Vastustamme keliaakikoiden ruokavaliokorvauksen poistamista

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Vastustamme keliaakikoiden ruokavaliokorvauksen poistamista.


Vieras

#151

28.05.2015 10:33

Todella törkeää lopettaa keliaakikoilta heidän korvauksensa kokonaan.


Vieras

#152

28.05.2015 10:37

Keliaakikkona tiedän, että KAIKKI gluteenittomat ovat n.s. normaaleja tuotteita vähintään kaksin-, kolmin-, joskus jopa nelinkertaisesti hintavampia.

Vieras

#153

28.05.2015 10:54

Jokainen, joka vähänkään tietää keliakiasta, tietää, miten kalliita vaikkapa gluteenittomat jauhot ovat, joista leipomalla pystyy edes hieman pitämään kustannuksia kurissa. Nykyinen avustus on lähtökohdissaankin liian pieni, mutta että sitä ei olisi lainkaan?!tuntuu epäreilulta.
Ape

#154

28.05.2015 10:59

Nyt loppuu se ulina! Kellekkään ei varmaan tule yllätyksenä että nyt ollaan säästölinjalla, ja miusta aivan joutava kohde leikata! Kukin valitkoon kaupassa itselleen sopivat tuotteet, ja jättäköön pois ne jotka liian kalliilta tuntuu!! Niin me muutkin erityisruokavaliota noudattavat tehdään!!


Vieras

#155

28.05.2015 10:59

Pojallani (42 v) todettiin keliakia n. 6 vuotta sitten sattumalöydöksenä . Silloin oli jo muutoksia luustossa (osteopenia) . Vuosia taaksepäin kolme murtumaa pienestä "kolhusta". Lisäksi vuosi sitten puhkesi 1-tyypin diabetes; kilpirauhasarvoja seurataan, koska ovat olleet rajamailla vajaatoiminnan suuntaan. Epäilen , että tauti on ollut jo pitkään olemassa ennen diagnoosia. Lisäksi muita sairauksia, joiden vuoksi on sairauseläkkeellä. Koska työvuosia ei ehtinyt paljoa tulla, eläke on pieni ja juuri kaikkein edullisimpia ruoka-aineita ei voi käyttää kuten esim. leipää, pastaa ym eineksiä, kun useimmissa on vehnäjauhoja. Ja ellei ole niin sitten hinta on huomattavasti kalliimpi, kun tuotteeseen saa laittaa gl -merkinnän. Ruokakorvausta pitäisi korottaa sekä mielestäni lisätä myös keliakian seulontaa, koska ei kaikilla aiheuta oireita.Tämä asia ei kyllä kuulu tähän korvausasiaan, mutta sanon nyt kuitenkin. Lisäksi myös ei ole olemassa mitään sairauteen liittyvää seurantaa sen suhteen alkaako joitain elinvaurioita tulla. Itse joutuu olemaan aktiivinen-poikani kohdalla on etua siitä , että itse olen sisätautien erikoissairaanhoitaja, muuten jäisivät asiat hoitamatta.

Vieras

#156

28.05.2015 11:21

Perheessä on kolme keliakiaa sairastavaa, eiköhän siinä ole syytä ihan tarpeeksi allekirjoitukseen.

Vieras

#157

28.05.2015 11:21

Meillä on perheessä useampikin keliaakikko, heille sopivat tuotteet ovat vielä merkittävästi kalliimpia kuin normaalituotteet.

Vieras

#158

28.05.2015 11:23

Perheen 6 jäsenestä kahdella on keliakia. Korvaus on nytkin olematon mutta edes pieni tuki vakavan sairauden tukemiseksi on parempi kuin ei mitään. Jos tuki poistetaan tarkoittaa se sitä ettei ole väliä mitä keliaakikko syö. Gluteeniton ruoka on järkyttävän kallista!!! Leipä 4-5e ja se riittää päivän tai kaksi. Miettikää mitä maksaa samankokoinen reissumies, 69cnt??? Meillä ruoka tehdään itse, samoin leivotaan kaikki. Perheessämme on kolmea eri ruoka-rajoitetta mutta muistakaa, Keliaakikko EI VOI ENNALTAEHKÄISTÄ SAIRASTUMISTAAN MUTTA VOI HOITAA SAIRAUTTAAN JA SITEN VOI VOIDA HYVIN JA OLLA TUOTTAVA JÄSEN YHTEISKUNNASSA.

 

 


Vieras

#159

28.05.2015 11:30

Hallitus on omalla toiminnallaan saastuttanut meidän viljat. Olemme maksaneet siitä terveydellä ja nyt meidät tapetaan, koska tuki puhtaan viljan syömiseen poistetaan. Kansanmurha sanon minä.

Vieras

#160

28.05.2015 11:33

Koska ystäväpiirissäni on useampia ao. tautia sairastavaa ja tiedän heidän ruokavalionsa tulevan kalliimmaksi kuin normaalia ruokavaliota noudattavien,- mm. ei erikoistarjouksia juurikaan saatavilla.

Vieras

#161

28.05.2015 11:34

Koska keliakiaa tulee hoitaa gluteenittomalla ruokavaliolla. Kyseiset jauhot ovat moninkertaisesti kalleempia, kuin tavalliset jauhot ja niistä tehdyt tuotteet. Sitten tuen voi vasta poistaa, kun gluteenittomat jauhot ja leivät on saman hintaisia, kun tavalliset jauhot ja tuotteet.

Vieras

#162

28.05.2015 11:39

Miksi en kun olen ihokeliaatikko

Vieras

#163

28.05.2015 11:43

Miksi en? kun olen Ihokeliaatikko.

Vieras

#164

28.05.2015 11:43

Minulla on keliakia, todettu 1988.

Vieras

#165

28.05.2015 11:44

Keliakialiiton perustelut ovat hyvät.

Vieras

#166

28.05.2015 11:46

Allekirjoitin tämän koska tyttärelläni on keliakia.Olisin valmis siihen, että vammaistukea laskettaisiin, sillä pystyn kyllä äitinä takaamaan lapselleni gluteenittoman ruokavalion.Mutta entä sitten kun hän muuttaa omilleen, riittääkö rahat tekemään oikeat valinnat, sillä gluteeniton ruokavalio on ainoa keliakian hoitomuoto?
Kiesus

#167

28.05.2015 11:54

Ruokavalio on meidän ainoa lääke ja jos sen tukeminen poistetaan niin oikeudenmukaisuuden nimessä pitäisi sitten kaikkien muidenkin lääkkeiden korvaukset poistaa. 

Kysymys päättäjille?

#168

28.05.2015 11:55

Jos on vähän rahaa käytettävissä, on ylipäätään jonkun verran vaikea syödä terveellisesti. Keliaakikolla on joka tapauksessa paljon vähemmän vaihtoehtoja, varsinkaan niitä edullisia, joten aika epäreilulta tuntuu tämä leikkaus. Luulen, että poliitikkojenkaan on vaan aika vaikea mieltää keliakiaa ollenkaan sairautena, muuten en voi tätä ratkaisua mitenkään ymmärtää.

Jos olisi tarjolla lasillinen vettä /10.48 euroa ja tarjouslasillinen akkuhappoa/ 1,99 euroa, kumman sinä joisit, arvoisa päättäjä?  Mitä joisi se, jolla on taskussa 5 euroa?

huolestunut opiskelija

#169

28.05.2015 12:05

millähän ne kuvittelee että opiskelijakin elää ilman opintotukea ja ruokavaliotukea. Gluteenittomien tuotteiden hinnat on ihan järkyttäviä !


Vieras

#170 Re: keliakia 14 vuotta

28.05.2015 12:12

#2: -  

 


Vieras

#171

28.05.2015 12:33

Olen keliaakikko.

Vieras

#172

28.05.2015 12:35

Tyttärelläni keliakia ja ajatellen hänen tulevaisuuttansa, opiskelemaan lähtö ym, jollei tule saamaan sitä pienintäkään korvausta niin pelkään että ei välttämättä noudata ruokavaliotaan, ja mitä siitä seuraisi...vatsakipuilua, sairaspoissaoloja, jopa liitännäissairaus...

Vieras

#173

28.05.2015 12:48

Jos itse olis siina tilanteessa ettei mitään voi syöda ilman että tarkista mitä sisältä ja joudu sanomaan usein:"Kiitos,ei!" niin olis vaatinnut lisää rahoitusta.

Vieras

#174

28.05.2015 13:10

Ruokavaliokorvaus on pieni verrattuna todellisiin ruokavaliokustannuksiin ja aivan mitätön, jos mietitään hoitamattomasta keliakiasta johtuvia sairauksia ja niiden hoidon kustannuksia. Fyysisten vaivojen lisäksi tulevat vielä (tosin vaikeasti mitattavat) elämänlaatuasiat.

Vieras

#175

28.05.2015 13:10

Lapsellani on keliakia, ja pidän tärkeänä sitä, että sairaudestaan huolimatta hän voi elää normaalia elämää. Tämä tuki auttaa siinä, vaikkakin vähän. Jos keliaakikoilta poistetaan tuki, niin samalla periaatteella, myös muiltakin pitäisi poistaa tuki.