Harkko-rakennus raisiolaisille yhdistys- ja kulttuuritaloksi

20221021_1058411.jpg

Me allekirjoittajat toivomme, että Raision kaupunki säilyttää ja kunnostaa vuonna 1954 rakennetun Raision entisen kunnantalon eli Harkko-rakennuksen.

Rakennus on arkkitehti Lauri Sipilän suunnittelema ja se on toiminut myös kauppalantalona, kaupungintalona, kirjastona sekä Raision teatterin toimipaikkana. Viimeksi siinä toimi Raision museo- ja kulttuurikeskus Harkko. Rakennuksessa ilmenneiden sisäilmaongelmien takia museotoiminta siirtyi muualle vuonna 2011. Sen jälkeen kaupunki on laiminlyönyt rakennuksen hoidon. Nyt kaupungin suunnitelmana on purkaa rakennus. Kuitenkin Ely-keskuksen lausunnon mukaan rakennuksen kohtalo tulee ratkaista asemakaavassa. Purkamisen myötä menetettäisiin upea muistuma maalaiskunnan julkisesta rakentamisesta ja tärkeä osa Raision historiaa.

Useat raisiolaiset yhdistykset kannattavat Harkko-rakennuksen peruskorjaamista yhdistys- ja kulttuuritaloksi, jossa voitaisiin järjestää toimintaa ja yleisötapahtumia. Tällöin kaupunki voisi luopua joistakin vuokratiloista. Rakennus voisi toimia osittain myös toimisto- ja virastokäytössä, jolloin kaupungilla olisi mahdollisuus saada vuokratuloja.

Raision kaupunki on teettänyt rakennuksesta asiakirjoihin perustuvan kuntoselvityksen. Rakennuksesta tulisi kuitenkin vielä teettää korjausrakentamisen asiantuntijan laatima kuntoselvitys ja arvio tulevan käyttötarkoituksen edellyttämistä korjaustarpeista kustannusarvioineen. Kulttuuritilaksi tulevan rakennuksen korjaustarpeet tulee sovittaa vanhan rakennuksen tilajärjestelyihin ja ominaisuuksiin.

Vanhan rakennuskannan korjaamisen hiilijalanjälki ja ilmastovaikutukset ovat pienemmät kuin vanhan purku ja uuden rakentaminen. Vanhaa korjaamalla myös säästetään luonnonvaroja. Raision entisen kunnantalon korjaaminen asukkaiden käyttöön olisi kaupungin imagoa kohottava kulttuuriteko.

Raisiossa 27.2.2024

Rauno Saari, maaherra emeritus                       Olavi Tuomi, DI

Pertti Vanhalukkarla, rovasti                             Kari Levola, kirjailija

Maija Haavisto, emäntä                                    Matti Suominen, arkkitehti

Adressin laatijat: Leena Kortesalo, auktorisoitu matkailuopas

Eija Räsänen, suunnittelija, auktorisoitu matkailuopas

TAUSTATIETOJA Harkko-rakennuksesta ja alueen kaavoituksesta

Raisio-Seuran suojeluesitys

Raisio-Seura on tehnyt rakennuksesta ja sen viereisestä Villiviini-asuinkerrostalosta suojeluesityksen. Esityksessä haettiin suojelua rakennusperinnön suojelusta annetun lain perusteella. Ely-keskuksen päätöksen mukaan asemakaava-alueella rakennusperinnön suojeleminen toteutetaan ensisijaisesi kaavoituksella.

Museoviraston ja Design-museon lausunnot suojeluesitykseen

Museoviraston antamassa lausunnossa todetaan, että Harkko-rakennus ja Villiviini muodostavat Raision keskustaan muistuman maalaiskunnan julkisesta rakentamisesta ja antavat kerroksellisuutta Raision rakennettuun ympäristöön. Lisäksi museovirasto kuvailee rakennusta seuraavasti: ”Rakennus edustaa muotokieleltään tyypillistä 1950-luvun rakentamista rapattuine ulkoseinineen. Sisäänkäynti on tammiovien kautta, aulassa on mosaiikkibetonilattia. Aulasta menevät mosaiikkibetoniset portaat yläaulaan, josta on käynti mm. valtuustosaliin. Portaikon kohdalla katossa roikkuvat erityisen hienot valaisimet, jotka ovat alun perin sijainneet valtuustosalissa. Valtuustosalia koristaa suuri seinämaalaus (Hilkka Toivola: Keskustelua) ja pitkittäiset, kapeat ikkunat. Yläkerran aulasta on myös käyntejä työhuoneisiin. Sisäovet näihin tiloihin ovat tammea. Rakennuksessa on mm. Eero Rantasen muistohuone. Harkon päädyssä ulkoseinässä on Gunnar Finnen Sadonkorjaaja-reliefi.”

Design-museo on antanut lausunnon nykyisin portaikossa sijaitsevista Paavo Tynellin suunnittelemista valaisimista, jotka ovat alunperin sijainneet valtuustosalissa. Lausunnon mukaan valaisimet ovat mielenkiintoinen ja hyvin säilynyt esimerkki Paavo Tynellin tilaustöiden suunnittelusta sekä olennainen osa Harkko-rakennuksen sisustusta ja mielekkään käytön löytyminen valaisimille, mieluiten Harkko-rakennuksen yhteydessä, olisi ensiarvoisen tärkeää.

Kaavoitus

Maakuntakaavassa todetaan, että alueen kehittämisessä tulee turvata luonto-, kulttuuriympäristö- ja maisema-arvot. Raision keskikaupungin osayleiskaavassa Harkko- ja Villiviini-rakennukset on merkitty paikallisesti arvokkaiksi rakennuksiksi, joiden säilyttämisen / suojelun tarve tulee ratkaista asemakaavoituksella. Voimassa olevassa asemakaavassa suojelumerkintä on jätetty pois, mutta siinä todetaan, että kyseisen korttelialueen osalta suojelukysymykset ratkaistaan myöhemmissä asemakaavamuutoksissa.

Kaavamääräyksistä piittaamatta Raision kaupunginvaltuusto varasi Harkko-rakennuksen purkuun määrärahan. Ely-keskus on kuitenkin todennut Raisiolle antamassaan lausunnossa, että lain mukaiset purkamisluvan edellytykset eivät täyty ja että Harkon säilyttämistä ja suojelua koskeva asia on ratkaistava asemakaavamuutoksen yhteydessä eikä purkamislupa-asiana.

muokattu.jpg

Linkkejä:

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Leena Kortesalo voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…