Pelastakaa Kaskenkatu 15:n puutalot Turussa!

Eschnerska frilasaretttet -säätiö Turussa suunnittelee kahden kulttuurihistoriallisesti arvokkaan puutalon purkamista maan tasalle osoitteessa Kaskenkatu 15. Purettujen talojen tilalle rakennettaisiin Turunmaan sairaalan (Åbolands sjukhus) uusi laajennus. Vanhat puutalot ovat vuosilta 1831 sekä 1912, ja purku aiotaan toteuttaa huolimatta Turun maakuntamuseon vastustuksesta. Turun kaupunginsuunnittelulautakunnan käsittelyyn suunnitelma menee vielä tänä syksynä.

Tämän vetoomuksen allekirjoittaneet henkilöt vetoavat kaupungin päättäjiin, Eschnerska frilasarett -säätiöön sekä Turunmaan sairaalan johtoon ja vaativat, että  kyseisten rakennusten purku perutaan, ja että ne suojellaan kulttuurihistoriallisesti arvokkaina esimerkkeinä puutaloarkkitehtuurista Turussa.

Kaskenkatu 15 puutalojen tukiryhmä.

Lue lisää Kaskenkatu 15:n puutaloista

_______________________________________

Rädda trähusen på Kaskisgatan 15 i Åbo!

Stiftelsen Eschnerska frilasarettet i Åbo planerar att demolera två kulturhistoriskt värdefulla byggnader på Kaskisgatan 15 för att bereda plats för en utvidgning av Åbolands sjukhus. Enligt planerna skulle trähusen från 1831 och 1912 jämnas med marken i samband med nybygget, trots att bland andra Åbo landskapsmuseum har motsatt sig planerna. Åbo stadsplaneringsnämnd kommer att behandla frågan denna höst.

Vi som har undertecknat denna appell vädjar till stadens beslutsfattare, Stiftelsen Eschnerska frilasarettet och Åbolands sjukhus ledning och kräver att de kulturhistoriskt värdefulla trähusen ska skyddas.

Stödgruppen för trähusen på Kaskisgatan 15

Läs mer om trähusen på Kaskisgatan 15 (på finska)