Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle


Vieras

#1026

30.06.2015 09:28

Eläkeläisten asumistuki on osa pieneläkeläisen välttämättömintä perusturvaa. Siihen ei saa koskea. Pieneläkeläisellä ei myöskään yleensä ole minkäänlaisia mahdollisuuksia parantaa itse omia itoimeentuloedellyksiään. En olisi ikinä voinut kuvitella, että kaikkein voimattomimpien minimitoimeentuloedellytyksiin kajotaan näin törkeästi.

Vieras

#1027

30.06.2015 09:29

Onhan se väärin että eläkeläinen joutuu maksumieheksi , helppo aina ottaa siltä eläkeläiseltä joka on varma veron maksaja , nyt sanotaan ei otetaan niiltä isotuloisilta ensin jätetään jo eläkeläiset rauhaan ne ovat palkkansa ansainneet.

Vieras

#1028 Re: Re: Re: Re: Re: vihainen

30.06.2015 09:31

#1023: - Re: Re: Re: Re: vihainen 

Ei kukaan näitä tukia "halua", ihmeellisen kyynistynyt ja kova kommentti! Aivan kuin nämä onnettomat toimeentulonsa menettäneet ihmiset olisivat itse keksineet tämän systeemin, halunneet suunnitella sen juuri näin vaikeaksi!  No, näin ei kylläkään ole, suunnittelijat löytyvät toisaalta.

Kyllä näiden tukien anelu on aivan viimeinen pakkorako, mutta tässäkin muodossaan enää vain niille, jotka ovat  kykeneviä toimiin, joita niiden saaminen edellyttää. Kuten edellisessä kommentissani sanoin; sairaalle, voimattomalle, uupuneelle, ei näiden vuoksi enää niin toimintakykyiselle ihmiselle, tämä ei usein enää ole mahdollista. Jää tekemättä, yksinkertaisesti, muttei siksi ettei "haluaisi". Totta kai ihminen haluaa ruokaa. Mutta kun on tarpeeksi nälissään, ei ole enää voimia sitä pyytää. Voiko tämän tajuta se, jonka vatsa pullottaa tyytyväisyyttään?

Minut on käännytetty luukulta pois täyttämättömän paperin kanssa, vaikka itkin ja sanoin, etten pysty sitä täyttämään ja tarvitsen apua. Kaikki voimani olivat menneet jo paikalle kivuliaasti raahustamiseen. Sanottiin: täytä tämä ensin ja tule sitten takaisin.  Ja sitten seuraava asiakas...

Virkailijoilla tai näiden tukien saamisen vaikeuden suunnittelijoilla, ei ilmeisesti ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten ylivoimaista on pelkästään jo paikan päälle lähteminen, minkälaisen ponnistuksen se vaatii ja mitä kaikkea se "maksaa" sairaalle ihmiselle.

Sairaalle ja vajaakuntoiselle ihmiselle tästä aiheutuvat, täysin turhat kärsimykset pitäisi voida tunnistaa, ja lopettaa niiden aktiivinen ja tahallinen suunnitteleminen ja toistaminen.

Kukaan ei vaurastu tai parane siitä, että joutuu nöyryyttämään itseänsä toistuvasti, esittelemään omaa vajavaisuuttaan, osattomuuttaan, kyvyttömyyttään, köyhyyttään, nälkäänsä. 

 

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

30.06.2015 09:37



Vieras

#1030 Re: Hienoja kommentteja

30.06.2015 09:50

#1022: Leena P - Hienoja kommentteja 

Leena,

sinulla on jo monta äänestäjää reservissä, odotetaan vain, milloin päästään äänestämään! Kaikkea hyvää Sinulle ja Kiitos suuresta näkemästäsi vaivasta. Tuemme Sinua kommentein!

Ylimaallisia voimia toivon kaikille, jotka näiden asioiden parissa kamppailevat. Myös päättäjille, että jaksaisivat  suunnitella ja toteuttaa jotain ihmisarvoisempaa.

Köyhien asia on hoidettava, ei siitä pääse mihinkään, jos aikoo tästä maasta rippeitäkään säilyttää, tai haluaisi, että minkäänlainen moraali tai motiivitaso tai käytännön kyvykkyys täällä edes toisistamme huolehtimiseen säilyisi, vaikkeivät kaikki olisikaan työkykyisiä.  Köyhissä, sairaissa on vielä potentiaalia. Sitä ei saa hukata näennäistouhuiluun tai pakkotoimiin, alistamiseen, nöyryyttämiseen, uuvuttamiseen turhan huolen parissa.

Muutamista kommenteista näkee valitettavasti, että kaikilla ei ole enää eheää sydäntä, pelon ilmapiiri kovettaa ihmisiä, sisäinen ääni alkaa kuiskimaan, että no eihän tuosta tarvitse välittää, nariskoon nuo, pääasia että itse pärjään... sellaista Suomea minä en halua!


Vieras

#1031 Re: Re: Re: Re: Re: Re: vihainen

30.06.2015 09:59

#1029: - Re: Re: Re: Re: Re: vihainen 

 Kommentit 1023,1017,1004,950,998,915,882,866,868,870,844,803  ja oli ehkä muitakin,on ilmeisesti lähettänyt sama henkilö tai ainakin samoin ajatteleva, joka ei todellakaan ymmärrä mitä pientä eläkettä saavan eläminen todellakin on.Jääkööt omaan arvoonsa tuollaiset kommentit.Tänään terve työkykyinen voikin olla huomenna työkyvytön.Jos ei työeläkettä ole ehtinyt kertyä niin eläkkeensaajan asumistuki on välttämätön pienen eläkkeen lisäksittä että selviytyy edes jotenkin.

Vaikeuksia ei tiedä ennenkuin ne koskettaa itseään,surua ei ymmärrä ennenkuin sen tuntee sydämessään...


Vieras

#1032

30.06.2015 10:00

Olen itse pieneläkeläinen, ja jos se lasketaan niin asemani huonontuisi entisestään.

Vieras

#1033 Re: Re: Re: Re: Miksi meiltä köyhimmiltä??

30.06.2015 10:02

#997: - Re: Re: Re: Miksi meiltä köyhimmiltä?? 

Mielestäni kaikilla ei suinkaan tarvitse olla yhtä kurjaa. Riittäisi, kun hoidettaisi niiden asiat kuntoon, joilla on.

Isoimmilla tuloilla tällaiset "pikku"summat eivät näy ja tunnu käytännön elämässä mitenkään, eivät juuri vaikuta siihen. Heiltä saman summan ottaminen ei voisi johtaa siihen, että kaikilla olisi yhtä kurjaa. Hyvätuloinen ei tästä vielä joutuisi kärsimään, hänen ruokapöytänsä säilyisi ennallaan.

En ole tavannut yhtäkään kateellista köyhää, mutta hyvätuloiset ovat usein ällistyttävän tarkkoja omistaan. He eivät kai millään voi käsittää, että pienesti toimeentulevalle kyse on perustavaa laatua olevista asioista, siitä onko rahaa ruokaan, tai saako nyt vihdoin sen häätölapun asunnosta, kun satanen puuttuu vuokrahahasta, eikä ole konstia sitä ansaita.

Ajatelkaa nyt vähän, ihmiset.


Vieras

#1034

30.06.2015 10:10

Minun 92 vuotias äiti asuu vuokralla kaupungin vuokra-asunnossa jossa on 74 m2. Hän on asunut samassa asunnossa 45 vuotta. Yritimme saada hänelle pienempää asuntoa, asuntojono pieniin asuntoihin on aivan toivoton. Kyseisen asunnon vuokra on suuri verrattuna äitini eläkkeeseen, joten asumistuki tässäkin tilanteessa tulisi säilyttää vähintäänkin nykyisellä tasolla. Äiti jäi leskeksi noin neljävuotta sitten.

Vieras

#1035

30.06.2015 10:24

Vaikuttaa myös minun, pieneläkeläisen, asumistukeen.

Vieras

#1036

30.06.2015 10:26

minusta on vaan niin väärin että eläkeläisiltä vähennetään,ne ovat ansainneet tämän edun, ovat maksaneet veroja aika kauan tänne Suomen maahan ja mamut kyllä saavat kaikki edut ja osaavat kyllä sen verran suomea että sen osaavat sanoa suomeksi vaikka muuten ollaan niin että aina tulkki paikalle,tulee sekin meille maksamaan!
Lauratar

#1037 Mitä Raamattu / Jumala sanoo tästä?

30.06.2015 10:32

 

Aam. 4:1
Kuulkaa tätä, te uhkeat Basanin lehmät Samarian vuorella! Te sorratte vähävaraisia ja riistätte köyhiä.

Miika 2:8
Vielä äsken te olitte minun kansaani, nyt te olette nousseet minua vastaan. Te riistätte viitan niiltä, jotka elävät kaikessa rauhassa, käytte niiden kimppuun, jotka pahaa aavistamatta kulkevat ohitse eivätkä tee vastarintaa.

Miika 2:9
Te karkotatte minun kansani äidit heidän omista kodeistaan. Heidän lapsiltaan te riistätte ainiaaksi minun antamani kalliit lahjat.

1. Kor. 6:8
Ei, te itse teette vääryyttä ja riistätte muilta, jopa omilta veljiltänne.

Jaak. 4:2
Te himoitsette, mutta jäätte vaille, kiihkon ja kateuden vallassa te vaikka riistätte hengen toisiltanne, mutta ette silti saavuta päämääräänne. Te taistelette ja iskette yhteen, mutta jäätte vaille, koska ette pyydä.


Vieras

#1038

30.06.2015 10:40

Työryhmä toimeentulotuen tarvetta voidaan vähentää vahvistemalla sosiaalityötä ja asumistukea. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki ja väliaikainen tukimuoto haluaako hallitus tehdä tästä sairaita ,vanhuksia loppuelämän ,hautaan asti kituuttavan tukimuodon? Ja joka on ihmisarvoa pahimmin loukkaavaa  ja epäoikeuden mukaista politiikkaa  Politiikkaa ei pitäisi ikänä sotkea ihmisarvoon joka pitäisi olla myös köyhällä.Hallitus lopettakaa tuo ivallinen nauru ja pilkanteko.,koska olette vailla ymmärrystä mitä olette tekemässä.

oma kohtalo

#1039 oma kohtalo

30.06.2015 10:58

Asumistuesta leikkautuu 25%:a pois jatkossa hallituksen päätöksien tähden. Olen tähän mennessä saanut toimeentulotukea sähkölaskuuni joka käsittää myös lämmityksen. Myös olen käynyt ruokajaossa aktiivisesti. Toimeentulotuessa alettiin nyt tänä syksynä myös leikkaamaan sähkölaskua 65%:lla lämmityskustannusten osuudella (liioiteltu määrä, koska vuodesta ½ vuotta ei mene lämmitykseen sähköä ja talvellakaan ei mene 65%:a), ja se tarkoittaa tulojen vähentymää parhaimmillaan noin 120 eurolla kuukaudessa (riippuen talven pakkassäistä), eli saman verran kuin asumistuki vähenee.

Asumistuki (myös eläkkeensaajan) sekä toimeentulotuki huomioidaan eri suuruisena eri kuntaluokissa. Asun kuntaluokassa nr 3. Jos saisin saman kuin ykkös-kuntaluokkainen niin ei olisi hätää, koska saisin asua yli 100 euroa kalliimmasti. Kuntaluokka-kohtaiset asiat täytyy lakkauttaa. Sossu koettaa hiillostaa jo tässä vaiheessa muuttamaan halvempaa ja pienempään asuntoon. En tokikaan muuta, asuminen ja lämmitys on asioita, joita ei voi rahalla mitata. Miksi leikkaukset ei koskeneet ennemmin kuntaluokkia, jolloin kaikki olisi pudotettu esim. kuntaluokka 3:sen tasolle?

Vuokrani on 570 euroa, ja asun sellaisessa asunnossa jossa olen aina tahtonut asua vähintään (enkä aio muuttaa pois). Minulla on muutama isompi kulutusluotto, jotka joudun päästämään ulosottoon, koska 250 euron netolla (joka jää asumiskustannusten "mm. vuokra ja sähkö" - jälkeen käteen) en voi maksaa niitä. Ennen jäi liki 500 euroa, joten kykenin maksamaan niitä. Joudun hallituksen päätösten tähden ensi kertaa ulosottoon. Aiemmin olen voinut asiat, kun olen elänyt sillä tavalla laskelmoiden.

Olen tähän hallitukseen "katkeroitunut" lievästi. Äänestin Timo Soinia, hän joutui tekemään kiristys-kompromisseja päästäkseen hallitukseen. Mitä nämä kompromissit olivat? Suostumista tälläisiin leikkauksiin vastoin hänen periaatteitaan. Mikäli Soinista olisi tullut pääministeri, näin ei olisi käynyt! Nyt on väärä pääministeri paikalla. 


Olen sitä meitä leikkauksista, että ne olisit tullut suunnata porrasmaisesti. Ensin rikkaisiin kunnes heidän tulonsa ovat keskituloisten tasolla. Sitten keskituloisiin, kunnes he on köyhimpien tasolla. Mutta köyhiltä ei saa ottaa, niin kauan aikaa kuin on heitä rikkaampia. Köyhiltä ei ole varaa leikata, mutta rikkailta on aina varaa leikata. Köyhä saa pienemmän palan kakkua, kun rikas katsoo siinä vierellä kun sitä leikataan.


Vieras

#1040

30.06.2015 11:06

Kaikkien pitää osallistua Suomen hyvinvoinnin turvaamiseen, myös eläkeläisten. On silti kohtuutonta kohdistaa näin suhteellisen suuret leikkaukset yhteen ryhmään. Täytyy muistaa että jos eläkeläinen antaa euron niin se tietää normaalista työssäkäyvältä 2-3 euroa. Asuminen on muutenkin kallista ja tällä pakotetaan esim helsinkiläinen eläkeläinen jopa muuttamaan pois kotoaan tuiki tuntemattomaan. Häpeällistä!

Vieras

#1041

30.06.2015 11:13

Eläkkeet ovat niin pieniä, ei niistä voi lähteä vähentämään. Eläkeläinenkin on ihminen, millä on kuluja yhtälailla, kuin muillakin tulollisilla. Miksi aina vähävaraiselta otetaan ja annetaan isovaraisemmalle. Olemme veromarkkamme maksaneet.

Vieras

#1042 Re:

30.06.2015 11:15

#968: -  

 Ei se tuntuisi heillä missään.


Vieras

#1043 Re:

30.06.2015 11:18

#53: -  

 Varmaan joku numero uupuu


Vieras

#1044 Re: Re:

30.06.2015 11:28

#1042: - Re:  

      Tuntuu taas siltä että Kreikka hommalla koitetaan päästä pois köyhien eläkeläisten asiasta sivuuttaa sitä,ei haluta kuunnella.


Vieras

#1045

30.06.2015 11:29

tosi törkeätä että asumistukea leikataan...eikö voisi välillä ottaa suurituloisilta

Vieras

#1046

30.06.2015 11:30

On röyhkeää leikata kaikkein huonoimmilta.Hallitus saisi hävetä.Rikkaille vain ehdotellaan mukaantuloa.

Vieras

#1047

30.06.2015 11:34

Joskus sitä on itsekin eläkeläinen!

Vieras

#1048 Re: Miten kukaan kehtaa.

30.06.2015 11:36

#182: vihainen - Miten kukaan kehtaa. 

 Sossu ei anna pitää edes 20 euroa veronpalautusta. Ei ainakaan minulle ole antanut kertaakaan pitää.


Vieras

#1049 Re: Re: Re: Re: Re: Re: vihainen

30.06.2015 11:38

#1029: - Re: Re: Re: Re: Re: vihainen 

Työttömät saavat yleistä asumistukea, he ovat kaikkein pienituloisempia opiskelijoita lukuunottamatta, eivätkä he ole palkkatyössä tai suurempituloisia.


Vieras

#1050

30.06.2015 11:45

Asia on todella tärkeä!! Läheltä olen seurannut eläkeläisen tähänkin asti tiukoilla elämistä!