Halikon kirjasto säilytettävä

Salon seudun sanomat uutisoi tänään verkkosivuillaan että Halikon lähikirjasto aiotaan lakkauttaa vuoden 2013 alkuun mennessä Salon kaupungin säästötarpeisiin vedoten. Salon kulttuuri- ja kirjastolautakunta käsittelee esitystä Halikon kirjaston lakkauttamisesta kokouksessaan tiistaina 24. huhtikuuta.

Linkki uutiseen löytyy tästä:

Minä, adressin perustajana henkilökohtaisesti vastustan kirjaston sulkemista. Asun itse vajaan kilometrin säteellä Halikon kirjastosta ja mielelläni käytän juuri Halikon kirjaston palveluita sen läheisyyden vuoksi aina kun haluan lainata aineistoa ja / tai mennä vaikkapa lehtiä lukemaan. Joka kerta kun olen kirjastossa käynyt olen omin silmin nähnyt että kävijöitä siellä kyllä riittää.

Mielestäni kirjastossa on kaikki tärkeimmät asiat "kompaktissa" koossa ja aineiston löytää helposti. Lisäksi annan kiitosta sille että aineistoa etukäteen varatessaan, jos se ei sillä hetkellä ole saatavilla, saa valita mistä kirjastosta saapuneen varauksen saa hakea. Jos esim. varaamani kirja on saatavilla vain pääkirjastossa Salon kaupungin keskustassa saan sen silti noutaa ja myöhemmin palauttaa lähellä kotiani sijaitsevaan Halikon kirjastoon.

Tänään julkaistu uutinen on tuonut monta Halikon kirjaston lakkautuksesta tyrmistynyttä kommenttia Salon seudun sanomien Facebook-sivulla (mukana myös oma kommenttini) ja muutama vastustava kommentti löytyy myös Salon seudun sanomien verkkosivuilta.

Uskon siis henkilökohtaisesti että mahdollista lakkautusta ei tulla purematta nielemään - huolimatta siitä että Halikosta Salon kaupunginkirjastoon on verrattain lyhyt matka. Joillekin ihmisille Halikon kirjasto on varmasti tärkeä, huolimatta verrattain lyhyestä matkasta kaupunginkirjastoon, esim. heillä joilla on terveydellisistä syistä liikkuminen hankalaa - heitä varmasti asuu myös Halikon kirjaston läheisyydessä. Halikon kirjastossa ei nimittäin ole sisäänkäynnin yhteydessä edes portaita ja ulko-ovi aukeaa automaattisesti.

Rohkeasti allekirjoittamaan Halikon kirjaston säilyttämisen puolesta. Toimitan adressin allekirjoituksineen viimeistään toukokuun loppuun mennessä Salon kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle.