SÄHKÖN SIIRTOHINTAA JA MUITA SIVUKULUJA ON ALENNETTAVA !

SÄHKÖN SIIRTOHINTAA JA MUITA SIVUKULUJA ON ALENNETTAVA ! / Tiedotteet / Tukea tarvitaan / Kommentit


Vieras

#1

11.02.2015 16:32

Mun mielestä pakkoruotsi vie tilaa tärkeämmiltä kieliltä, esim. saksan kieleltä. Sitä puhutaan monessa maassa, samoin ranskaa. Kun kerran EU:ssa (valitettavasti) ollaan, niin noidenkin kielten opiskelu olisi hyväksi.
Pakkoruotsi on turhake

#2

11.02.2015 16:34

Pakkoruotsi pois ja tilalle kieliä, joita puhutaan monessa EU-jäsenmaassa, kun kerran siihen on liitytty. 


Vieras

#3

11.02.2015 16:44

Minä taas kannatan pakkoruotsia, on virallinen kieli Suomessa. Typerää tämä pakkoruotsia vastaan itkeminen, on vain "aikuisten" ihmisten asennevamma. Valitkoot nuoret valinnaisena muita kieliä (kuten minä valitsin saksan). Pienintäkään haittaa ei ruotsinkielen opiskelusta ole ollut, päinvastoin.

Vieras

#4

11.02.2015 18:00

Tein vastaavasta asiasta kyselyn 12.1.2015 Elinkeinoministeriöön sekä vielä erikseen ministeri Jan Vapaavuorelle siitä että miten on mahdollista että pohjoisessa olevan pienen kesämökkimme sähkölasku kahden kuukauden laskutusjaksossa on tasan 35 euroa käsittäen siirron,energian sekä verot.
Laskussa sähköenergian osuus (johon siis itse voimme vaikuttaa) on vain 0,20 euroa. 34,80 euroa siis koostuu maksuista joihin itse emme voi mitenkään vaikuttaa.
Kumpikaan taho ei ole minulle vielä vastannut,mutta kirjaamosta tuli kyllä viesti että kyselyni on mennyt perille....

Innovaara

Vieras

#5

11.02.2015 19:42

Kyllästyttää tämä pakkoruotsi höpötys. Oma tyttäreni aikoinaan ihan omasta tahdostaan aloitti ruotsin vapaaehtoisena eikä toisella asteella ymmärtänyt kuinka luokkatoverit olivat päässeet peruskoulusta, kun eivät edes ruotsin kysymyssanoja osanneet.

Vieras

#6 Re:

11.02.2015 19:44

#1: -  

 No saahan niitä opiskella sen ruotsin lisäksi.


Vieras

#7 Re:

11.02.2015 19:46

#2: Pakkoruotsi on turhake -  

 No mitäpä nämä kielet ovat?


Vieras

#8 Re:

11.02.2015 19:48

#4: -  

 Heh, heh, just tällaista täällä Suomessa on asioiden hoito. Paljon puhetta, vähän tekoja :)

Jag levar i Finland ja puhun suomea, en ruotsia.

#9 Re:

12.02.2015 12:15

#5: -  

 Osaatko sinä Kiinan kysymys sanat? Olisiko hyödyllisempää kun kauppaa käydään Kiinan kanssa kumminki enemmän.

Siis kielten opiskelusta on aina hyötyä kunhan se on vapaaehtoista, toki Suomessa asuessa kaikkien on osattava suomea kun se on tämän maan kieli. Mutta englanti on taas niin yleinen vieras kieli että sitä tarvitaan suomen lisäksi.

Itselläni oli pakkoruotsi yläasteella ja lukiossa, mutta en osaa enää kuin ehkä oman ikäni ja nimeni sanoa ruotsiksi, että se siitä pakko kielestä.

Ja monissa ammateissa vaaditaan suorittaa virkamiesruotsi vaikka asiakkaat jotain Kemiönsaarta lukuunottamatta osaavat kyllä suomea edes auttavasti, asioidessaan virkamiesten kanssa, joten miksi vaaditaan ruotsia, jäänne Ruotsin kuninkuudesta maassamme, silloinhan se oli hallintokieli ja kansan rahvas osasi vain suomea ja ne jotka eivät osanneet ruotsia olivat ulkona monesta paikasta. 

Ruotsin kielen asema Suomessa on siis jäänne historiasta, enää emme sitä tarvitse mihinkään, toki suomenruotsalaisella vähemmistöllä kuten saamen kielisillä on oikeus puhua omaa kieltään mutta sitä ei voida vaatia suomenkielisten enemmistöltä. 

Sekä vieläkin on niin että rikkaiden eliitti on ruotsalaisten käsissä, tai ruotsinkielisten, Miksi?

Mihin tarvitaan Svenska Kulturfondetia tai Svenska Teaternia tai Helsingin yliopiston sisällä toimivaa Svenska Kommunal Högskolania tai rikkaiden opinahjoa Hankenia tai Åbo Akademia? 

Pankkisetä Björn Walhroos esim. kävi Hankenin ja nousi sen avulla omistamaan suomalaista pankki konsernia Sampo-Leoniaa, ja piiri pieni pyöri ja nyt se on nimeltään Nordea ja rahat siitä valuvat ulkomaille Ruotsiin ja veroparatiiseihin...

Pakkoruotsi on perssesstä, vapaaehtoinen kielten opiskelu ja osaaminen on taas aivan jättebra.:)

 

 Minulla on tuttuja Ruotsissa joiden kanssa puhun sekä suomea/meänkieltä ja ruotsia ja englantia.

Että sellaasta kielten sekamelskaa.

 

 

 


Vieras

#10

12.02.2015 14:30

No ei kait pakkoruotsin mainostaminen sähköön liity?

Vieras

#11

13.02.2015 06:54

Tärkeä aihe.

Demokratian toteutumisen ja kansantalouden kannalta myös virallinen kaksikielisyys olisi aihetta lopettaa. Kun Snellman 1863 sai aikaan suomenkielen muuttamisen viralliseksi maassamme, ehdotti hän viiden vuoden siirtymäaikaa, jonka jälkeen Suomesta tulisi virallisesti suomenkielinen. Nyt 152 vuoden jälkeen tämä on edelleenkin mielestäni ainoa järkevä tavoite. Ruotsinkielisten osuus väestöstä oli 2013 5,3%, suomenkielisten 89,3%.


Vieras

#12

25.02.2015 17:52

Ehdottomasti Samaa Mieltä Sähkön Hinnat Kohtuullisiksi!
Janne

#13 Nyt meni juttu ohi!

05.05.2015 05:45

Olen samma mieltä sähkön siirtohinnoista, mutta miksi ihmeessä lähdit laukalle sekoittamalla kaksi asiaa keskenään...


Vieras

#15

31.01.2016 20:24

Pakkoruotsi? Tämä maa tarvii kahta kieltä edelleen ja kielten osaaminen on rikkaus
Nita

#16

12.03.2016 11:38

Miksi rupesit sotkemaan tämän asian tähän? En olisi allekirjoittanut sähköön liittyvää adressiasi, jos olisin tiennyt tämän.