Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

30.06.2015 11:47


vieras

#1052

30.06.2015 11:52

Kova leikkaus jos tuloista parikymmentä prosenttia lähtee, onneksi tosin monella se on pienempi, itsellänikin "vain" n.10 prosenttia tosin pidän todennäköisenä että jos oppositio ja kansa asiasta meteliä pitää tulee asia lievennettyä tai peruttua kokonaan. Itselläni onneksi asiat paremmin kuin suurimmalla osalla eläkkeensaajan asumistukea saavilla kun on sosiaalisia verkostoja ja jonkin verran säästöjä joilla pärjää SSs hallituksen neljän vuoden kurituksen ja ainakin toistaiseksi fyysisesti ihan hyvin menee niin jos tulee muutto ei ole pakko esteetön asunto eikä hissiä. Sääliksi käy niitä suurintaosaa joilla ei ole niin hyvin asiat kuin minulla, itsellänikin vammainen pyörätuolissa oleva tuttu jolta nostettu omavastuita taksimatkoista ja nyt hänelle vielä tämä asumistuen leikkaus plus lääkkeiden omavastuiden sekä lääkäripalveluiden omavastuiden nosto on myrkkyä.

 

Uuden auton verotuksen alentamisen perumisella saataisiin tämä säästö ja keliakia korvausten poisto myös peruttua, varsinkin kun se ei tule näkymään uusien autojen hinnoissa kuitenkaan kun kauppa ja maahantuoja ottaa välistä, nytkin ollut tarjouksia talvirenkaat yms halvalla uuden auton ostettaessa mutta ne poistuvat kun vero alenee ja tulos auton ostajalle plus miinus nolla mutta valtio menettää jolla leikataan pienituloisimmilta(ja myös autonomistajilta) joten ihan älytöntä sellaista veroalea tehdä josta ei ole hyötyä kuin autojen valmistajille.


Vieras

#1053 #1048 LLE

30.06.2015 11:57

Käsittääkseni lain mukaan pitäisi sossun antaa asiakkaalle jäädä ainakin 50e ja jopa 100e käteen "ylimääräistä" veronpalautuksesta.  Ainakin jos tarvitset esim talvisaapikkaat tms, voit sitten näyttää heille kuitin ostamastasi asiasta, ja se on ok, ainakin täällä missä asun.  Sitä en tiedä jos olet "velkaa" Kealle tai sossulle jotenkin, miten silloin.

Kuitenkin sen verran sisuunnuin, että pienensin (pyysin verovirkailijaa laskemaan oikeankokoisen veroprosentin itselleni) , ja sitten sovin pari % siihen lisää, ja nyt veronpalautukseni tulee olemaan niin pieni ettei tarvitse kenenkään sitä viedä.

Onhan ihan hävytöntä jos saat esim sairauspäivärahaa (alle 800kk) ja sen vuoksi olisi saanut noin 300e veronpalautusta, että saakin vain 100e!  ELI maksat verot ja sitten toiseen kertaan maksat (annat lahjan 200e) valtiolle takaisin via sossu.

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

30.06.2015 11:57



Vieras

#1055 Re: Re: Re:

30.06.2015 12:04

#1054: rukkitöissä - Re: Re:  

 "Eläkeläisen asumistukeen" verrattavaa tukea saa pienellä eläkkeellä olevat, sekä myös vammaiset, mielenterveydellisesti sairaat jne.  Eli siis ensinnäkin ei vain vanhukset. Toisekseen rajat tuon tuen saamiseen ovat kovat, eläkkeen tulee olla pieni.  Kolmanneksi, sairaus ja monella naisella kotiäitinä olo ja vastaavat ovat osasyy miksi apua tarvitaan.  Ja jos et ole edes tietoinen kuinka moni on pätkätyöläinen, nollasopimuslainen tai peräti työtön tässä maassa jne...On paljon syitä miksi tukea tarvitaan.

Joskus ei ole pahasta jos ajattelee ensin, ja sitten vasta päästää suustaan sammakoita.  Onko mielestäsi oikein tulla tänne keljuilemaan?


Vieras

#1056

30.06.2015 12:09

Omalla kohdallani se tekee vuokraan 154€/kk:dessa . Joka tekee elämästäni kestämättömän.

Vieras

#1057 Re: #1048 LLE

30.06.2015 12:29

#1053: - #1048 LLE 

 Voi itku, että ihan talvisaapikkaat on luvallista käydä itselleen ostamassa, kunhan sitten esittää kuitin ja saa asialle virkailijan "siunauksen". Näinhän se käytäntö on, tämä  oli riipaisevan hyvä esimerkki siitä mihin pienituloinen, toimeentuloonsa apua tarvitseva käytännössä joutuu alistumaan.

Eikö ihminen saisi sentään olla aikuinen, vastuullinen, itse omista edes niinkin pienistä asioista kuin talvikengistään, päättävä?

Mitä tämä tällainen äärimmäinen kontrollointi tekee, ellei turhaa työtä, turhaa mielipahaa?

Osa ihmisistä pakon alla jotenkin sopeutuu, alkaa ajatella, että no eihän sillä niin väliä, voihan näitä saapikkaita käydä siellä näyttämässä, kuitin kera, anelemassa hyväksyntää ja varmistamassa "velkaisuutensa". 

Mutta kyllä ihminen sisimmässään tällaisesta kärsii. Ei se voi pohjimmiltaan tuntua muulta kuin nöyryyttävältä. Onko tämä todella tarpeen, eikö voisi ihmisellä olla lupa kenkiin, joutumatta sitäkin erikseen anomaan?

Köyhillä kyse on todella juuri näin pienistä asioista.

Mutta on meillä se parempiosainen kansanosa, joka kuvittelee, että tällaista koettiin vain sodanjälkeisessä Suomessa, jossa kenkiä käytettiin vuorotellen, kun niitä ei ollut kaikille.

Kyllä tämä on ihan tämän päivän todellisuutta, myös.

Ja kyllä, Suomella on varaa hoitaa tämä asia kuntoon heti, kun aletaan rehellisesti ja oikeudenmukaisesti katsoa, mihin yhteistä rahaa käytetään.

Minä en ole ikinä maksanut verojani sen tähden, että ihmistä tällä lailla kiusattaisiin.


Vieras

#1058

30.06.2015 12:31

Tässä maaassa esim Rikkaille ja muuten hyvätuloisille jaetaan lapsilisää,,tämäkin vanha laki kaipaa pikaista päivitystä ja nekin miljoonat vähävaraisten käyttöön.Täällä me ihmetellään Kreikkaa ja rikkaiden paapomisesta siellä ja itse pidetään kiinni tälläisista rikkaiden avustamisesta ja turhan rahan jakamisesta. MUTTA kuka ilmaisesta rahata luopuisi ,,niin Päättäjät,,kaikki olette hyvä-tuloisis ..lapsenne ovat ja kaverinne...korruptiota kai tämakin. Vaha laki v.-48 kumottava ja uusi ,,,nimellä LAPSIAVUSTUS kehiin. ,,mutta miten ne mopoautot lapselle sitten hankitaan,??
,, niinpä !!

Vieras

#1059

30.06.2015 12:32

Otettais niiltä joilla on.

Vieras

#1060

30.06.2015 12:34

Allekirjoitin, koska asumistuen muutos aiheuttaisi minullekin yli sadan euron tulonaleneman.

Vieras

#1061 Re: Re: Re:

30.06.2015 12:36

#1054: rukkitöissä - Re: Re:  

 Minulla on pieni eläke, koska olen vammainen ja sitä myöden työkyvytön. Eipä ole ollut mahdollisuutta tehdä töitä koskaan. Halusta tai laiskuudesta se ei ole ollut koskaan kiinni. Olen surrut sitä, että joudun oman tahtoni vastaisesti olemaan eläkkeellä, ja turvautumaan yhteiskunnan tukijärjestelmään. Olisin halunnut elättää itse itseni tekemällä työtä, mutta en vammani/sairauteni vuoksi pysty siihen. Yleisesti vammaisten työnteon estää ahdasmieliset asenteet, eikä vammaista haluta palkata, vaikka henkilö olisi aivan yhtä pätevä ja tuottava kuin vammaton työn kanssahakija.

Itse olisin halunnut olla yhteiskunnan tuottava jäsen, mutta elämä päätti toisin. Olen vammainen ja työkyvytön, en valinnut tätä "yhteiskunnassa loisimista" itse. Kuitenkin joudun olemaan kipeässä ja toimimattomassa kropassani 24/7. Ja silti monet ymmärtämättömät ihmiset vain halveksivat, ja kohtelevat siten kuin vammaisuus ja elämäntilanteeni olisi oma vikani. En pyytänyt syntyä vammaisena, enkä syntymistäni ollenkaan.

Meitä vammaisia on paljon muitakin kuin minä, joiden ei ole, eikä ole ollut mahdollista koskaan kerryttää työeläkettä sentin vertaa.

SIKSI meillä on pieni eläke! Asumismenot ovat myös suuremmat, koska asunnon pitää olla esteetön ja tarpeeksi suuri, jotta kaikki tarvittavat apuvälineet mahtuvat asuntoon. Esteetön = kalliimpi, asuntotuotannon uudemmasta päästä. SIKSI nykyinen eläkkeensaajan asumistuki on todella tärkeää säilyttää.


Vieras

#1062

30.06.2015 12:38

Koska olen pienituloinen eläkeläinen

Vieras

#1063

30.06.2015 12:40

Saan pientä eläkettä ja asun vuokralla, leikkauksen jälkeen asumistukeni pienenee 146,50€/kk, mikä tekee vuositasolla 1758€, eli vastaa melkein kahden kuukauden eläkettäni. Pitääkö minun olla syömättä ja ilman lääkkeitä useampi kuukausi vuodesta, niin etten joudu kadulle asumaan!


Vieras

#1064

30.06.2015 12:43

Eläkeläiset edustavat yhteiskunnassamme kansanosaa, jolla on lasten ohella kaikkein pienimmät mahdollisuudet puolustaa oikeuksiaan. Hallituksen raukkamaiselle leikkauspolitiikalle tulee laittaa piste.

Vieras

#1065

30.06.2015 12:45

koska olen itse pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä ja 1015euroo kuussa on niin vähän ,ettei siitä enää voi leikata mitään, enkä mitään muuta tukea edes saa kohtuutonta kaikinpuolin

Vieras

#1066 Re: Re: Re:

30.06.2015 12:53

#1054: rukkitöissä - Re: Re:  

 Pieni eläkkeeni johtuu siitä, koska olen ollut työikäisenä neljä eri kertaa äitiyslomalla ja eläkettähän alkoi minun ikäiselleni kertymään vasta 25-vuotiaasta alkaen. Työni on ollut palvelualan raskasta työtä, missä on melko alhaiset palkat ja jouduinkin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle jo 56-vuotiaana työperäisten sairauksien johdosta. Siinä on sinulle vastaus melko tyhmään kysymykseesi!


Vieras

#1067

30.06.2015 13:01

Suomessa on pakko asua sisällä. Tuen menetyksen jäkeen,ei jää rahaa ruokaan.
Jouni

#1068

30.06.2015 13:08

Suomen hallitukset, aivan sama onko kokoomus vai SDP ovat AINA! menneet pienempituloisen ja heikompiosaisen kansanluokan kukkarolle!!!

 


Vieras

#1069

30.06.2015 13:09

Olen yksi noista! 180 000:ta

Vieras

#1070

30.06.2015 13:21

Täytyyhän ihmisille antaa elämisen mahdollisuus.

Vieras

#1071

30.06.2015 13:28

Koska koen sen oikeaksi.

Vieras

#1072

30.06.2015 13:30

Allekirjoitin, koska vähäisimmistä EI SAA ottaa... Miks ei leikata niiltä, joilla on isot eläkkeet, isot tulot, paljon omaisuutta??????

Vieras

#1073

30.06.2015 13:36

Hullujen hommaa koko eläkeläisten ""kiusaaminen"" muutenkin menoja on jo tarpeksi!!!!
akka

#1074

30.06.2015 13:50

Millä tavalla asumistuen leikkaus parantaa ostovoimaa ja vanhusten kotona asumista?

Näistähän jatkuvasti jauhetaan....  Omat tulot putoaa n. 1200 vuodessa ja se on todellakin liikaa. 

Ja missäs sitten on ne pienet asunnot, joihin meidät eläkeläiset olis tarkoitus survoa. Eikös nuoret / opiskelijat ole jatkuvasti pulassa, kun ei pieniä asuntoja ole tarjolla?

Enpä usko, että tänne maalle olisivat muuttamassa, kun ei kulkuyhteydet pelaa minnekkään, eikä palveluja lähimaillakaan, saatika muita rientoja.

Miksiköhän tässä on veroja maksellut ja työn perässä muuttanut useempaan otteeseen.

Todella törkeää !

 


Vieras

#1075 Re: #1048 LLE

30.06.2015 13:55

#1053: - #1048 LLE 

 Yle veron saa takaisin veronpalautuksena. Sen sossu ottaa itselleen. Samoin kun on ollut kerran kolmen päivän sähkökatko, ja kuuaksiien päästä tuli korvaus siitä sähkölaitokselta. Sekin laskettiin tuloksia. Ikäänkuin sosiaalivirasto olisi saanut korvauksen sähkökatkon haitasta.