Rahan luominen opetettava oikein

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Rahan luominen opetettava oikein.

Filosohva

#26 Re: Ei korvata väärää opetusta toisella väärällä!

23.07.2015 10:40

#5: Root Bug - Ei korvata väärää opetusta toisella väärällä!

On hienoa että huomioit kaikki rahanluontitavat. Tämä ei kuitenkaan vielä todista "perpetual debt" ideaa vääräksi. Hajotetaanpa ongelma palasiksi:

Pankki luo velkaa eli rahaa talouteen, nimetään tämä suureeksi x. Tästä velan ottajien tulee maksaa korkoa, x1. Pankin taseen suuruus y määräytyy lähinna x:n mukaan eli kuinka paljon se on myöntänyt velkaa. Y:n funktiona se maksaa korkoa tallettajilleen, palkkoja, osinkoja jne, kutsutaan näitä vaikka y1:ksi (tämä siis oletettu myös kokonaan tilannetta varten luoduksi rahaksi vaikka se ei välttämättä kokonaisuudessa ole). Näiden suuruus on kuitenkin sidottu suureeseen x jossakin suhteessa, muutoin pankki kaatuisi kirjanpidolliseti. Kysymys kuuluu siis: mikä on x1 ja y1 suureiden suhde toisiinsa? Jos y1 olisi yhtä suuri kuin x1, niin emme tarvitsisi uutta velan luontia kattamaan "puuttuvaa" rahaa koron maksuun. Tässä vaiheessa tulee ottaa myös huomioon kuinka suuri osa luodusta rahasta menee kiertoon talouteen ja kuinka suuri osa jää tileille makaamaan. Esim. bonuksina pankinjohtajille menevistä rahoista merkittävä osa jää tileille (mitä rikkaampi ihminen sitä isompi absoluuttinen summa makaa tilillä, eikä mene takaisin kiertoon). On vaikeaa kuvitella että y1 olisi aina vähintään yhtä suuri kuin x1. Jos pystyt todistamaan tämän niin vain silloin "perpetual debt" ongelma on todistettu vääräksi. Oletettavasti x1 on pienempi kuin y1 ja tällöin x1:n maksuun tarvittavat rahat täytyvät tulla uudesti luodusta lainarahasta.

Vieras

19.08.2015 19:01

Laman aikana tärkeimpiä asioita. Voimme muuttaa pankkien toimintaa, kun saamme oikean tiedon
puusilmä

#28 Tarkkuutta

28.08.2015 04:15

Hyvä ja tarpeellinen vaatimus! Uskottavuus hieman kärsii siitä, että esimerkit oppikirjoista ovat vuoden 2007 painoksista. Suosittelen tarkistamaan uusimmat yh-kirjat ja viittaamaan niihin.

sammuta tv! avaa kirja!

#29 Re: Re: Rahanluominen opetettava oikein

12.09.2015 15:01

#20: Tohtori Sykerö - Re: Rahanluominen opetettava oikein

tohtori sykerö lääkäriin!

1. kohta - väärin!

2. kohta - väärin!

3. kohta - edelleenkin väärin!

4. kohta - oikein!

5. kohta - mmm... ydinaseiden omistaminen tiettävästi helpottaa neuvotteluja.

Ihmetys

20.09.2015 19:10

Jos pankit voivat luoda rahaa tyhjästä, miten pankit voivat mennä konkurssiin (miksi pankit piti pelastaa eurokriisissä, jos ne olisivat voineet luoda lisää rahaa?)?

TenhoNSuomaa

#31 Re:

08.02.2016 15:07

#17: -

Mut eikös se ole sen menestystä jonka sivistystä noudatat?

Vieras

11.02.2016 18:51

Koska se kitkee disinformaatiota se on tärkeä.