Inarijärvi kansallispuistoksi

Inarijärvi on viimeinen erämainen suurjärvi Suomessa. Se on puhdas, suurimmaksi osaksi rakentamaton ja rannoiltaan hakkaamaton. Alueella ovat maapallon pohjoisimmat mäntymetsät. Inarijärvi on yksi Suomen itsenäisyyden juhlavuoden luontohelmikohteista.

Maat ja vesialueet omistaa suurimmaksi osaksi Suomen valtio. Kansallispuistoon kuuluvat vain valtionmaat. Järvi ympäristöineen kuuluu pohjoiseen havumetsävyöhykkeeseen. Nämä mäntymetsät muodostavat maailmanlaajuisesti tärkeän hiilidioksidivaraston. Rantojen rakentaminen taas nakertaa alueen erämaisuutta.

Inarijärvellä on suuri merkitys paikalliselle väestölle sekä alueella vieraileville retkeilijöille. Kansallispuiston perustaminen turvaa perinteiset nautintaoikeudet.

Adressillamme haluamme osoittaa kansallispuistohankkeen kannatuksen. Se luovutetaan Inarin kunnan päättäjille jatkotoimenpiteitä varten. Kansallispuistoista Suomessa päättää Valtioneuvosto.

Mielestämme Inarijärven tulee säilyä myös tuleville sukupolville.

Inarin Luonnonystävät ry.

Inarin Luonnonystävät ry.    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

TAI

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Pitäisikö taksi- ja apteekkilupien määrän rajoittamisesta luopua?