Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen
Kommentoitu viesti
Ainotar |
#144 Re: Vihreän pyöräilijän taakka08.02.2013 09:13#142: Keijo - Vihreän pyöräilijän taakka Pyörätiet ovat kuin energiansäästölamput, jotka maailman kaikkien asioiden joukossa ovat myös aika marginaalinen, mutta jotka lanseerattiin EU:ssa niin, että se herätti hyvin voimakkaita tunteita ja kiivasta keskustelua. Nyt kun sopimattomat valaisimet on kodeissa vaihdettu ja kirkkojen antiikkiset kruunutkin saatu varustetuksi kalsein loisteputkilampuin odotellaan tietoa siitä, millainen notkahdus Euroopan kokonassähkönkulutuksessa ja hiilidioksidipäästöissä operaation seurauksena tapahtui, mutta sitä ei ehdittäne selvittää ennenkuin kansa on siirtynyt ledeihin. Mechelininkadulla ärtymystä aiheuttaa se, että vossikka-aikaan suunniteltuun katutilaan tungetaan koko ajan jotain lisää, lisää autoja ja lisää kaistoja, ja kun jotain sitten vähennetään, se otetaan pois kadunvarren asukkailta. Iltapysäköinnin poistuminen kadulta on yksistään iso kiusa monille, kun alueella käydään kovaa skabaa parkkipaikoista. Pitkältä matkalta poistettiin bussipysäkit ja nyt poistetaan kadun vilkkain ratikkapysäkkikin. Jalkakäytäviäkin kavennetaan. Ja sitten ankeutetaan vielä miljöötä kaatamalla lehmukset. Aikaisemmin Helsingissä ei vanhaa lehmuskujaa ole kaadettu kerralla ennenkuin pari vuotta sitten Kaivopuistossa. Onko tässä siis tapahtunut periaatteellinen suunnanmuutos, jolle voin kuvitella hyviä perusteita tehokkuus-kustannus -linjalta, ja varmasti joku puustonhoidollinenkin löytyy: kasvualusta voidaan parantaa kerralla ja puista tulee samanpituisia ja tasalaatuisia. Katsokaa vaikka, miten nättejä tasalaatuiset talousmetsätkin ovat. Muilla kuormitetuilla kaduilla kuten Mannerheimintiellä tai Runskilla punaiset pyörätiet on helpompi nähdä vain piristävänä ympäristötaiteena, kun niillä on bussi- ja ratikkaliikennettä ja pysäkkejä vaikka muille jakaa. On aika naiivia sanoa, että miksi ette luovu autosta niin ette tarvitse parkkipaikkaa tai miksi ette vaihda joukkoliikenteen vaikeutessa pyörään, kun kadulle kerran saadaan erinomaiset pyörätiet. Ensinnäkään kaikki eivät koskaan pysty liikkumaan pyörällä, eikä kukaan aina ainoastaan pyörällä, eikä autoilun mukaiseksi tehtyä yhteiskuntarakennetta muuteta muutamassa vuodessa. Vähempiautoiseen kaupunkiin pääseminen edellyttää kilpailukykyistä joukkoliikennettä. Kööpenhaminassa, joka aina mainitaan esimerkkinä pyöräilykaupungista, tämä on tajuttu ja Tukholmassakin on melko toimiva julkinen liikenne.
|
Vastaukset
Tieliikennelaki |
#145 Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka2013-02-08 09:26:47#144: Ainotar - Re: Vihreän pyöräilijän taakka Ne punaiset kaistat siinä Manskulla ei ole pyöräteitä vaan pyöräkaistoja. Ne on kaksi ihan eri asiaa. |
Keijo |
#147 Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka2013-02-08 09:37:36#144: Ainotar - Re: Vihreän pyöräilijän taakka Aikojen alussa Mechelininkatu on ollut toimivampi ja mielyttävämpi sekä jalankulkijoiden että parkkipaikkaa kaipaavien asukkaiden näkökulmasta. Kadulla on nimittäin aikaisemmin ollut ympärivuorokautiset pysäköintipaikat. Autoliikenteen kaistoja on tuolloin luonnollisesti ollut vain yksi. Kun liikennemäärät alkoivat 1960- ja 70-luvuilla kasvaa, seuraisi tästä ruuhkia, ainakin suomalaisen mittapuun mukaan. Liikennejärjestelyjä muutettiin siten, että pysäköintimahdollisuus joko kokonaan poistettiin tai rajoitettiin se koskemaan ainoastaan ilta-ja yöaikaa. Tällä tavoin saatiin autoliikenteen käyttöön yksi kaista lisää. Liikenne muuttui sujuvammaksi, mutta hinnan tästä maksoivat sekä jalankulkijat että parkkipaikkaa etsivät. Kuten jokainen Mechelininkadulla kävellyt tietää, tapahtuu pysäköinti nykyään jalkakäytävillä. Ja kadunvarsipysäköinti on asukkaiden käytössä vain iltaisin ja öisin. Tähän nähden tuntuu kohkaaminen pyöräkaistoista ja niiden väitetystä syy-yhteydestä lehmuksiin ja ratikkapysäkkeihin hieman turhanaikaiselta. Energiansäästölampuista nyt puhumattakaan. Niitä, jotka pelkäävät pyöräteiden vievän pysäköintipaikkoja, voi myös lohduttaa eräällä seikalla. Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonta ei käytännössä osoita minkäänlaista kiinnostusta valvoa jalkakäytävillä ja pyöräteillä tapahtuvaa pysäköintiä. Lappuliisat- ja lasset kiertelevät sen sijaan hiljaisilla asuntokaduilla varmistamassa, että asukaspysäköintilaput ovat paikoillaan. Sikäli kun Mechelininkadulle joskus tulee pyörätie/kaista, voivat Bemari-karit nukkua yönsä aivan rauhassa: pyörätiellä pysäköijiä ei tulla sakottamaan. |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Vastustamme Karhen Kalliomäen tuulivoimahanketta (Ylöjärvi)
Puhtaan veden ja terveyden puolesta - Ei kaivosta Heinolaan
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Haljastennokkaa ei saa myydä
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
Säilytetään Märkiön leirikeskus – yhteinen tilamme
Ei pumppuvoimaloita Kemijärvelle
Pysäytä ihmiskaupan uhriksi joutuneen Maryn ja hänen lastensa pakkopalautus
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
Vetoomus Pirkanmaan Hyvinvointialueelle: Vanhusten kasvokkaisen päivätoiminnan palauttaminen ja turvaaminen
PELASTETAAN LOUHIPUISTO
Suomi ei saa luovuttaa tosiasiallista päätösvaltaa kansanterveydestään Maailman terveysjärjestölle / Finland får inte ge bort sin faktiska beslutsrätt angående folkhälsan till WHO
Ei enää leikkauksia mielenterveyspalveluista!
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Tampereen Iidesjärvi ja sen eteläpuolinen alue luonnonsuojelualueeksi
Vetoomus Siuntion aurinkovoimalahankkeiden estämiseksi valtakunnallisesti arvokkaille maisema-alueille
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Klaukkalan terveyskeskuksen palvelujen säilyttämisen puolesta
4703 Luotu: 27.04.2025
Virkistys- ja lähimetsien hakkuut pois Vaasan metsäsuunnitelmasta
248 Luotu: 12.05.2025
Säilytetään maksuton ruoka kuntouttavassa työtoiminnassa Tampereella ja laajennetaan se koko Pirkanmaalle!
210 Luotu: 16.05.2025
Skeittipuisto Viialaan
196 Luotu: 11.05.2025
Ei energiapuuterminaalia Munittulaan!
183 Luotu: 13.05.2025
Reilumpi luistelupassijärjestelmä aikuisille harrastajille
138 Luotu: 14.05.2025
Hius- ja kauneudenhoitoalan yritykset ja työpaikat ovat vaarassa! ALV 14% Heti!
20598 Luotu: 20.03.2025
Adressi Siilinjärven kirjastoauto Pikku-Marjan puolesta
682 Luotu: 01.04.2025
Säilytetään Santalan aarniometsä Hausjärvellä
255 Luotu: 29.04.2025
Vesannontie /Seututie 552 Keiteleellä turvalliseksi kevyen liikenteen väylällä
105 Luotu: 15.05.2025
Turvallisuutta Malminkartanonaukioon - lisää valvontaa Alepan alueelle
102 Luotu: 11.05.2025
Säilytetään Santapankki virkistyskäytössä
494 Luotu: 04.05.2025
Tuuloksen päiväkodin siirto Tuuloksen koulun tiloihin on peruttava
775 Luotu: 13.03.2025
Loppu rasismille, yhdessä vahvempia!
338 Luotu: 17.03.2025
Huolen ilmaus aluehallitukselle Kuhmon arviointi- ja kuntoutusyksikön toiminnasta / vuodeosaston tarpeesta
60 Luotu: 18.05.2025
Muntterinkankaan tuulivoimahanketta Pielavedellä ei tule rakentaa
132 Luotu: 07.05.2025
Työsuhde pyöräilyn verotusta ei saa muuttaa
1514 Luotu: 01.05.2025
Ei lumenkaatopaikkaa Keskuspuistoon! Alue tulee säilyttää luonnolle, liikunnalle ja lapsille!
1596 Luotu: 10.12.2024
Ei uraanikaivoksia Pohjois-Karjalaan
68 Luotu: 08.05.2025
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
11389 Luotu: 03.02.2025