Kansalaisadressi Suomen itäisten rajaseutujen toimivien puhelin- ja tietoliikenneyhteyksien puolesta

Kaakkoisen ja itäisen rajaseudun mobiiliyhteydet ovat entisestään huonontuneet menneen kesän ja kuluvan syksyn aikana, koska operaattorit ovat aloittaneet 3G:n alasajon. Rajaseudun kylissä muutos huonompaan on tapahtunut myös alueilla, joilla aiemmin yhteydet olivat edes kohtuullisella tasolla. Alueille kaivataan kipeästi valokuituyhteyksiä, jotka osaltaan tuovat parannusta myös puhelinyhteyksien toimivuuteen.

Puhelimien toimimattomuus alueella on jo vaarantanut asukkaiden arjen turvallisuutta, kun hätätilanteissa yhteyttä ei saada, kuuluvuus on huono tai se pätkii. Venäjän rajan läheisyys ja katvealueet ovat olleet vuosia alueen arkea, mutta nyt tapahtunut muutos sotii kansalaisten yhdenvertaisuutta vastaan kun yhteydet ovat entisestään huonontuneet.

Operaattorit ovat nostaneet asiassa kätensä pystyyn ja hätääntyneille, yhteytensä menettäneille asiakkaille suositellaan operaattorin tai puhelimen vaihtoa, kalliita lisävahvistimia kiinteistölle tai muuttoa taajamaan.

Alueiden elinvoiman, pitovoiman ja vetovoiman puolesta eivät puheet enää riitä. Arjen elämisen ja asumisen, etätyön ja etäopiskelun sekä yrittämisen edellytykset ovat heikot. Raja-alueiden asuttuna pitäminen tai matkailupalveluiden lisääminen on mahdotonta ilman toimivia yhteyksiä. Eri palveluiden (esim hyvinvointialueiden palvelut) digitalisointiin käytetään miljoonia, mutta ne eivät ole tasavertaisesti rajaseuduilla asuvien, tuhansien asukkaiden käytössä.

Rajakylien asuttuna pitäminen on osa itärajan turvallisuutta. Kiinteistöjen valvontakamerat ja vieraslajeja vastaan taistelevien metsästysseurojen riistakamerat sekä retkeilijöiden karttasovellukset toimivat vain ajoittain. Paikoittain Rajavartiolaitoksen maastovalvonta kärsinee myös huonoista yhteyksistä.

Yritystoiminnalle alueella tuovat ongelmia toimimattomat maksupäätteet ja varausjärjestelmät, omien ja asiakkaiden puhelimien toimimattomuus ja verkkopalvelujen saavuttamattomuus.

Toimivia yhteyksiä tarvitsevat kaiken ikäiset kansalaiset. Opiskelu- ja koulutyö, etätyö, valvonta- ja kiinteistöautomaatio, etälääkäri- ja hoivapalvelut, suoratoistopalvelut, erilaiset viihdepalvelut ja omien palveluiden/tuotteiden lataaminen verkkoon ovat asioita, jotka on saatava myös osaksi rajakylien asukkaiden, kesäasukkaiden ja yrittäjien arkea. Toimivat yhteydet edistävät monipaikkaisuutta ja mahdollistavat myös matkailupalvelujen kehittämistä "ihan oikeasti".

Me allekirjoittaneet vetoamme poliittisiin päättäjiin, että Traficom määrittelee yleispalvelusta vastuullisen operaattorin puhelinpalveluille raja-alueilla sekä turvataan rajakuntiin riittävät taloudelliset resurssit valokuituyhteyksien rakentamiseksi myös maaseutualueille.

Tea Usvasuo, Etelä-Karjalan Kylät ry./Kuitua rajakuntien kyliin-hanke    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Tea Usvasuo, Etelä-Karjalan Kylät ry./Kuitua rajakuntien kyliin-hanke voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…