Jumesniemen koulun puolesta

Jumesniemen koulu Hämeenkyrössä on Suomen vanhin yleinen koulu. Ulrika ja Adam Sasslin perustivat kirkko-koulun omilla varoillaan Venäjän suuriruhtinaskunnan aikana vuonna 1847 ja se on toiminut 162 vuotta. Koulun historia on ainutlaatuinen. Perustajien vaatimuksesta kouluun pääsivät ensisijaisesti lähipitäjien suomenkieliset ja vähävaraisten kotien lapset, tytöt ja pojat.

Nyt Hämeenkyrön kunta on lakkauttamassa tämän valtakunnallisesti ainutlaatuisen, oppilasmäärältään kasvavan sekä elävän ja aktiivisen kylän keskuksena toimivan koulun. Lukuvuoden 2010-11 oppilaat on suunniteltu kuljetettavan Heinijärven kouluun, jonka tilat eivät mahdollista 30 oppilaan lisäystä.

Kunnanhallituksen esityksen mukaan Hämeenkyrön kunta saa Jumesniemen koulun lakkauttamisesta 62 000 säästöt. Tämän hetkisten laskelmien mukaan säästöjä tuskin kuitenkaan tulee. Kuljetuskustannukset kasvavat merkittävästi ja Heinijärven kouluun pitää palkata uusia opettajia,jotta opetus on mahdollista. Tällä hetkellä Jumesniemen koulussa on vain 2 kuljetusoppilasta. Kunnanhallituksen suunnitelmien mukaisessa vaihtoehdossa kuljetusoppilaita ovat kaikki 22 siirtyvää hämeenkyröläistä sekä 7 nokialaista oppilasta.

Kunnanvaltuuston kokous on maanantaina 14.12.2009. Taistelemme oman koulumme ja kasvavan ja elinvoimaisen kylämme puolesta. Tule mukaan !