VANHAINKOTIEN PUOLESTA

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista VANHAINKOTIEN PUOLESTA.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

16.09.2010 21:15


Marjatta Halkilahti
Salo

#2 vanhainkodit takaisin!

17.09.2010 12:43

Kajalakotia on rakennettu kolmessa eri vaiheessa. Alku on vuodelta 1938, jolloin Muurlan, Kuusjoen ja Perttelin kunnat rakensivat 36 -paikkaisen kunnalliskodin. Vuonna 1972 taloa laajennettiin 37 -paikkaisella osalla, jonka jälkeen talon kokonaispaikkaluvuksi hyväksyttiin 72. Vuonna 1990 aloitettiin asukashuoneiden väljennys ja taloa laajennettiin 12 asukashuoneella. Kahden hengen asukashuoneita ei enää montaa jäänyt ja nekin tarkoitettiin joko pariskuntien tai vuoteeseen hoidettavien käyttöön. Talon kokonaispaikkaluku on nyt 63.

Nämä tiedot voin kertoa laitoksen entisenä johtajana ( 1967-2008).

Nyt olen eläkeläinen ja seuraan asioita toisesta näkökulmasta. Kajalakodin toiminta kuntayhtymänä on päättynyt. Koti on nyt yksi uuden Salon ( 1.1.2009-) vanhainkodeista. Itse istun jäsenenä Salon kaupungin tarkastuslautakunnassa.

Samalla tavalla kuin entisessä elämässä, samalla tavalla nykyisessä elämässä katson kokonaisuuksia, ihmettelen, lasken ja päivittelen, jotta mihin niitä euroja käytetään ja miten.

Väitän, että vanhainkotimainen hoito tulee kunnille, muillekin kuin Salon kaupungille edullisemmaksi kuin, että laitoksia suin päin lakkautetaan. Ihan tavallinen maallikkokin ymmärtää, että kovin montaa keikkaa ei yksittäisen vanhan ihmisen kotiin tehdä niinkutsutun kotihoidon nimissä 80 rahalla per päivä. Tuossa summassa pyörii esim. Kajalakodin hinta. Varmaan vielä monen muunkin suomalaisen vanhainkodin.

Kannattaako alasajo? Ei kannata. Ei Kajalan eikä muittenkaan laitosten kohdalla, vaikka hoitopäivän hinta olisi 100 euroa.

Ei siis äkkinäisiä laitosten alasajoja, mutta hoitopaikkojen laadun tarkistusta kylläkin. Huonot, ahtaat asukashuoneet pitää ottaa pois käytöstä ja asukashuoneisiin sijoittaa enintään kaksi samaan. Mielellään yksi per huone. Ja pariskunnat yhteen, jos niin haluavat. Heitä ei pidä erottaa, elleivät he itse sitä ( vielä elämänsä ehtoopuolella) halua!

Kotikuntalaki muuttuu, terveydenhuoltolaki on muutoksessa ja myllerryksessä. Kunnat ovat hetken päästä helisemässä, kun ottavat vastaan muualta muuttavia. Jos joku vanhainkotihoitoinen vanhus muuttaa lähelle lapsiaan niin eiköhän hänen pidä saada samaa tasoa oleva hoitopaikka uudestakin kunnasta. Mitäs tehdä kun vastaanottavassa kunnassa ei tämmöistä enää olekaan?

Olen monta kertaa todennut, että tulevaisuuden omaiset ( = tämä tämän päivän koulua käyvä nuoriso ja heidän työssä käyvät vanhempansa) tietävät mitä tahtovat ja tahtovat sen mitä tietävät. Jos lapsille pitää löytyä hoitopaikat tässä ja nyt, niin miksei myös vanhuksille?

Vanhainkodit takaisin -teemalla eteenpäin!

Minä allekirjoitan ilomielin tämän esillä olevan adressin.

Sen ovat käynnistäneet Kajalakoti kuntayhtymän entinen luottamushenkilöjohto: Valtuuston puheenjohtaja Leena Oksanen, varapuheenjohtajat Sirpa Kallio ja Leena Riihikankare, sekä Hallituksen puheenjohtaja Jukka Niemi ja varapuheenjohtaja Heikki Oksa.

Raimo Hopealehto
Vieras

#3 Ei näiltä politikoilta voi muuta odottakaan,

18.09.2010 17:16

Jo on  aikoihin eletty

ikää yli 60
Vieras

#4 missä vanhuus ?

18.09.2010 22:53

ikäännymme jokainen, ja 60 täytettyä vuodet kuluvat ikäänkuin nopeampaankin vielä. Toisille tulee hoidontarve nuorempana toisille tuskin lainkaan. Nykymeininki mediassa ja myös kaupunkien päätöksien teoissa ovat

kovasti meitä ikääntyviä "vastaan",eikä mieltämme ylennä tämä asenne eivätkä nämä päätökset: hoitopaikat sekä hoivatyö mahdollisimman minimiin ja lyhyeksi hklöä kohti,.JA ikääntymistään ei voi estää, ei kukaan, se tulee eteen meille jokaiselle. Mutta missä vietämme vanhuutemme vuodet? Yksin yksiössä tai pikku mökissä, kotiapu käy ovella pikaisesti kerran tai kaksi viikossa tai päivässä. Sukupolvet kasvaneet jo siihen, että vanhainkodit ovat hoitopaikkamme ja piste. Niitä   ä l k ä ä   m e i l t ä   v i e k ö  !!!!!

Janne Saarioja, Salo
Vieras

#5 VIRKAMIEHET JOUTAISI TEHO OSASTOLLE!!!

19.09.2010 12:22

Salon virkamieskoneisto on sekaisin. Heidät on sekoittanut Akun henkilökohtaisen konsultin lisäksi muut kallispalkkaiset konsultit joille on tärkeää löytää säästökohteita jotka ovat heille vain kuin Tahroja Paperilla ilman inhimillistä ajatusta ihmisen hyvinvointia. Olin kevät talvella 2009 tilaisuudessa jossa käytiin läpi näitä Salon suurkunnan palvelujen tarjontaa. Muistan kuinka terveyspuolen virkamies Kai Saarimaa kertoi mm: Salon alueen vanhainkoti verkosta ja kuinka paljon ylläpito maksaa. Jo silloin oli rivien välistä luettavissa mikä virkamiesten tarkoitus on. Loogisesti poja ja tytö ovatkin sitten noudattaneet niitä mielihalujaan joka on näkyissä siitä tehokkuus ajattelusta jossa vanhainkoteja ollaan ajamassa alas ja muuttamassa tehopalvelupisteiksi jossa vähävaraisella vanhuksella ei ole enää sijaa. Toivon mukaan tämä adressi omalta osaltaan pystyisi näyttämään koneiston virkamiehille sen tosi asian, että ihmiset ovat oikeasti huolissaan mm: tämän Kajalakodinkin kohtalosta.

Soile Nurminen
Vieras

#6 Vanhainkoti

19.09.2010 19:50

Ei saa pakottaa vanhusta ,joka ei itse kykene edes nousemaan vuoteesta kotihoitoon,siellä odottaa yksinäisyys ja pelko. Vanhainkodissa on sentään aina joku paikalla,lisää turvallisuuden tunnetta.

katariina nurminen
Vieras

#7

20.09.2010 00:24

On ihmeellistä että me vanhat veronmaksajat kun tulemme joskus siihen kuntoon ettemme voi olla kotona niin riepotellaan ympäri ns suursaloa, päiväkoteja jokapaikassa mutta mihis vanhukset jos tarvitsevat huoltoa,

Terhi Minkkinen
Vieras

#8

20.09.2010 10:10

Tuntuu pikku hiljaa siltä, että nämä nuoremmat eivät ajattele nenäänsä pidemmälle tehdessään näitä päätöksiä. Itse olen ollut hoitotyössä useamman vuoden ja kauhulla seurannut miten vanhukset ajetaan ahtaalle.

Mitä tapahtuu kun vuosina 1945-1947 syntyneet ovat siinä iässä, että tarvitsevat jatkuvaa hoitoa. Annetaanko heille lopetuspiikki, jotta heistä päästään, koska tuntuu siltä näin, että vanhukset ovat vain ja ainoastaan taakkana yhteiskunnalle.

Itse allekirjoitan adressin ja laitan tämän Facebook-sivuilleni

Arto Nieminen
Vieras

#9 Ennakkotapaus.

20.09.2010 16:19

Olen tutustunut Kajalakodin toimitaan perinpohjaisesti

kirjoitettuani sen historiikin monologimuotoon toissa

vuonna. Olen hämmästynyt suunnitellusta alasajosta

ja sen myötä asukkien kohtalosta.

Tuntuu vahvasti siltä, että mitkään säästötoimenpiteet

eivät luo budjetin ylijäämää, vaan pahanolon alijäämää.

Kun missään päin maailmaa ei voida hyvin, aloitetaan

uusi henkinen hyvinvointi Kajalasta.

Olkoon se ennakkotapaus.

Hannele Linnanmäki
Vieras

#10 Mitä jää jäljelle.

21.09.2010 06:55

Noniin nyt sitten nähtiin silminnäkijä ohjelmassa kotipalvelun toimintaa.

Tämäkin ohjelma oli kuvaus kotiapua tarvitsevasta asiakkaista , jotka pystyivät itse ilmaisemaan tarpeensa.

Mutta sielä kotona on myös niitä jotka eivät , muista edes syödä tai käydä wc:ssä.

Ja hurjalta tuntu et kaikki pitää kirjata mitä teet , jopa roskapussin vieminen huh huh.

Niin ja kun vanhainkodit nyt sitten ovat lopetusuhan alla mihin sitten menet/tai sinut sijoitetaan viettämään arvokasta vanhuutta kun et enää pysty olemaan kotiavunkaan turvin omassa kodissaan?

Täytyy toivoa et ei joutuis koskaan toisten armoille kuten äitini sanoi.Hän ei joutunu.

jouni eskola
Vieras

#11 vanhainkodit

21.09.2010 09:36

Vanhusten määrä lisääntyy kun suuret ikäluokat

tulevat eläkeikään.On paljon tulevaisuudessa ihmisiä,jotka ei tule toimeen kotona yksin.Näin myös

tarvitaan laitoksia,joissa vanhuksia pidetään.

esa kotiniemi
Vieras

#12 Omiashoitajana Perttelissä

21.09.2010 12:21

Hoidan omaa äitiäni, joka aikoo pysyä pitkään kotosalla avustuksellani ja olen ottanut omishoitajan työn vastaan kokonaisvalaisesti, eli kodinhoitajia ei käy vielä toistaiseksi laisinkaan.

Katsomme aikaa hiljalleen nauttien elämästä kotona ja seuraavaksi jossain välissä kodinhoitajat tulevat avuksi,  jonka jälkeen siirryttäessa kotoa  toivon äidilleni paikkaa jossa hän voi viettää loppuajan "hyvissä käsissä" sanotusti.

Äidin toiveena on päästä Kajalaan kun se aika koittaa ja saada sieltä ammattilaisten apua ja huolenpitoa.   ..niinhän me kaikki toivomme!

Vanhainkotien puolesta.


Vieras

#13 Ystävällisesti

21.09.2010 20:32

Hyvät adressin allekirjoittajat!

Arvostan aktiivisuuttanne, mutta siitä huolimatta tai ehkä juuri siksi haluan tuoda tiedoksenne seuraavaa: Salon kaupungin  vanhuspalvelun (SoTe) tarkoituksena ei ole lakkauttaa kaikkia laitospaikkoja vaan vähentää niitä. 

"Ideologian" tavoitteena on, että ihminen voisi elää omassa kodissaan niin kauan kuin mahdollista. Tämä on tarkoitus toteuttaa siten, että laitospaikkoja vähennetään järkeä käyttäen sitä mukaa kuin sänkyjä vapautuu. Seniorit saavat paikan kuntoisuutensa mukaan, mikäli he eivät tuettunakaan pärjää kotonaan. Korostan että vanhukset ovat aivan liian arvokkaita käytettäväksi aluepoliittisena välikappaleena. 

Marjatta Halkilahti on propagandallaan levittänyt valheellista kuvaa, jonka mukaan Kajalakoti tyhjennetään siten, että siellä nyt olevat pakkosiirretään koteihinsa tai omiin hoteisiinsa. Tämä on väärää, valheellista tietoa ja vastuutonta tiedottamista. Viittaan edellä kirjoittamaani.

Lopuksi kysyisin, onko Kajalan ylin kerros turvallinen kaikissa olosuhteissa?

Antero Leppänen

www.anteroleppanen.fi

 

Vieras
Vieras

#14 Re: Ystävällisesti

22.09.2010 05:50

#13: - Ystävällisesti

Antero Leppäsen kirjotuksesta tullee kuva, että kova peli menossa. Siis kun sänky vapautuu, siihen pitää ottaa joku yksin kodissaan elävä sekava tai kärsivä vanhus, joka ei enää pysty inhimillisesti elämään kodissaan.

Tänään on hylättyjä ja laiminlyötyjä vanhuksia, kyllä melkein joka kunnassa, jotka odottavat hoitoa ja hoivaa ja ovat toimineet jotenkin väärin ja taas odotetaan johonkin toiseen paikkaan.

Koteihin vanhuksia ei saa hylätä. On liikaa esimerkkejä vanhuksista, jotka toipuvat jopa, kun pääsevät jatkuvan hoidon piiriin ja toisten ihmisten seuraan.

Ei riitä, että hoitaja käy kodissa pikaisesti jotain pintapuolista tekemässä. Koti on usein siivoton ja vanhus ei halua, että siivotaan, hän laittaa tavarat outoihin paikkoihin, pelkää milloin mitäkin, ei avaa ovea tai soittelee jatkuvasti ympäriinsä.

Vanhukset, joilla on vaivoja tai pää alkanut pettämään tarvitsevat jatkuvaa hoitoa ja seurantaa.

Ihmiset, jonain päivänä teidän rakkaanne tai te itse, voitte olla se muistinsa menettäny epäjohdonmukaisesti käyttäytyvä vanhus, joka ei edes syö ilman auttamista.

Antero Leppäsellä on itsellä kotisivutkin, taidatte itse pelata peliä, jonka nimi on raha ja sydämetön itsepäisyys. Mikä tuollainen Halkilahdesta puhuminen on, tämä asiahan tässä kiinostaa.

On häpeä, että vanhainkodista sanoo joku, että on vaarallista olla ylimmässä kerroksessa!!! Jos siellä on vanhuksia, siellä pitää olla turvalukitut ikkunat ja ovet ja hoitajat hoitamassa.

Minulla tuli niin paha mieli tuosta Antero Leppäsen tekstistä, että en saa sanotuksi. Jokainen vanhus on ansainnut inhimillisen kohtelun ja jos ei ole paikkaa vanhainkodissa, josta vapautuviin sänkyihin ei ketään oteta, vaan se tyhjentyy, niin minne hän voi mennä.

Te laitatte hänet kotiin, joka ei tarkoita hänelle sitä, mitä meille terveille ja vahvoille, vaan koti on vankila. Hän ei käy ulkona koskaan, ruoka tulee pikavauhtia pikalämmitettynä ja hän yksin syö, jos älyää ja muistaa ja muuten kykenee.

Avohoidon vanhushoitajat ovat liian kilttiä väkeä, he eivät tule tänne kirjoittamaan, että monet vanhukset ovat kodeissaan ihan hiljaa vuosikausia. He eivät puhu vaihteleville korkeasti ja hyvin koulutetuille hoitajille, joita ovesta tulee 3 kertaa päivässä, koska kukaan ei ehdi kuunnella eivätkä edes tule tutuiksi, kun koko ajan vaihtuvat.

Minä niin häpeän suomalaisia laiminlyötyjä vanhuspäättäjiä ja johtajia, että tuli liian pitkä ja epäselvä kommenttikin.

 

Terttu Ryyppö
Vieras

#15 Liikaako vanhainkotipaikkoja

22.09.2010 09:59

Stakesin mukaan jo muutama vuosi sitten väitettiin, että vanhainkotipaikkoja on Suomessa liikaa ja annettiin oikein ohjeet, kuinka paljon niitä saa olla. Tämän päivän Salkkarissa oli kirjoitus, kuinka räjähdysmäisesti dementikkojen määrä kasvaa vuoteen 2050 mennessä. Tätä taustaa vasten en hyväksy vanhaikotipaikkojen vähentämistä. Avoihoidossa -ainakin nykyään- vanhukset ovat melko heitteille jätettyjä, ruoka tuodaan ja kauppakassi, siinä avohoito.

Väitetään myös, että laitoshoidossa potilaat passivoituvat. Jos vanhus alkaa jo olla vuoteen omana, hänelle sopivin paikka on vanhinakoti. Eikä siellä tarvita kovin koulutettua henkilökuntaa vaan vanhusten perushoitoa.

Laskimme entisessä kunnassani. kuinka paljon maksaa vanhainkotihoito ja avohoito. Tulos oli, että jo kolme avohoitokäyntiä tuli kalliimmaksi kuin vanhainkotihoito päivässä. Sitten laskimme vielä, mitä pieni avopalveluyksikkö maksoi ja se hoito vasta oli kallista, vaikka asiakas maksoikin kaikesta palvelusta.   

Vieras
Vieras

#16 Re: Ystävällisesti

22.09.2010 10:05

#13: - Ystävällisesti 

 Oletko Antero käynyt Kajalassa? Minäpä olen.

Hannele Linnanmäki
Vieras

#17 Ystävällisesti

22.09.2010 16:17

Niinpä kysyisin samaa oletko käynyt?

Mikä sen kajalakodin yläkerran nyt tekee niin epäturvalliseksi, rappuset vai ?

Voi sitä kerrostalon rappusistakin tippua ja naapurinasikin voi olla kuka vaan vaikka dynamiitit kaulassa?

mitä taas tulee paloturvallisuuteen, uskoisin ainakin että palotarkastus on suoritettu ja palo ja pelastusharjoitukset on henkilökunta suorittanut.

Kaikkee ain pitää ihmetellä , ihmettelen sit viel sitäkin et miksi nyt ku suuret ikäluokat on kohtapuolin hoitopaikkojen tarpeessa itseni mukaan lukien, paikkoja vaan vähennetään.

Ei ole montaakaan vuotta aikaa kun toitotettiin mistä kaikille saadaan hoitopaikka ja hoitajat.

 

ANJA TOIVONEN
Vieras

#18 Muistinsa menettäneen ei ole hyvä asua kodissaana yksin.

22.09.2010 16:34

Olen opiskeluaikanani tehnyt viikonloppu ja loma keikkaa  kotipalvelulle. Olin tuolloin 40-vuotias ja opiskelustani on kulunut jo 18-vuotta.

Jo tuolloin 1992 tein silmiin pistävän huomion siitä, kuinka moni pahasti dementoitunut vanhus oli ahdidtunut ja peloissaan asuessaan yksin omassa kodissaan. Vanhusten pelko yksiolon johdosta oli " käsin kosketeltava". Itse toivon, etten koskaan joutuisi tuollaiseen avuttomaan tilaan, jossa en enää voi olla varma siitä onko maailmassa enää muita ihmisiä, kuin minä, joka jossakin Suurelle Armolle sattuneessa epähuomiossa olen  unohtunut häneltä, ja näin ollen jäänyt yksin palloilemaan vanhojen huonekalujeni keskelle.

Olenkin tehnyt omalla kohdallani hoitotestamentin lapsilleni. Viimeinen tahtoni on, että he, huomatessaan voimieni ehtyneen, toimittaisivat minut keinutuoleineni Helisnummelle valmiiksi kaivetun haudan ääreen odottelemaan kuolemaa. Mukaani en toivo muuta, kuin riittävästi Elysee kuohuviiniä ja talven varalle lämpimän laatumakuupussin, johon he voivat  minut laittaa, ja sitten istuttaa takaisin keinutuoliin. Omaksi tehtäväkseni ei jää enää muuta, kuin toivoa, että kuoleman hetkellä keinumissuuntani olisi hautaan päin, jotta voisin näin onnistuneesti kupsahtaa haudan pohjalle. Loppu ei sitten enää olekkaan omissa käsissäni. Ainut toiveeni onkin, että yhteiskunta toimittaa, jonkun ystävällisen sielun heittämään päälleni muutaman Bob Cattin kauhallisen multaa, etten jäisi ympäristön hajuhaitaksi. Sehän on sentään etu yhteiskunnalle, etten jää muistuttamaan tuoksuillani vielä eläviä ja hyvässä kunnossa olevia nuoria ja keski-ikäisiä ihmisiä siitä, että jokaisen meidän matkamme pää on sama, vaikka nuoruuden illuusion sumuhuntu vielä pimittääkin näkömme siltä, kuinka rujoa, yksinäistä ja kipeää vanhuus loppujen lopuksi on.


Vieras

#19

22.09.2010 16:58

#18 kiitos kommentista, itkettää ja naurattaa!!!

Janne Saarioja
Vieras

#20 YSTÄVÄLLISESTI KAIKILLE TASAPUOLISESTI !

22.09.2010 17:32

Salossa ollaan kovaa vauhtia vähentämässa laitospaikkoja ja asialla ovat virkamiehet ja osa poliittisista päättäjistä joita ei aina erota virkamiehestä. Tottakai olis lutusen, suorastaan ihgua sellainen järjestelmä jossa vanhus voisi asua kotona mahdollisimman pitkään, niin minä ainakin haluaisin asian olevan aikanaan.

Hyvä on, että on olemassa omaishoitaja ja kotipalveulu järjestelmä joka monen kohdalla mahdollistaa, että vanhus pystyy asumaan kotonaan jopa monine sairauksineen. Suuri vaara piilee kuitenkin siinä, että mikäli kunnallisia hoitopaikkoja vähennetään niin omaishoitajien työtaakkaa saatetaan entisestään kasvattaa tavalla joka saattaa myös johtaa siihen, että kohta niitä hoidettavia onkin kaksi kappaletta kun omaishoitaja väsyy kun esim. kotipalvelunkin resurssit eivät välttämättä riitä huolehtimaan tarvittavista ja riittävistä inhimillisistä toimenpiteistä. Tilanteessa saatetaan tarvita jo kaksi laitospaikkaa.

Osa laitospaikosta ollaan myös muuttamassa teho yksiköiksi joissa vain varakkailla on mahdollista kokea se inhimillinen vanhuus. Mutta miten käy vanhuusväestön vähävaraisemmalle osalle.Onko se epäinhimillinen vanhuus jotka jätetty heitteille oman onnensa nojaan odottamaan, että luonto hoitaa omansa pois resurssipulan vuoksi.

 

Marja-Leena
Vieras

#22 Laitospaikkoja tarvitaan

22.09.2010 19:01

Kajalakoti on tarpeellinen ja välttämätön vanhustenhuoltoyksikkö salon seudulla. Meillä on hyvä esimerkki yksin asuneesta vanhuksesta joka on nyt asunut ko. paikassa kaksi vuotta. Ennen pääsemistään vanhuksen vuorokausi rytmi oli aivan sekaisin ja ikään kuuluvat "harhat" vuorokausirytmin häiriintymisen seurauksena katosivat kun arjen rutiinit, säännöllinen ruokailu ja hygieniasta huolehtiminenja  nukkumisen rytmi palautui.  Vanhus katsoo saavansa parasta mahdolllista hoitoa nyt kunomat fyysiset voimat ovat vähentyneet ja yksin asuminen ei enää onnistu. Tällaisia Kajalakodin tapaisia yksiköitä tarvitaan aivan ehdottomasti myös jatllossa ja vanhuksilla on oikeus ihmisarvoiseen elämään myös elämänsä päätepisteen äärellä. Vanhuksemme kysyy jatkuvasti "mitä minä olen tehnyt, että olen saanut tällaisen mahdollisuuden, tämä on parasta jota hän on kokenut".  Jos Kajalakodin hoitopäivämaksu on 80 euron luokkaa on se käsittämättömän alhainen, siinä olisi korottamisen varaa. Kajalakodin fyysiset puitteet olisi tarpeellista uusia mm. huone tilaa suurentamalla, pesutiloja uudistalla, ilmastoinnilla ja jokaiseen huoneeseen kuuluisi saada riittävän tilavat vessat/suihkutilat. Myös ruuan valmistuksen tilat ja ruokailutilat täytyisi saad uudistettua. Mielestäni kannattaa harkita tarkoin, kannattaako tätä rakennusta saneerata, vai olisiko uudisrakennus järkevämpi vaihtoehto.

Ei missään tapauksessa ole kuitenkaan järkevää ja tarkoituksenmukaista poistaa laitospaikka mahdollisuutta.

vieras
Vieras

#23

22.09.2010 20:09

yksityisellä puolella paikkoja mutta kaupungin omat laitokset kuuleman mukaan vetää. ihmettelenkin sitä että miksi vuodeosastolla makuutetaan vanhuksia ja sanotaan omaisille ettei ole paikkoja. ei se kalliimmaksi kaupungille tule hoitopaikka yksityiselläkään puolella. viisaat on nyt kertakaikkiaan päättäneet asit omaisten ja vanhusten puolesta ja todenneet että ne vanhukset jotka ennenvanhaan kuului vanhainkoteihin pärjäävät yllättäen kotona.

Vieras
Vieras

#25 Re: Vanhusten asuminen kotonaan

22.09.2010 21:03

#13: - Ystävällisesti

Arvoisa Antero Leppänen.

Kritisoitte Marjatta Halkilahden kirjoituksia propagandaksi hänen kantaessa  huolta Kalajakodin lakkauttamisesta. Kerrotte, että tavoitteena on järjestää vanhuksille mahdollisuus asua kotonaan  mahdollisimman pitkään. Tavoite on ehdottomasti kannatettava, mutta miten asia hoidetaan syrjäalueilla kun julkinen liikenne ja muut entiset lähipalvelut ajetaan alas. Tämä ongelma koskee kaikkia kuntia eniten niitä, jotka ovat joutuneet kuntaliitoshurmion kohteeksi.

Terveisin

Teuvo Havia (Kok)