Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen
Kommentoitu viesti
Pysäkillä seisoja |
#148 Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka08.02.2013 10:09#147: Keijo - Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka Fillaristeilla on kyllä vimmattu tarve tehdä tästä keskustelusta autoilijat vastaan pyöräilijät -kiista, vaikka tällä adressilla vastustetaan edelleenkin vain joukkoliikenteen heikentämistä, kuten adressin nimikin kertoo. Pyöräkaistat ja lehmukset sotkeutuvat tähän teemaan siksi, että Helsingin kaupunki on pakannut nämä kaikki samaan teoksen nimeltä Mechelininkadun pyörätiesuunnitelma. Kukaan ei ole väittänyt, että puut kaadettaisiin tai että pysäkit poistettaisiin pyöräkaistojen tieltä. Mutta kai puunkaatoa ja pysäkkien poistoa silti saa vastustaa, jos ei sitä kannata. Siksipä ihmettelen, miksi fillaristeille näyttää olevan äärimmäisen tärkeää, että vanhat puut todella saadaan nurin ja tilalle istutetaan pikkutaimia. Tai että pysäkit halutaan pois. Kumpikaan näistä toimenpiteistä ei edistä pyöräilyä yhtään millään lailla mutta haittaa huomattavasti paikallisia asukkaita. Sekö tässä onkin tärkeintä? Onhan se huvittavaa, kun vakavalla naamalla yritetään väittää, että eivät ne puut mihinkään ole häviämässä, ne vain vaihdetaan. Siis samalla laillako kuin vanha fillari vaihdetaan uuteen, ja uusi on aina hienompi ja parempi? Kyllä pyöräilijän elämän täytyy olla rasittavaa, kun autoilija-mörköjä näkyy joka paikassa. Vaikka kyseessä olisi millainen tahansa vaikeasti liikkuva kaupunkilainen (invalidi, liikuntarajoitteinen, pienten lasten vanhempi) joka vastustaa joukkoliikenteen heikentämistä, niin kyllä sen täytyy olla valepukuinen autoilija, joka hirveästi vihaa pyöräilijöitä. Jos minulta kysytte, niin kannatan lämpimästi läpiajokieltoa Mechelininkadulle. Tästä voisi ihan hyvin tehdä kävelykadun, jonka keskellä olisi raitiovaunukiskot ja pysäkit. Kaikki espoolaiset ja muut autoilijat vaan jonnekin kehälle. Kyllä se meille sopii. |
Vastaukset
Keijo |
#149 Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka2013-02-08 11:15:44#148: Pysäkillä seisoja - Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka Pyöräilijät saattavat kieltämättä olla hieman yliherkkiä sellaisten mielipiteiden suhteen, joissa kritisoidaan resurssien sijoittamista pyöräilyyn. Kriitikot saattavat leimautua ”pahoiksi autoilijoiksi”, vaikka kyseessä olisi vain pysäkistään huolestunut seniori. Itse asiassa pyöräilijöiden joukossa on paljon liikenteen ”sekakäyttäjiä”. Siis henkilöitä, jotka kulkevat myös jalan ja autolla. On hyvä, jos ”[k]ukaan ei ole väittänyt, että puut kaadettaisiin tai että pysäkit poistettaisiin pyöräkaistojen tieltä.” Tuolla viestiketjun alkupäässä oli seuraavia kommentteja: ”Puukujaa ei saa kaataa vain pyöräilijöiden vuoksi!” ”Onko pyöräilijöitä niin paljon, että julkista liikennettä voidaan näin heikentää? Suomen vaihtuvat vuodenajat vaikuttavat myös pyöräilyn määrään ja erityisesti talvisin julkista liikennettä tarvitaan, vain harva pyöräilee pakkaskeleissä/lumisateella.” ”Miksi Mechelininkadun puut kaadetaan ja pysäkkejä poistetaan? Miksei pyörätietä tehdä autokaistan reunaan, jossa olisi sen luonnollinen ja turvallinen paikka.” ”Pyörätie tehdään jalkakäytävän reunaan. Mutta koska autot eivät enää sen jälkeen mahdu ajotielle, pitää puut kaataa ja pysäkit siirtää pois tieltä.” ”Juuri avattiin Baana, joka toimii hyvin poikittaisliikenteessä. Täysin järjenvastaista toimintaa hankaloittaa julkista liikennettä ja aivan käsittämätöntä kaataa puut kadulta, joka tarvitsee elävyyttä. Tuo puukujahan on kuin Esplanadilla.” ”Miksi lehmuskujan kaataminen olisi suunnitelmassa ellei se mitenkään liittyisi pyöräteiden rakentamiseen?”
Itse tulkitsin mm. nämä kommentit niin, että kirjoittajien käsityksen mukaan puut kaadettaisiin tai että pysäkit poistettaisiin pyöräkaistojen rakentamisen vuoksi. Toisaalta tunnettu tosiasia on, että ihmiset lukevat asioita hyvin eri tavoin. Myönnän siis erehtyneeni tässä. Ei pyöräilijän elämä Helsingissä mitenkään erityisen rasittavaa ole. Itse en ole koskaan kokenut, että autoilijat suhtautuisivat pyöräilijään mitenkään aggressiivisesti. Helsingissä voi aivan mainosti esim. ajaa ajoradalla, mikäli tarjolla ei ole pyörätietä. Se, mikä joskus tekee pyöräilijöiden (ja myös jalankulkijoiden) elämästä hieman rasittavaa, on jalankulun ja pyöräilyn sijoittaminen samoille väylille. Melkein kaikki Helsingin kantakaupungin pyörätiet on muodostettu leikkaamalla osa jalkakäytävästä pyöräilijöiden käyttöön. Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden suuren nopeuseron vuoksi tämä ei ole toimiva ratkaisu. Jalankulkijat pelkäävät pyöräilijöitä, ja pyöräilijöitä harmittavat heidän kaistallaan ”hortoilevat” jalankulkijat. Mechelininkadun pyöräkaistat edustuvat uutta ajattelua, jossa pyöräilijät aivan oikein rinnastetaan autoihin. Pyöräilijät eivät kuulu jalkakäytäville, vaan ajoradalle. Siksi uskallan epäillä, että pyöräkaistoista on hyötyä myös Mechelininkadun jalankulkijoille. Kaupunkilaisena toivoisin myös, että jalkakäytävillä tapahtuvaa pysäköintiä voitaisiin Helsingissäkin rajoittaa. On mielestäni melko käsittämätöntä, miten esim. Tukholmassa kyetään hoitamaan kaikki jakelu- ja huoltoliikenne ilman, että pysäköinti tapahtuu jalkakäytävillä ja pyöräteillä. Selvyyden vuoksi painotettakoon vielä kerran, että autoilijat eivät mielestäni ole mörköjä tai kokoomuslaisia. Soisin vain, että Helsingissäkin vähitellen siirryttäisiin länsieurooppalaisen käytäntöön, jossa jalkakäytävillä ja pyöräteillä tapahtuvaa pysäköintiä ei sallita. Tällä olisi mielestäni jopa suurempi vaikutus jalankulun viihtyvyyteen kuin usein mainituilla lehmuksilla.
|
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Lohjan synnytyssairaalaa ei saa lakkauttaa!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä Kouvolan Ratamossa
10872 Luotu: 25.04.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
11368 Luotu: 15.07.2023
Rauman kyläkoulut säilytettävä osana kouluverkkoa
1218 Luotu: 23.04.2024
Luohuan koulun puolesta
487 Luotu: 24.04.2024
Orpon hallituksen on erottava
2206 Luotu: 21.02.2024
Adressi Kaukajärven terveyspalveluiden säilyttämisen puolesta
816 Luotu: 15.04.2024
Aso-asukkaita ei saa säätää vuokralaisiksi
2048 Luotu: 08.04.2024
Jättipäiväkotien perustaminen on lopetettava
2082 Luotu: 10.02.2024
KOY MÄNTYTIE 1 ASEMAKAAVAN SÄILYTYSVETOOMUS
334 Luotu: 14.04.2024
Sinkkolan toiminta on turvattava!
708 Luotu: 19.04.2024
Vesilahden sosiaali- ja terveyspalveluiden puolesta
296 Luotu: 23.04.2024
ADRESSI TAMPEREEN SEUDUN VINTTIKOIRARATATOIMINNAN SÄILYTTÄMISEN PUOLESTA
6148 Luotu: 08.04.2024
Termit äiti ja isä säilytettävä lainsäädännössä, palveluissa ja yhteiskunnassa
17920 Luotu: 01.03.2023
Ounasvaaraa ei saa rakentaa!
6171 Luotu: 29.11.2023
Luhalahden ryhmiksen ja koulun puolesta
106 Luotu: 26.04.2024
Sisarusperiaatteen kirjaaminen Turun perusopetuksen oppilaaksioton perusteisiin
75 Luotu: 22.04.2024
Epäluottamuslause: Orpon hallituksen on erottava - Orpos regering måste avgå!
829 Luotu: 15.07.2023
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
67943 Luotu: 15.02.2024
Revonlahden koulun säilyttäminen
631 Luotu: 16.04.2024
Suomi ei saa luovuttaa tosiasiallista päätösvaltaa kansanterveydestään Maailman terveysjärjestölle / Finland får inte ge bort sin faktiska beslutsrätt angående folkhälsan till WHO
12094 Luotu: 25.08.2023