Kerava: Alikeravantie-Jokimiehentie risteykseen liikennevalot

"Kahdeksanvuotias poika jäi suojatiellä auton alle ja loukkaantui vakavasti Keravalla 29.11.2013. Poliisin mukaan onnettomuus sattui Alikeravantien ja Jokimiehentien risteyksessä noin neljältä iltapäivällä." (STT 29.11.13, mukaillen).

Keravalla sijaitseva risteys: Alikeravantie-Jokimiehentie vaati 29.11.2013 jälleen uuden uhrin. Ystävänsä luokse leikkimään matkalla ollut 8-vuotias poika jäi suojatiellä auton alle ja loukkaantui hyvin vakavasti. Risteysturma ei ole lajissaan ensimmäinen. Pienempiä ja isompia onnettomuuksia on sattunut vuosien saatossa useita. Valitettavan usein uhrina on ollut pieniä koululaisia. Alueen asukkaat kutsuvat risteystä "kauhujen risteykseksi", jonka ylittäminen ei onnistu aikuisiltakaan. Alikeravantien joutuu kuitenkin ylittämään päivittäin muun muassa useita 1-3 luokkalaisia lapsia matkalla läheiseen Ali-Keravan kouluun.

Hyvin vilkkaalla tieosuudella on tauoton liikenne ja liikennemäärät ovat kasvaneet tieosuudella jatkuvasti. Vilkkautta risteykseen tuo myös risteyksen vieressä oleva huoltoasema. Risteystä reunustaa kolme eri suojatietä. Suojateitä ei ole turvaamassa liikennevaloja, hidasteita tai vilkkuvaloja. Tien ylittämisen vaativuutta lisää useiden autoilijoiden piittaamattomuus. Suojatien eteen pysähtyneet kääntyvät autot ohitetaan viereiseltä kaistalta pysähtymättä. Myös huolellisesti ja varovaisuutta noudattavat autoilijat kokevat risteysalueen haastavaksi paikaksi ohittaa.

Vaaranpaikka on ollut tiedossa vuosikausia ja ongelma on saatettu myös Keravan kaupungin päättävien tahojen tietoon. Muun muassa Jaakkolassa toimiva Keravan Messualueen asukasyhdistys on pitkään (yli kymmenen vuotta) vaatinut turvattomaan risteykseen parannuksia. Kaupungin antaman vastauksen mukaan Alikeravantien ja Jokimiehentien risteykseen asennetaan liikennevalot, kunhan viereinen maantie 148 remontti saadaan käyntiin. Hanke on ollut vireillä vuosikausia eikä päätöstä aloituksesta ole tehty.

Kaikki tämän adressin allekirjoittaneet vaativat välittömiä toimia Alikeravantien-Jokimiehentien risteykseen liikennevaloja. Alueen asukas, Marjaana Kivioja tulee luovuttamaan adressin Keravan kaupungille tammikuussa 2014.

Sähköisen adressin lisäksi nimiä kerätään myös Ali-Keravan koulun joulumyyjäisissä 14.12.2013 (Jokelantie 6). Myyjäisten tuotosta osa käytetään onnettomuudessa loukkaantuneen lapsen tukemiseen.

Keravan Lions Club on lahjoittanut 11.12.2013 Ali-Keravan koulun kaikille koululaisille heijastinliivit turvaamaan koulutietä. Keski-Uusimaa-lehti on uutisoinut näkyvästi vaarallisesta risteyksestä mm. 4.12. ja 6.12.2013 ilmestyneissä lehdissä.