Israelilaiset tuotteet boikottiin

Israelin tapa taistella terrorismia ja uskonnollisia ääriryhmiä vastaan rajoittamattomin sotatoimin, massiivisin pommituksin ja sivullisiin kohdistuvien kollektiivisten rangaistusten avulla on mennyt liian pitkälle. Tähän mennessä muutaman israelilaissotilaan kaappaaminen on kostettu muun muassa:

- tuhoamalla sairaaloiden energiansaannin kannalta välttämättön voimalaitos Gazassa

- tuhoamalla palestiinalaishallinnon ja ministeriöiden rakennuksia palestiinalaisalueilla

- tuhoamalla korttelikaupalla siviilikohteita sekä Palestiinassa, että Libanonissa

- tuhoamalla voimalaitos ja öljysäiliöitä Libanonin rannikolla, joka on johtanut tämän vuoden tuhoisimpaan ympäristökatastrofiin, kun öljyä on valunut ekosysteemiltään herkkään Välimereen

- pommittamalla kuuden tunnin ajan YK-tarkkailijoiden asemia Libanonissa, siitä huolimatta, että pyyntöjä pommituksien lopettamisesta oli tullut bunkkerista ja YK:lta useaan otteeseen ja sillä seurauksella, että neljä YK-tarkkailijaa - mukana yksi suomalainen - sai surmansa

- pommittamalla Quanan kylää sillä seurauksella, että 60 siviiliä (joista 37 lapsia) sai surmansa.

Israelin tapa vastata terrorismiin kahta kauheammalla valtioterrorismilla, ei ole oikea tapa päästä eroon Lähi-itää vaivaavasta väkivallan kierteestä. Silmittömät siviiliuhreja vaativat pommitukset eivät myöskään ole oikea tapa taistella terrorismia vastaan. Israel olisi voinut pyrkiä pelastamaan kaapatut sotilaansa tarkoin rajatulla erikoisjoukkojen operaatiolla, megalomaanisiin mittasuhteisiin paisuneen käsittämättömän tuhoamisen sijaan. Avaimet rauhanomaiseen kehitykseen ei ylipäätään ole löydettävissä sotilasoperaatioiden avaulla, vaan neuvotteluteitse. Israelin on vetäydyttävä miehitetyiltä alueilta ja taattava palestiinalaisille mahdollisuus oman elinkelpoisen valtion perustamiseen. Lisäksi alueelle on saatava YK:n alaiset rauhanturvajoukot tulitaukoa ja rauhaa valvomaan.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että suomalaiset isot kauppaketjut S-ryhmä, Tradeka, Kesko, Spar ja Lidl poistavat kaikki israelilaiset tuotteet valikoimistaan. Vaadimme myös, että Alko lopettaa israelilaisten viinien myynnin. Samalla ilmoitamme, ettemme itse aio ostaa mitään israelilaisia tuotteita ennen kuin Israel lopettaa harjoittamansa valtioterrorismin. Mikäli siviiliuhreja vaativat pommitukset jatkuvat, vaadimme, että Suomi ajaa puheenjohtajakaudellaan EU-tuontirajoituksia Israelilaisille tuotteille.

Muutama sananen ohjeeksi

Omaa nimeä ei tarvitse lisätä kuin kerran. Odota kärsivällisesti, että nimi ilmestyy listan jatkoksi. Operaatiossa kestää hieman, eli älä hätiköi turhaan. Olen tähän mennessä joutunut poistamaan jopa neljään ylimääräiseen kertaa lisättyjä nimiä.

Lue ylläoleva teksti huolellisesti, ennen kuin laitat nimesi listaan. Muutama ihminen on myöhemmin pyytänyt poistamaan nimensä adressista, koska teksti on sisältänyt joitain sellaisia kohtia, joiden merkityksestä allekirjoittaja ei ole täysin ymmärtänyt, eikä täten ole voinut olla varma siitä, pystyykö tekstin tässä muodossaan hyväksymään.

Olen pyrkinyt hiomaan tekstin ilmaisua vielä selkeämmäksi, kuin mitä se oli ensimmäisessä versiossa. Muutokset tekstin kirjoitusasuun ovat olleen marginaalisia ja asiasisältö on pysynyt täsmälleen siinä muodossa, kuin mitä se oli jo ensimmäisessä versiossa.

Niiltä henkilöiltä, jotka tuomitsevat kaikenlaiset vastatoimet Hizbollahin ja Hamasin kidnappauksiin haluaisin kysyä yhden asian:

Israelin armeija on täynnä nuoria lapsenkasvoisia poikia, jotka palvelevat armeijassa varusmiehinä pakon edestä, maassa, jossa termi "siviilipalvelus" on upseeriston mielestä lähinnä hyvä vitsi. Kuvittele hetkeksi tilanne, jossa sinun oma veljesi, poikasi, aviomiehesi tai poikaystäväsi on kidnapattu uskonnollisen / poliittisen ääriryhmän aseellisen siiven toimesta. Onko mielestäsi oikea tapa vastata tilanteeseen

a) Pommittaa ja tuhota kahden valtion alueella siviilikohteita ja infrastruktuuria tuusan nuuskaksi kolmen viikon ajan

b) Suostua ehdoitta kaikkiin kidnappaajien vaatimuksiin tietäen, että tämä menettely tulee lisäämään tulevaisuudessa kidnappauksien määrää

c) Pyrkiä kohtuullisia voimakeinoja ja poliisin erikoisjoukkojen operaatiota muistuttavalla toiminnalla pelastamaan kaapatut sotilaat ja saattaa edesvastuuseen kaapparit.

vai

d) Pidättäytyä kaikista toimista ja toivoa parasta

Tähän kysymykseen haluaisin vastauksen niiltä, jotka katsovat, että kyseisessä tilanteessa Israelilla ei olisi ollut oikeutta ryhtyä mihinkään toimiin kidnappauksen johdosta.

Konflikti alueella on toki vanha, eikä tässä ole kyse pelkästään nyt kaapatuista sotilaista. Toisen osapuolen aikaisemmin tekemät teot eivät kuitenkaan oikeuta kumpakaan osapuolta hirmutekoihin, joihin luen kidnappaukset ja siviilikohteiden pommituksen.

Ville Vettenranta    Ota yhteyttä adressin tekijään