Kannusjärven kyläkoulu

Hätähuuto pienten kyläkoululaisten ja päiväkodin puolesta!

Kannusjärven kyläkoulun lakkautuspäätös tehtiin ennen korona aikaa, ei tiedetty että yhteiskuntaan tullaan tekemään paljon kokooontumisrajoituksia. Paluuta entiseen ei ole näköpiirissä vaikka sitä tahtoisimme. Lakkautusta perusteltiin silloinkin säästöillä mitkä ovat kunnan budjetissa prosenttien luokkaa eivät perustu mihinkään realiteetteihin. Onhan se outoa että halutaan  lakkauttaa kaikki pienet yksiköt vedoten säästöihin kun samaan aikaan käytetään valtavan suuria summia  yritystoimintaan.
Ohessa aloite jonka olemme jättäneet...

Valtuustoaloite
Toivoisin valtuuston käsittelevän uudelleen Kannusjärven kyläkoulun lakkautus päätöksen. Kaupungin tulee kohdella tasapuolisesti kaikkia nuoria oppilaita ja turvata oppiminen myös kotinsa lähellä. Pienempi oppiympäristö on joillekin oppilaille paljon parempi oppimisen kannalta kuin ahdetaan muutama suurempi koulu täyteen.
Tämä korona aika tuli täytenä yllätyksenä koko kansalle ja erilaiset kokoontumisen rajoitukset astuivat voimaan viime vuonna, ja nyt niitä on purettu mutta niiden tarvetta arvioidaan koko ajan, on taas vain ajan kysymys kun niitä harkitaan  otettavan käyttöön. Jo siinäkin mielessä kyläkoulut puolustavat paremmin paikkaansa, mikäli pandemia iskee täysillä on se sitten korona tai joku muu tulevaisuuden uhka on pienemmässä koulussa helpompi ottaa hallintaan kun eristystarve on korkeintaan kymmenissä ei sadoissa oppilaissa. Ja nämä suuret eristämiset eivät ole halpoja toteuttaa.

Koulun lakkauttamista perusteltiin säästösyillä joista osa perustui oppilasmäärän arviointiin ja laskennalliseen vähenemiseen, se ei ole kuitenkaan toteutunut olettamuksien mukaisesti. Kylässä ikääntyy väki kokoajan ja jo nyt on nähty että maaseudulle muuttaa nuorta väkeä sitä mukaan kun asuntoja tulee myyntiin, näin on käynyt juuri Kannusjärven kohdalla. Korjausvelka on myös ihan käsittämättömän ylös raportoitu  2 miljoonaan, eihän koko koulu edes maksa tuota määrää. Erikoinen piirre on myös se että samaan aikaan kyläkoulun  lopettamisen suhteen ollaan panostamassa läntisen koulu verkoston suhteen kymmeniä miljoonia . Eikä laskelmissa ole sitä otettu huomioon että mitkä on kylän vetovoimatekijät kun siellä on koulu! Meillä on esimerkkejä mitä tapahtuu kun koulu lopetetaan , välittömästi muuttuu kylän vetovoima negatiiviseksi. Alkaa pahimmillaan muutto pois Kaupungista. Nyt on aika näyttää kaupungin asukkaille sekä antaa signaali tänne muuttoa harkitseville että me välitämme kaikista kuntalaisista asuivat he keskustassa tai kunnan rajalla. Tehkäämme jotain mikä erottaa meidät muista kaupungeista mennään vastavirtaan hetki ja se kääntyy meille myötäiseksi. Kannusjärvellä päiväkotikin on lähes viimeistä paikkaa myöten täynnä tulevia oppilaita.

Kyläkoulun puolesta.

Jani Jaakkola
Haminan Perussuomalaiset ryhmä

Ohessa myös kyläyhdistysten vetoomus perusteluineen....

Kannusjärven koulu on kylän sydän

Hyvät valtuutetut, vetoamme teihin, jotta Kannusjärven koulun lopetuspäätös perutaan.

Laadukas opetus ja varhaiskasvatus

Kannusjärven koululla tarjotaan lapsille laadukasta opetusta ja varhaiskasvatusta. Puitteet oppimiseen ovat kunnossa: terve koulu, iso sali, läheinen luonto, urheilukenttä, jääkiekkokaukalo, viereiset ladut, padit ja tabletit, valokuituliittymä. Kaikki toimii ja on lähellä. Siirtymä päiväkodista eskarin kautta kouluun on helppoa ja turvallista samassa rakennuksessa ja yhteistyö eri ikäisten kanssa opettaa lapsille paljon tärkeitä sosiaalisia taitoja. Opetus on toiminut hyvin myös kahdella opettajalla ja koulunkäyntiavustajalla. Tämä on osoittanut, että on mahdollista järjestää opetusta tehokkaasti myös koulussa, jossa on vähemmän oppilaita.

Kannusjärven koulun oppilasmäärä on lisäksi kasvamassa seuraavina vuosina. Voi myös miettiä, onko tällä hetkellä kunnassa voimassaoleva oppilasraja järkevä, kun esimerkiksi naapurikunnassa Miehikkälässä koulun lakkauttamisesta ei edes keskustella, vaikka esim. Suurmiehikkälän koulun oppilasmäärä on alle 30.

Koulumatkat

Kannusjärven koulu on koululaiselle sopivan matkan päässä ja mahdollistaa lasten liikkumisen kävellen tai pyöräillen kouluun. Tämä lisää oppilaiden hyvinvointia ja säästää kaupunkia terveyskustannuksissa. Jos alakoulu lakkautetaan, oppilaat alkavat kulkea koulumatkat koulukyydein.

Lain mukaan alle 12-vuotiaan koulumatkat odotuksineen saavat kestää korkeintaan 2,5 tuntia. Tämä raja on tehty pitkien etäisyyksien Itä- ja Pohjois-Suomeen, mutta arkipäivää myös Haminassa. Tälläkin hetkellä kaupungin kyydityksissä lähennellään ja ylitetään tuo raja. Vaikka autolla matka kestäisi vain 10 minuuttia, lapsen pitää ensin kävellä bussipysäkille, matkustaa sitten bussilla, ja odottaa sen jälkeen kauan koululla, ja kotimatkalla sama toisin päin, jolloin matkaan odotuksineen saadaan helposti kulumaan tuo 2,5 päivässä. Jos tuo lain sallima raja ei ylity, kaupungin virkamiehiä asia ei kosketa eikä sympatiaa heru. Tämä on tänä vuonna nähty konkreettisessa koulumatkatapauksessa. Tuo aika on kuitenkin aivan liian pitkä pienelle koululaiselle. Ja käsi sydämelle - kuinka moni aikuinen olisi valmis päivittäiseen työmatkaan, joka kestää 2,5 tuntia? Kuinka kauan sinun päivittäiset työmatkasi kestävät? Lisäksi pienet koululaiset eivät usein tajua kiirehtiä bussille. Kouluun voi mennä myöhässäkin, jos sinne pystyy itse kulkemaan, mutta bussi on mennyt, jos bussipysäkille tulee myöhässä, eikä kouluun välttämättä sinä päivänä sitten enää pääse. Vanhemmille on esitelty bussiaikataulut, joiden mukaan lapset kulkisivat naapurikylään kouluun. Niiden mukaan odotusaikoja tulee olemaan ja päivät tulevat venymään, sillä ne on suunniteltu niin, että samalla bussilla kuljetetaan kaikki kylän lapset, osa alakouluun, osa yläkouluun, osa ammattikouluun ja osa lukioon. Eli edes omaa suoraan kouluun sen alkamisajaksi vievää bussivuoroa alakoululaiset eivät tule saamaan. Näin väistämättä koulupäivät tulevat raskaiksi. Bussi- ja taksikyyditykset tulevat kalliiksi kaupungille ja ilmastolle, puhumattakaan inhimillisestä kärsimyksestä lapsille ja heidän perheilleen.

Koulu on muutakin kuin vain perusopetusyksikkö

Kannusjärven koulurakennus on täynnä toimintaa aamusta iltaan ja vain pieni osa siitä on perusopetusta. Koulussa on varhaiskasvatuksen päiväkoti, esiopetus, alakoulu, iltapäiväkerho ja harrastustoimintaa iltaisin. Koulu on kyläkeskus, joka toimii kyläläisten harrastus- ja kokoontumispaikkana. Koulun pihalla on kylän urheilukenttä ja luistelukaukalo sekä kylän ainut leikkipaikka lapsille.

Päiväkoti, varhaiskasvatus
Koulun tiloissa toimii varhaiskasvatuksen yksikkö, joka on suunniteltu lakkautettavaksi alakoulun lopettamisen yhteydessä. Päiväkoti on kuitenkin tällä hetkellä täynnä lapsia ja loistava kasvuympäristö pienille. Se on vanhemmille sopivan matkan päässä. Jos se lakkautettaisiin, isolle osalle vanhempia tulee kohtuuton matka kuljettaa lapsia hoitoon. Kannusjärvellä työsketentelevien vanhempien (etätyö, maanviljely, yritykset) pitäisi ajaa aamuin illoin pitkät matkat viedäkseen lapsen päiväkotiin muualle. Sama pätee niihin vanhempiin, jotka työskentelevät Kouvolassa, Kotkassa tai Taavetissa. Päivittäinen kymmenien kilometrien ajaminen tuntuu sekä kukkarossa että ajallisena menetyksenä. Verottajakaan ei korvaa päiväkotiin tai kouluun kuljetettavan lapsen viennistä aiheutuvia kustannuksia.

Harrastukset
Koulu mahdollistaa myös harrastamisen ilman pitkiä ajomatkoja. Vanhempien olisi kohtuutonta kuljettaa lapsia harrastamaan joka ilta kylän ulkopuolelle. Pienimmät harrastajat koululla osaavat juuri ja juuri kävellä ja vanhimmat puolestaan pysyvät kunnossa tuolijumpan avulla. On oleellista kyläläisten fyysiselle ja henkiselle hyvinvoinnille, että heillä on paikka lähellä, jossa harrastaa. Kaupungin voimassaolevan päätöksen nojalla koulurakennus puretaan melkein heti alakoulun loppumisen jälkeen.

Kiitos jos jaksoit lukea loppuun. Allekirjoittamalla tuot tukesi kyläkoulujen puolesta.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Jani Jaakkola voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…