Jätkäsaaren galleriakeskittymä on pelastettava!

Me allekirjoittaneet vaadimme Helsingin kaupunkia ryhtymään pikaisiin toimiin Jätkäsaaren L3-makasiinista tammikuussa 2018 yllättävän häädön saaneiden taidegallerioiden toiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi. Makasiinissa toimineet galleriat – Galleria Huuto, Galleria Rankka ja SIC – ovat viime vuosina olleet erityisen merkittävä lisä perinteisten instituutioiden hitaammalle ja vakiintuneemmalle taidetarjonnalle. Lähellä sijaitsevan Forum Boxin kanssa ne ovat muodostaneet ainutlaatuisen taiteilijavetoisten gallerioiden keskittymän. Kyse ei ole pelkästään näyttelytiloista vaan kuvataidekentässä parhaillaan tapahtuvasta suuremmasta murroksesta: siitä miten ahdingossa elävät taiteilijat ovat ottaneet rohkeasti aloitteen omiin käsiinsä. Taiteilijavetoiset galleriat ovat tarjonneet varsinkin nuorelle ja ei-kaupalliselle taiteelle aivan uudenlaisia esiintymismahdollisuuksia – sekä edullisia tai kokonaan maksuttomia tilaisuuksia esitellä taidettaan. Kaikki tämä on tapahtunut varsin pienellä julkisella tuella ja pyyteettömällä talkootyöllä. Paloturvallisuusmääräyksistä aiheutunut vuokrasopimusten irtisanominen edustaa sitä gentrifikaatioprosessia, johon avoimeen ja elävään kaupunkikulttuurin pyrkivän Helsingin ei soisi lankeavan. Näyttää siltä, että nyt kun Jätkäsaari alkaa olla valmis, ei taiteilijoille enää olisi sijaa ”kehittyvässä” kaupunginosassa. Taiteilijayhteisöillä ei tule olemaan varaa maksaa remontin tuottamia mittavia vuokrankorotuksia – puhumattakaan siitä, että ne voisivat ostaa tiloja. Taiteilijavetoiset galleriat ovat kuitenkin varmin tae siitä, että uusi Jätkäsaari tulee edustamaan sellaista kaupunkikulttuuria, josta Helsinki voisi hyvällä syyllä olla ylpeä. Se on myös paikka, jonka hyvät kulkuyhteydet mahdollistavat saavutettavaa taidetta kaikille helsinkiläisille. Niinpä ehdotammekin, että kaupunki varmistaa gallerioille subventoidun paluun L3:een paloturvallisuusremontin jälkeen – sen sijaan että se vain löyhästi lupaisi auttaa uusien tilojen etsimisessä, kuten nyt on tapahtunut. Hinta elävän kulttuurin jatkuvuuden varmistamisesta ei taatusti ole kohtuuton.

Otso Kantokorpi, taidekriitikko, Helsinki    Ota yhteyttä adressin tekijään

TAI

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista sivustollamme. Adressin tekijä näkee kaikki antamasi tiedot.

Tuleeko uskonnon olla oma oppiaineensa?