Koulukiusaamisen lopettamiseksi. Tomin muistolle.

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Koulukiusaamisen lopettamiseksi. Tomin muistolle..


Vieras

#301

29.03.2015 18:36

Yksikin Tomin kaltainenn uhri on liikaa!! Toisille aiheuttama väkivalta, kiusaus eivät ole keinoja ratkaista 'nuorten' ongelmia.








Sini

#302 Re:

29.03.2015 18:37

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

30.03.2015 16:31



Vieras

#304

30.03.2015 18:29

Ajankohtainen aihe. kiusaaminen trumatisoi lapsia ja aikuisia pahasti. sen on loputtava! Sanon tämän kantilaisesn kategorisesti ja siis eettisen imperatiivisesti. Risto Pelkosta lainaten eri yhteydessä: "Olkaa ihmisiksi!"

Vieras

#305

30.03.2015 18:48

Järkytyin. Olen itse työstämässä kansalaisaloitetta ja tulin näille sivuille tämän vuoksi.
Tomin äiti

#306 KIITOS TEILLE

31.03.2015 07:26

Kiitos kaikille allekirjoittaneille ja adressia jakaneille <3 Melkein päivittäin tulee uutisiin pahoja koulukiusaamistapauksia. Nämä on kertakaikkiaan saatava loppumaan, eikö? 

monta tapaa seurannut

#307 Re: Ongelma järjestelmässä, ei ihmisissä

31.03.2015 10:56

#150: Marko Koskinen - Ongelma järjestelmässä, ei ihmisissä 

 Olen paljolti samaa mieltä. Jos kiellot tehoaisivat, ne olisivat sen jo tehneet. se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö asioille voisi tehdä mitään. Jatkuvasti valitetaan, että työrauhan säilyttämiseen kuluu koulussa suuri osa ajasta. Kenen ajasta? Kenen työrauhasta? 

Mielekästä tekemistä ja monipuolisista taidoista arvostusta saavat lapset keksivät mitä ilmeisimmin paljon vähemmän mitään typerää. Opetettavat asiat ovat kertauksineen toisinaan lapsille jopa niin helppoja, että saavat olla todella kekseliäitä viihdyttääkseen itseään tunnilla, joten opinnoissa hyvin menestynyt voi päätyä kiusaajaksi aivan samasta syystä, kuin se, jolle opetustapa on vaikea. Jos päivästä toiseen, vuodesta toiseen kokee tuntikaupalla syystä tai toisesta turhautumista ja ainoa tavoite on olla hiljaa, tai "aktiivinen" opettajan vaatimalla tavalla, on se aikuisten taholta vahva viesti siitä, että tasapäisyys on tärkeintä ja eroavaisuudet, olivatpa millaisia tahansa tai sitä ylipäätään oikeasti tai eivät, ovat pahasta. 

Aikuisten olisi ihan ensimmäisenä opittava kunnioittamaan jokaista lasta omana itsenään. Sen sijaan edelleen lapset kuulevat siitä, että pitää olla REIPAS ja PUOLUSTAA ITSEÄÄN. Huom! Itseään!? Jos esim. ujouteen aikuiset suhtautuvat luontevasti ja ymmärtävästi, lapset ottavat aikuisista mallia. Lapset ovat myös huomionkipeitä, joten aikuisten kannattaa erityisesti pitää huoli siitä, että heillä on mahdollisuus saada huomiota mukavia asioita tekemällä. Jos kukaan ei hyökkää, tai jonkun muun puolustamista pidetään yhtä hyvänä ja tärkeänä kuin itsensä puolustamista, on kaikilla tapa selviytyä hyvillä mielin.

Jos aikuinen luokassa puuttuu suurimmalta osin vain kaikkeen kielteiseen, myös lapset oppivat kaivelemaan vikoja toisistaan.  Oman kokemukseni mukaan luokissa, joissa opettaja huomaa oppilaitaan hyvillä ja kannustavilla kommenteilla ja "hiljaa" -komentamisen sijaan muokkaa opetustapaansa lapsia kiinnostavaksi tai antaa tarpeellisen tauon, on paljon parempi ja hyväksyvämpi ilmapiiri myös lasten keskuudessa. Asenne tarttuu. Opettajatkin usein leimaavat eri luokkia hyviksi, huonoiksi, levottomiksi tai rauhallisiksi. Ihan saattumoisinko tiettyjen luokkien vanhemmat ovat huonompia kasvattajia? Tuskin. Kyllä syyt löytyvät siitä millaisilla keinoilla ja tekemisillä lapset RYHMÄNÄ opetetaan toimimaan. 


Vieras

#308

01.04.2015 19:36

Jos minä jollain tapaa auttaa tässä asiassa niin se on vähintäänkin tämä että allekirjoitan adressin!

Vieras

#309

01.04.2015 19:37

Olen itsekin ollut koulukiusattu yläasteella. Aikaa siitä on kulunut jo 35 vuotta, mutta edelleen muistan yläastevuodet ikävinä. Kiusaajat saivat aikaan sen, että koulumenestykseni laski kuin lehmän häntä. Minulla ei ollut opiskelurauhaa luokassa. Ysin jälkeen menin kymppiluokalle ja sain nostettua keskiarvoani lähes kahdella numerolla. Kiusaajat (kolme poikaa) olivat aina kimpassa. Haukkuivat lestaksi sen kun jaksoivat, eikä luokanvalvoja-opettaja puuttunut tilanteeseen koskaan, millään tavalla. Tuolloin elettiin 80-lukua.

Vieras

#310

03.04.2015 05:12

Koulukiusaamisen sijasta mielestäni pitää puhu lapsiin ja nuoriin kohdistuvasta väkivallasta. Kiusaaminen on aivan lievä ilmaisu sille, mitä liian monet koululaiset päivittäin joutuvat kokemaan.

Vieras

#311

03.04.2015 13:24

Tämä asia pitää hoitaa kuntoon. Koulussa ei saa kiusata ketään. Koulu henkiökunnnan on otettava itseään niskasta kiinni!

Vieras

#312

06.04.2015 15:48

Haluan jokaiselle lapselle turvallisen koulutaipaleen. Ei kiusaamista missään muodossa,opettajat puuttuisivat koulukiusaamiseen ja että lapsi saisi paljon kavereita.

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

07.04.2015 07:41



Vieras

#314

07.04.2015 18:54

Lasten hyvinvointi ja turvallisuus ovat hyvin tärkeitä
On surullista että lapset joita ehkä kohdellaan kotona huonosti
saattavat siirtäää pahaa oloaan toisiin lapsiin.
Janne

#315 Suomalaisten suhtautuminen

07.04.2015 20:45

Suomalaisten suhtautuminen koulukiusaamiseen on sen vakavuutta vähättelevää ja koulukiusaamista pidetään jopa hyvin tavallisena ilmiönä jota nuoret harrastavat ennen kuin kasvavat aikuisiksi ja viisastuvat.

Esimerkiksi meidän nykyinen pääministerimme Alexander Stubb kertoi Ylen haastattelussa olleensa koulukiusaaja ja katuvansa sitä, mikä kertoo paljon suomalaisten suhtautumisesta koulukiusaamiseen. Kertoisiko vakavasti otettava poliitikko vapaaehtoisesti vaalien alla syyllistyneensä nuorena esimerkiksi pahoinpitelyyn ja katuvansa sitä nykyään? Ei tietenkään, sillä äänestäjät suhtautuisivat pahoinpitelyyn negatiivisesti, mutta sen sijaan koulukiusaamiseen ja sen katumiseen suhtaudutaan positiivisesti.

Itse pidän pitkään jatkunutta koulukiusaamista, ja koulukiusaaminen useimmiten jatkuu hyvin pitkään ellei siihen puututa nopeasti, paljon pahoinpitelyä vakavampana rikoksena.


Vieras

#316

08.04.2015 02:43

Tärkeä asia, kuolemanvakava. Opettajat osasyy koulukiusaamisen jatkumiseen ja loppumattomuuteen, valitettavasti.


Vieras

#317

09.04.2015 18:36

Minullakin kolme lasta, kuulin kiusaamisesta vasta liian myöhään. Tosin meille ei onneksi tapahtunut pahinta, mutta jäljet näkyvät. Eivätkä nämä kiusaajapaskiaiset enää pääse lapsiini kiinni. Omassa varhaisaikuusuudessaan; edestä löytyy, mitä taakseen jättää. Onnea matkaan R. ym.

Vieras

#318

09.04.2015 18:51

Olin itse koulukiusattu ja minua jopa kivitettiin. Kasvoin vahvaksi mutta en luottavaiseksi muita ihmisiä kohtaan. Oma lapseni on nyt siirtymässä kouluelämään. Hän on vahva ja rehellinen luonne joka kerää erillaisuudestaan huolimatta ystäviä ympärilleen. Toivon että näin jatkuisikin, mutta pelkään koko ajan ja olenkin sanonut että jos kiusaamista tulee minä otan pojan pois koulusta kunnes asialle tehdään jotain. Jos lapseni on kiusaaja en aio jäädä silloinkaan katsomaan sivusta, en halua kenenkään kärsivän kiusaamisesta koulu tai edes työelämässä myöhemmin.

Vieras

#319

13.04.2015 05:11

Koska olen itsekkin ollu koulukiusattum
Tomin äiti

#320 Lämmin KIITOS!

13.04.2015 08:30

Kiitän lämpimästi kaikkia, jotka olette allekirjoittaneet ja jakaneet adressia. Näin saamme äänemme kuuluviin ja voimme tehdä koulukiusaamisen loppumiseksi työtä suurella joukolla ja sydämellä. Jatketaan samalla tavalla eteenpäin, niin saadaan muutoksia aikaan.

Fb:ssä on myös ryhmä Ajatuksia koulukiusaamisesta. Tomin muistolle, liity mukaan ja tule keskustelemaan. Kerro oma kokemuksesi tai tule jakamaan muiden kokemuksia.

Kerään tarinoita koulukiusaamisesta kirjaksi, mikäli tahdot kertoa oman tarinasi, voit tehdä sen sp:lla kavereina.kivempaa@luukku.com

Oikein hyvää kevättä Teille kaikille!


Vieras

#321

13.04.2015 17:12

Ytimekäs esittely.

Olisin mä silti allekirjottanu.

Vieras

#322

14.04.2015 09:13

Omat lapseni ovatjoutuneet koulukiusatuiksi ja kärsivät siitä vielä näin vuosien kuluttuakin. Koulukiusaajat on saatava edesvastuuseen teoistaan.

Vieras

#323

14.04.2015 16:55

Haluan, että kiusaaminen kouluissa loppuu.

Vieras

#324

14.04.2015 18:23

Lapsi ei aina ymmärrä, mikä toisen mielestä on kiusaamista ja mikä ei. Aikuisten on neuvottava, että kiusaamista on kaikki, mikä toisesta tuntuu ikävältä.

Kouluihin oppitunteja aiheesta, vetäjiksi kiusattuja, moni varmaan haluaisi antaa vertaistukea.

Välituntivalvontaa hoitavat opettajat ulos ja seuraamaan mitä tapahtuu pihalla.

Vieras

#325

15.04.2015 16:58

Molemmat lapsistani tyttäret ovat kokeneet koulukiusaamista sekä ala-asteella että yläasteella sen monissa muodoissa. He ja myös minä heidän äitinsä emme ikinä unohda heidän tekojaan emmekä ikinä anna heille anteeksi.