiin se koskemaan ainoastaan ilta-ja yöaikaa. Tällä tavoin saatiin autoliikenteen käyttöön yksi kaista lisää. Liikenne muuttui sujuvammaksi, mutta hinnan tästä maksoivat sekä jalankulkijat että parkkipaikkaa etsivät. Kuten jokainen Mechelininkadulla kävellyt tietää, tapahtuu pysäköinti nykyään jalkakäytävillä. Ja kadunvarsipysäköinti on asukkaiden käytössä vain iltaisin ja öisin. Tähän nähden tuntuu kohkaaminen pyöräkaistoista ja niiden väitetystä syy-yhteydestä lehmuksiin ja ratikkapysäkkeihin hieman turhanaikaiselta. Energiansäästölampuista nyt puhumattakaan. Niitä, jotka pelkäävät pyöräteiden vievän pysäköintipaikkoja, voi myös lohduttaa eräällä seikalla. Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonta ei käytännössä osoita minkäänlaista kiinnostusta valvoa jalkakäytävillä ja pyöräteillä tapahtuvaa pysäköintiä. Lappuliisat- ja lasset kiertelevät sen sijaan hiljaisilla asuntokaduilla varmistamassa, että asukaspysäköintilaput ovat paikoillaan. Sikäli kun Mechelininkadulle joskus tulee pyörätie/kaista, voivat Bemari-karit nukkua yönsä aivan rauhassa: pyörätiellä pysäköijiä ei tulla sakottamaan. |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
Vastustamme Karhen Kalliomäen tuulivoimahanketta (Ylöjärvi)
Puhtaan veden ja terveyden puolesta - Ei kaivosta Heinolaan
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
Silvola, Vantaa: Ei punaista asfalttia Kahluuniityn halki – Suojellaan niittyä, kunnioitetaan asukkaita
Vetoomus: Ei tuulivoimapuistoa Helvetinjärven kansallispuiston viereen (Natura-alue FI0341003), arvokkaaseen kansallismaisemaan. Patakorpi, Kuru, Ylöjärvi. Pirkanmaa.
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
51405 Luotu: 02.06.2025
Onni-palveluliikenne on säilytettävä Yli-Ii - Kiiminki välillä
502 Luotu: 20.08.2025
Perniön yhtenäiskoulun yläkoulun ja Perniön lukion tilaratkaisuja käsiteltävä huolellisesti, kustannustehokkaasti ja perniöläisiä kunnioittaen
271 Luotu: 10.08.2025
Adressi Hason vastikekorotuksia vastaan
1109 Luotu: 25.07.2025
STOP hanhien kokemalle väkivallalle!
235 Luotu: 09.08.2025
Rajamäen terveysasema lähipalveluineen on säilytettävä!
960 Luotu: 12.06.2025
Hius- ja kauneudenhoitoalan yritykset ja työpaikat ovat vaarassa! ALV 14% Heti!
21151 Luotu: 20.03.2025
Koukkuniemenpuiston uimalaituri säilytettävä
406 Luotu: 21.07.2025
Ei tuulivoimaa Keuruun Lehmikorpeen
175 Luotu: 28.08.2025
Vetoomus Veho Salon toimipisteen säästämiseksi
161 Luotu: 29.08.2025
Sopeutumisraha lakkautettava kansanedustajilta
176 Luotu: 22.07.2025
Osallistuminen Suomen eroamiseen Euroopan Unionista - KLSP
261 Luotu: 29.07.2025
Linjamäen koulu osaksi Tuusulan kulttuurin verkkoa
280 Luotu: 10.07.2025
Vetoomus Turun kaupungille: Nostakaa Palestiinan lippu – Vastavuoroinen ele tasa-arvon ja solidaarisuuden puolesta
347 Luotu: 29.07.2025
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
11099 Luotu: 09.06.2025
Loppu rasismille, yhdessä vahvempia!
764 Luotu: 17.03.2025
Pelastakaa Pyynikin Aikamatkat ja Koko kylän piha
3128 Luotu: 09.03.2022
Turvalliset koulumatkat oppilaille Mikkelissä - bussien ylitäytölle loppu!
79 Luotu: 12.08.2025
Vetoomus Taalintehtaan Alkon säilyttämiseksi - Petition för att bevara Alkon i Dalsbruk
957 Luotu: 17.07.2025
Kyllä kehitykselle, Länsi-Uusimaa tarvitsee investointeja ja työpaikkoja! - Ja till utveckling, Västra Nyland behöver investeringar och arbetsplatser!
68 Luotu: 07.08.2025