HUOLI 2015

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista HUOLI 2015.

Panic-Disorder !

#126

24.01.2015 16:21

Jumalauta ! 

Mitä tarvii tapahtua,että saadaan tämäkin asia kuntoon .. lääkärit/psykiatrit vähentävät lääkkeitä mm: Paniikkihäiriö-lääkitys --->Mielivaltaisesti vedoten johonkin "riippuvuuteen" ?  Oikeasti hullut saavat kyllä lääkkeensä / ovat vapaalla (eduskunta) ,tarvii siis tehdä ilmeissti fyysistä väkivaltaa,että saa lääkkeensä niin,että normaali-elämästä saa taas kiinni ? Harmi,että tämä näköjään ainoa konsti mikä toimii..  

Apua!!! ja faktaa omista kokemuksista

#127 Ahvenanmaan psykiatrian huolto ei toimi !?

24.01.2015 18:07

Hei kaikkille

Muutin noin 1v6kk sitten ahvenanmaalle kun sairaslomalla olevana rahani ei riittäneet asuntoon. asuin 4kk koirani kanssa autossa (opel corsa). Täällä on ollu mukavan rauhallista ja edullista asua, ainut huolen aiheeni on psykiatrinen terveyden huolto täällä. Aluksi tuntui hyvältä kun pystyin käymään kylän terveys asemalla psukiatrilla mutta tämä ei olekaan tekemisissä mitenkään psykpolin kanssa niin kuin suomen puolella on. Joten kaikki mitä hän pystyy auttamaan on määräämällä sairasloma todistuksia ja lääkeitä. Ei siis esim kuntoutusta :( Joten otin yhteyttä maarianhaminaan psykiatrian poliklinikalle, koska en ole ruotsin kielinen asioin suomen kielleä ja englaninkielellä. Lääkäri oli ruotsalainen joten yhteinen kielemme oli englanti. Tämä ei juurikaan haitannut minua ja hän saikin muutettua lääkitystäni ja autettua muutenkin asioissani. Tosin edelleen ongelmana oli se että mitään kuntouttavaa tukea ei ole suomenkielisille tai muutenkaan saaristossa asuville. Lisäksi matkani kestää lääkäriin yli 13h edes takaisin koska asun saaressa ja joudun käyttämään yhteisalusta ja omaa autoani. No asiat vain pahenivat kun lääkärini jäi tietoni mukaan kesälomalle. Lupasi soittaa ja ilmottaa kesän jälkeen milloin nähtäisiin. Samalla kävin kesällä yhden kerran hänen poissa ollessaan hoitajalla. Hänkin lupasi varata ajan syksynmälle minulle. Odotin yhteyden ottoa mutta kun marraskuuhun mennessä ei mitään ollut kuulunut alkoivat lääkeet loppumaan ja otin itse yhteyttä sinne kesti 2vk että pääsin läpi puhelimella, vihdoinkin polille kun oli joku helvetin lakko. Sitten kuulin että lääkärini ei ole enää töissä siellä?! mitä ihmettä?! miks ei kukaan ole ottanut yhteyttä minuun?! ei hoitaja ei virkailia tai hänet korvannut lääkäri?! no puhelimessa olikin hänen tilalletullut lääkäri joka on kanssa ruotsalainen hän järjesti minulle ajan 13.1. oli marraskuu? ja minun lääkärin todistukseni pitäisi uusia että voin jatkaa eläkkellä oloa tai sitten mitä lääkärit nyt parhaaksi näkee. Kukaan ei ollut seurannut veri arvojani jotka olivat 450 vaikka kyseisen arvon ylä raja on 70. Olin koko ajan ollut huonossa kunnossa ja olisin tarvinnut apua että pääsisin sairasloma kierteestäni eroon. Kukaan ei siis auta minua tällä hetkellä muuten kun kirjoittamalla reseptejä puhelimitse tai kerran 6kk ehkä saan jonkun kiinni! olen 32v mielenterveys kuntuotuja tällä hetkellä 1v määrä aikaisella eläkkeellä. Itselläni on kova halu päästä takaisin työelämään mutta apua tarvitsisin sitä ei vaan ole?! suomen puolella hommat toimii joissain poliklinikoilla hyvin toisissa huonosti mutta ei sentään ihan näin huonosti paitsi jos nyt ei lohjaa laske mukaan jossa samankaltaisia ongelmia esiintyy mutta se johtuu henkilöstö pulasta. Olen ollut pois työelämästä nyt noin 3v. Kaikki läheiseni kyselevät milloin palaan töihin on inhottavaa vastata että en tiedä tai että olen eläkkeellä. Isäni painostaa koko ajan hakemaan töitä jota olenkin tehnyt tosin kuka palkkaa sairaan ihmisen?! Voin sanoa ei kukaan. Olen yrittänyt olla kala tehtaalla töissä mutta eihän siintä mitään tule kun olen sairaana kuusta 2vk. Muutaisin heti takaisin helsinkiin jos se olisi rahallisesti mahdollista. Täällä vuokrani on 350e/kk helsingistä ei sillä rahalla saa edes yksiötä. Täällä asun 75neliöisessä rivitalossa kun pienenpää ei ole tarjolla. 

En halua missään nimessä valittaa että olen vaivainen ihminen joka tarvitsee lisää rahaa valtion kassasta vaan tuoda ihmisille ilmi miten vaikeaa on saada apua kun on huonossa kunnossa. uskoisin että samalla rahamäärällä parenmin organisoituna ja aikaisin ongelmiin paneutumisella saataisiin nämä ongelmat toimimaan niin ettei 32v ihminen joutuisi olemaan vuosi sairaslomalla ja eläkkeellä!? olen aikaisemmin työskennellyt tekniikan parissa ja nyt melkein mikävaan työ kiinostaisi jos omat voimat vaan siihen riitäisi.

 

Jos joku tietäisi minulle apukeinoja minuun voi olla yhteydessä

 

timo_kakko@hotmail.com

epävakaa dg

#128 Re: Re: Re: päijät-häme

24.01.2015 22:53

#18: Epätoivoinen vanhempi - Re: Re: päijät-häme 

 Kun nuorella ihmisellä todetaan vaikkapa masennus niin tarkkaa diagnoosia ei välttämättä saada. Syy tähän on valitettavasti teini-iässä tapahtuvat kaikki hormooni myllerrykset ja sen sellaiset.

Mulle tehtiin 15-vuotiaana diagnoosi masennuksesta. Aloitettiin lääkkeet ja eivät sinänsä auttaneet. Samanlaisia ihme raivareita sain ja jopa poltin Porvoon bänditalon. Rangaistukseni olen siitä jo kärsinyt ja olen veloissa varmasti koko loppuelämäni ellen sitten saa töitä.

17-vuotiaana saatiin oikea sairaus selville: Epävakaa persoonallisuushäiriö sekä impulsiivisuus. Uudet lääkkeet ovat tehonneet hyvin ja olen ollut viimeiset 2 vuotta paljon tasaisempi kuin tuolloin 15-16 vuotiaana. 

Nyt jopa ehkä myös ymmärrän että mitä joskus tein ja miksi tein. Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutt hei! Te ihmiset jotka myös lukevat tämän voitte vain kuvitella että kuinka sekaisin tuolloin olen ollut.

Jokainen voi parantua! Se on aika paljon myös omasta tahdostaan kii että haluaako parantua ja viitsiikö edes yrittää.


Vieras

#129

25.01.2015 09:46

Vaikka addressi on psykiatrisen sairaanhoidon säästöjä vastaan, ja erittäin kannatettava ja keskeinen apu sitä tarvitseville, on huomio kuitenkin pois itse syystä.

Säästöjen leikkausten vastustaminen on tällä hetkellä yksi hyvä vaikuttamisen keino tärkeän asian puolesta, mutta itse syy ja tilanteen aiheuttaja on keskustelussa näkymättömissä.

Siten kannatan samalla addressilla huomion kiinnittämistä tilanteen aiheuttajaan, josta varmasti on monta mielipidettä. Suunta ennaltaehkäisyn, tiedostamisen sekä yksilön omaa osaamista, elämäniloa ja voimaannuttavien vaihtoehtojen lisäämiseen nuoriso-/lapsipainotteisesti (työikäiset tietysti mukaanluettuna) toisi esille yhden vaihtoehdon.

Tällaisen ajattelun, rakenteen ja toiminnan vahvistamisen seurauksena on vähemmän hoitoa tarvitsevia ja siten vähemmän kädenvääntöä määrärahoista niiden kanssa, jotka valtion (meidän) rahoista "päättävät".

Päätös on meidän. Voima on meidän. Tämä ei ole edustajia / hallitusta / ministeriöitä vastaan vaan meidän voimasta tulee "heitäkin" (valtion edustajia tässä asiassa) auttaa näkemään, ymmärtämään ja siten toimimaan _yhdessä_ eikä erikseen kuten nyt.

Erilleen toimiminen, sekä hallinnon irrallisuus ihmisten ja kokemusten todellisesta rajapinnasta vahvistaa tunnetta ja toimintaa siitä, että on psykiatrisen hoidon tarvitsevia "tuolla jossakin" ja siitä päätetään myös "tuolla jossakin".

Nykyinen struktuuri ei tue tiedostamista ja yksilöllisten voimavarojen käyttöönottoa, ja on siten osa seurausten luomisessa.

Nykyinen struktuuri tai vaikuttaminen kansallisella tasolla on määrällistä, jossa ääni kuuluu (ehkä) silloin kun samaassa asiassa on takana 10.000 ihmistä. Edes 10.000 ääntä ei TAKAA vaikuttamista, se takaa äänen, jota voidaan edelleen valita kuulla tai ei muiden intressien lomassa. Kannatan silti syvästi kansalaisaktiivisuutta ja velvollisuutta. Se on vahva tie!

Ajatus: Mitä se on, kun puhut puolisollesi tärkeästä asiasta ja hän kertoo ottavansa asiaan kantaa "10.000" sanan jälkeen. Yhteys on silloin poikki tai siinä on kapea pullonkaula / ehdot. Väitän, että valtion hallinnolla ja sen ihmisillä (meillä kaikilla) on keskinäinen "suhde" joka on nyt poikki / kapeutunut.

Keskustelemme 'pullonkaulan' kautta sillä ajatuksella, että meidän pitää kysyä lupa, eli tehdä addressi, oman voiman (ajatusten, kokemusten, äänen jne.) esilletuomiseen. Tämä SAMA ajatus tuottaa normaalisti tuntevissa ihmisissä pitkällä aikavälillä ja lopulta voimattomuutta, psyykkistä voimattomuutta. Voimien loputtua edessä on romahdus.

Tuota romahdusta yritämme nyt "hoitaa" paremmaksi leikkauksia vastustamalla. Kannatettavaa vaikuttamista, mutta tiedostetaan pullonkaula samalla kuin ymmärrämme oman voimamme ja autamme edustajiamme näkemään tämän meissä sekä itsessään.

Vieras

#130 hyvä

25.01.2015 14:06

Hyvä adressi. Mielenterveys sairauksien hoito yhtä tärkeää kuin muidenkin sairauksien!

Annukka

#131 MITEN NÄIN VAKAVALLA ASIALLA VOIDAAN SÄÄSTÄÄ ?

25.01.2015 14:43

Tässä on vakavasta asiasta kysymys ,jos tarvitsee , jonkun vieraan jolle purkaa sydäntää ,häntä pitää kuunnella ja jakaa neuvoja ,koska vieraalle on helpompi huoliaan ja tunteitaan jakaa ,kuin omaisille ja ystäville ,minusta tässä leikitään todella vakavalla asialla ,jos siinä rahaa säästetään . Onhan nyt nähty todella kauheita tekoja ,koska ihmistä ei auteta ,moni asia alkaa koulukiusaamisesta ,en puolusta näitä tekoja ,vaan tarkoitan ,miten monelta tapaukselta olisi vältytty ,jos apu olisi tullut ,kun sitä on tarvittu, Säästöjä loputtomiin juuri heidän kustannuksellaan jotka kipeimmin apua tarvitsevat. Pitkiä jonotuksia ihmisille ,jotka uupuvat tämän säästöjen viidakkoon ,Pitäisi tällaisen asian mennä kaiken edelle .Ja kuinka moni on tehnyt tällaisen asian takia itsemurhan ,OTTAKAA JO NÄIN TÄRKEÄ ASIA KAIKEN MUUN EDELLE . Entä jos olisi teidän perheessänne tällainen turha ,ehkä kuolema .VARMAAN SIIHEN HAVAHTUISITTE . nim ÄLKÄÄ PELLEILKÖ NÄIN VAKAVALLA ASIALLA !


Vieras

#132

25.01.2015 15:30

Hyvän asian puolesta, nyt olisi jo aika tarttua ja tehdä tämän asian eteen paljon hyvää työtä !

Vieras

#133

25.01.2015 16:33

Huoli on myös kehitysvammaisista, joiden laitosasuminen puretaan ilman, että kunnilla on panostettu avohuollon kehittämiseen ja henkilöstön koulutukseen.

Vieras

#134

25.01.2015 17:22

Miksi tähän tilanteeseen on menty? Koska monelta on viety työ ja toimeentulo.

Vieras

#135

25.01.2015 20:00

Hieno asia ,että joku välittää heikompi osaisista.

Vieras

#136

25.01.2015 20:10

Ilman mielenterveyttä ei ole juuri mitään muutakaan .
Selvinnyt

#137 En olisi nyt tässä ilman hyvää psykiatrista hoitoa

25.01.2015 20:54

Sairastuin nuorempana psykoosiin ja tarvitsin sen kaiken,  hoidon, avun ja tuen. Allekirjoita tämä adressi nyt ja jaa adressista  tieto eteenpäin. Heidänkin puolesta jotka eivät siihen tällähetkellä itse pysty.


Vieras

#138

25.01.2015 21:14

Sisäinen tuska on hätätilanne johon tarvitaan apua
sh

#139 sairaalapaikkoja tarvitaan

25.01.2015 23:19

akuutit tilanteet ja huonommaksi mennyt vointi. Potilaat eivät pääse osastolle kun paikkoja ei ole. Perheelliset kituvat kotona ns avohoidon turvin. Kriisin keskellä ei ole kriisihoitoa. Potilaat tarvitsevat välillä lepoa ja lääkitysten tarkistamista. Kotin ei pitäisi päästää jos tilanne huono. Mielenterveyspalveluiden alasajo aiheuttaa sen että muille osastoille menee porukka. Onnettomuudet lisääntyy ja tapahtuu laajennettuj itsemurhia. Työkyvyttömyyseläkjeelle toiseksi eniten m-terveyssyiden vuoksi. Joku mättää suomessa. Olisiko se huono hoito..

Buongiorno

#140 Re:

26.01.2015 15:10

#1: -  

Buongiorno

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ois voinu toimia jo 20 vuotta sitten, kun kansa jaettiin kahtia hyvä- ja huonotuloisiin. Parikymmentä vuotta sitten sairastuin Helsingissä. Ei ollut helppoa. Hiljaista hyväksyntää on tapahtunut kaikkien näiden kahdenkymmenen vuoden aikana, ihan kaikki vain lakkoili omien palkkojensa puolesta, myös terveydenhuolto, valitettavasti.

Eikö nyt vihdoin olisi aika ottaa niiltä, joilla on, mistä ottaa. Valitettavasti monella terveellä työssäkäyvälläkin on asiat hyvin, kun on varaa perheeseen, lapsenlapsiin, muutamaan asuntoon, muutamaan autoon, ulkomaanmatkoihin, kovaan valitukseen. Sillä valitusta on työssäkäyviltä kuulunut, on niin pienet palkat...

Opetelkaapa ajelemaan polkupyörällä pakkasella niinkuin monet mielenterveyspotilaat tekevät. Tarviiko sitä terveitten aina ulkomaanmatkoille päästä, eikö se aurinko auttaisi mielenterveyspotilasta jaksamaan pitkänä talvikautena.

Minä olen vihainen. Kukaan ei ole välittänyt muusta kuin oman pussinsa suuruudesta. Enkä usko, että saatte nytkään mitään aikaan.

Ystävällisin terveisin, kyllästynyt

20 vuotta vakavaa masennusta sairastanut

filosofian maisteri (eläkeläisen palkalla)

Arja Kulhelm

Polkkakuja 6 b 14

40520 Jyväskylä

Erittäin tärkeä asia

#141 Re: myöhästyin

27.01.2015 08:55

#2: -  

 Tänään kuulin sattumalta radiosta tuosta adressista ja olisin ehdottomasti allekirjoittanut sen, mutta se ehti sulkeutua jo eilen.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

31.01.2015 19:27