Pakilan siirtolapuutarhan lisärakentaminen on estettävä

Pakilan siirtolapuutarhan lisärakentaminen on estettävä / Tiedotteet / Kaupunginvaltuusto hyväksyi kaavan 10.9.2014 / Kommentit

11.09.2014 08:40

Asuntojen/siirtolapuutarhojen tiivistämiseen löytyy kyllä peltoja ja metsiä yllin kyllin; kaiken ei tarvitse olla vanhassa asutuksessa!
Lystikukkula on tärkeä myös siirtolapuutarhan vieressä olevalle ratsastuskeskukselle!
t. Virpi Hurme Torpparinmäestä

11.09.2014 09:04

Kiitos .
Meidän kaikkien tulee vaalia arvokasta kulttuurimaisemaa. Se on yksi tärkemmistä syistä alueelle muuttamiseen ja sen me haluamme perintönä jälkipolville jättää.

11.09.2014 10:33

Kiitokset Antti valpaudestasi ja aktiivisuudestasi!

11.09.2014 17:58

Kiitos Antti! Olet tehnyt mahtavan työn. Metsän säästyminen täysin turhalta tieltä oli loistava voitto.

16.09.2014 05:13

Onpas se hienoa, että rakentamisen aikainen liikenne nyt kulkee mökkialueen kautta ja vaarantaa alueen lasten turvallisuutta ym. Myös rakennusajan jälkeinen liikenne lisääntyy. Huom. Tietä ei olisi rakennettu metsään vaan ojanpenkkaan, joka rajautuu mökkialueeseen.
Antti

#6 Edelliseen kommenttiin liittyen

16.09.2014 23:23

Adressimme tekstissä vastustetaan siirtolapuutarhan lisärakentamista myös autoliikenteen kasvun takia.
Kaupunkisuunnitteluvirastolle on viime syksynä tehty ehdotus, että mikäli virasto päätyy esittämään Vanhan Riihipellon rakentamista, niin uusille mökeille vedettäisiin rakennusaikainen tieyhteys vanhalta Tuusulantieltä nykyisiä kartanon teitä käyttäen ja sitten parinsadan metrin matkalta peltoaukean yli. Mökkien rakennusvaiheen jälkeen tämä pellon ylittävä osuus palautettaisiin takaisin peltoalueeksi. Tämän tielinjauksen varrella ei ole sen enempää omakotitaloja kuin siirtolapuutarhamökkejäkään.

Lystikukkulan metsään aiotun tien rakentaminen olisi edellyttänyt metsän reunan puuston hakkaamista.  Arvokasta kaupunkimetsää olisi hakattu 300 metrin matkalta 4-5 metrin leveydeltä.
Adressin tekstissä sanotaan metsästä: ”Osittain luonnontilaisessa metsässä on runsas pesimälinnusto. Lahopuiden ansiosta mm. palokärki ja pikkutikka viihtyvät siellä. Alueella tavataan kolmea EU-direktiivillä rauhoitettua lepakkolajia. Kanahaukka-pariskunta pesii metsässä. Tielinjauksen alle jäävät myös kaunis valkovuokkolehto ja hieno metsänreunahaavikko. Suunniteltu uusi tielinjaus ei sovi tähän metsään.”

Kaupunkisuunnitteluvirasto ja -lautakunta päätyivät vastaavaan arvioon metsästä ja luopuivat tien rakentamisaikeista.