Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle


Vieras

#1451

23.07.2015 17:39

elän jo nälkäkuurilla nyt entäs kun lääkkeetkin jää ostamatta
Malyle1

#1452 Re: Re: Re: Re: Re:

23.07.2015 18:19

#1427: - Re: Re: Re: Re:  

 Olisi hyvä, mutta eihän se vielä ole täällä vai? 


Vieras

#1453

23.07.2015 18:28

Siksi koska köyhillä sairailla ja iäkkäilläkin on oikeus asua itseni mukaan lukien edes kohtuulisen perusturvan mitä tämäkään ei ole voimin

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

23.07.2015 21:13


Malyle1

#1455 Jumalan mielipide

23.07.2015 23:43

Raamattu sanoo; Joka köyhää pilkkaa, se herjaa hänen Luojaansa. Sananlaskut 17;5

(San 28:27) Joka köyhälle antaa, se ei puutteeseen joudu; mutta joka silmänsä häneltä sulkee, saa kirouksia paljon.

(Gal 2:10) Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä.

Hesekiel 16; 49 Katso, tämä oli sisaresi Sodoman synti: ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo hänellä ja hänen tyttärillään; mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut.

Raamatun jakeet kuuluvat: ”Jos joku veli tai sisar on alastomana ja sen päivän ruokaa vailla ja silti joku teistä sanoo heille: ’Menkää rauhassa, pysytelkää lämpiminä ja hyvin ravittuina’, mutta ette anna heille heidän ruumiinsa tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?

Aam. 4:1
Kuulkaa tätä, te uhkeat Basanin lehmät Samarian vuorella! Te sorratte vähävaraisia ja riistätte köyhiä.

Miika 2:8
Vielä äsken te olitte minun kansaani, nyt te olette nousseet minua vastaan. Te riistätte viitan niiltä, jotka elävät kaikessa rauhassa, käytte niiden kimppuun, jotka pahaa aavistamatta kulkevat ohitse eivätkä tee vastarintaa.

Miika 2:9
Te karkotatte minun kansani äidit heidän omista kodeistaan. Heidän lapsiltaan te riistätte ainiaaksi minun antamani kalliit lahjat.

1. Kor. 6:8
Ei, te itse teette vääryyttä ja riistätte muilta, jopa omilta veljiltänne.

Jaak. 4:2
Te himoitsette, mutta jäätte vaille, kiihkon ja kateuden vallassa te vaikka riistätte hengen toisiltanne, mutta ette silti saavuta päämääräänne. Te taistelette ja iskette yhteen, mutta jäätte vaille, koska ette pyydä.

Työtön

#1456 Re:

23.07.2015 23:47

#9: -  

Kaikki kunnia eläkeläisille, mutta se ei pidä paikkaansa, että he olisivat kaikkein pienituloisin ihmisryhmä Suomessa. Työmarkkinatuki on 705 €/kk ja siitä otetaan pois 20 % veroa. Jäljelle jää 560 €/kk. Näin pientä eläkettä ei kukaan saa. Kuitenkin työmarkkinatuella elävä saa yleistä asumistukea ja jää silti juuri toimeentulotukinormin alle. Eli jos on vähänkään sairauskuluja, täytyy hakea toimeentulotukea. Itselläni jää asumiskulujen jälkeen elämiseen 480 €/kk.

Malyle1

#1457 Ei ylimääräistä rahaa

23.07.2015 23:55

Pienituloisimpien eläkkeensaajien tulot ovat alle 1000 €/kk. Jos asumistuki lasketaan vielä mukaan.
Jos eläke on esimerkiksi 780 €/kk, josta vähennetään verot, ja asumistuki 380 €/kk, ja hän maksaa vuokraa vaikkapa 650 €/kk, hänelle jää kuukaudessa elämiskuluihin 500 €. Jos asumistukea leikataan, hänelle jää näihin kuluihin enää 350 €/kk. Tämän summan pitää riittää ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin, sairauskuluihin, sähköön, veteen ja muihin välttämättömiin kuluihin.


Vieras

#1458

24.07.2015 03:32

Työskentelen mielenterveyskuntoutujien kanssa ja heistä kaikille tulee ongelmia lisää, jos asumistuen leikkaus toteutuu.

Vieras

#1459 Re: Re:

24.07.2015 05:35

#1456: Työtön - Re:  

 Siis näinkö,jos minä en saa niin et saa saada sinäkään.Totta,pitkäaikaistyöttömät myös pienituloisia,ei muuta kun adressia/kansalaisaloitetta asiasta.Ei se työtöntä auta että eläkkeensaajilta viedään asumistukea pois.Eläkeläisillä ei ole enää mahdollisuutta lisätä toimeentuloaan kuten on työttömällä ja opiskelijalla on,


Vieras

#1460

24.07.2015 08:00

Takuueläke nosti eläkeläiset pois toimeentulotuelta, epäilen, että tämä asumistuen leikkaus tuo monta asiakasta toimeentulotuenpiiriin. Onkohan niin, että valtio ihan oikeasti on siirtämässä kaikki sosiaaliturvamenot kuntien maksettaviksi???
Pälvi Uusitalo

#1461 Re:

24.07.2015 09:07

#1460: -  

 Hei!

Tämä leikkaus vie varovastikin laskettuna 60 000 pieneläkeläistä toimeentulotukiluukulle. Vaikka valtio maksaakin toimeentulotukimenoista puolet, summat ovat niin päätähuimaavia että kunnallisverot väistämättä nousevat. Puheet valtionverotuksen kevenemisestä pieni- ja keskituloisten osalta on siis silkkaa sumutusta: todellisuudessa veroprosentit tulevat nousemaan.

-Pälvi


Vieras

#1462

24.07.2015 10:07

Eläkeläiset ovat jo nyt tosi tiukoilla.

Vieras

#1463 Re: Re:

24.07.2015 11:48

#1456: Työtön - Re:  

 Työtön ja pienituloinenkin on joskus eläkeläinen,jos elinpäiviä annetaan.Ja voi olla äkimmin kun arvaakaan jos parantumaton sairaus iskee ja joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle, näin kävi minulle.Joten pidetään eläkeläisten puolia jotta asumistuki säilyy entisellään.

Pöh

#1464 Re: Re:

24.07.2015 13:17

#1456: Työtön - Re: 

Meinasitko olla loppuelämäsi työtön vai? Voithan se sinäkin sairastua vakavasti ja päätyä eläkkeelle.

Mutta jos ruvetaan oikein kilpailemaan siitä kuka/ketkä on pienituloisimpia, niin eiköhän opiskelijat sen kilvan voita. Mutta edelleen opiskelijalla ja työttömällä on paljon paremmat mahdollisuudet parantaa omaa toimeentuloaan kuin työkyvyttömällä, vammaisella ja/tai vanhuksella=eläkeläisellä.


Vieras

#1465

24.07.2015 13:56

Itselläni on kelan päätös eläkkeensaajan asumistuesta jonka Vakuutusoikeus on kumonnut lainvastaisena. Kela ei suostu oikaisemaan päätöstä.Kun toimeentulotuki vuonna 2017 siirtyy kelalle oikeudenloukkaukset kansalaisten perusoikeuksista tulevat lisääntymään. Minä olen mukana kansalaisten yleisen edun vuoksi.

Vieras

#1466

24.07.2015 14:04

Suomessa vuokra-asuntojen hinnat ovat liian korkeita
eli itselläni yli puolet menee vuokran maksuun.

Vieras

#1467

24.07.2015 14:13

Hyvälle asialle aina allekirjoitus.

Vieras

#1468

24.07.2015 15:47

Olin kuvitellut, että parempi asumistuki eläkeläisille on ihan suunniteltu lisäämään vanhusten itsenäistä selviämistä. Sehän helpottaa hieman heidän asumistaan asunnossaan vaikka puoliso kuolee tai palkkatulo loppuu. Nyt tulee vähintään ryntäys toimeentuloluukulle. Pahinta on kuitenkin turvallisuudentunteen järkkyminen.

Vieras

#1469 Re: Re: Re:

24.07.2015 16:34

#1459: - Re: Re:  

 

 

Kyllä me pientuloisimmat työttömät = usein tarkoittaa työkyvyttömät työttömät,  tuemme ehdottomasti eläkkeensaajien vaatimusta. Nämä koskettavat vielä niitä kaikkein vanhimpia,  monisairaita, nipinnapin omaisen tuella kotona eläviä myös.
Yksikin kallis lääke heilauttaa tasapainon  pois. Tai tämä vähennys.  

Suonette anteeksi,  että lisään tähän pienen tietoiskun varsinaisen aiheen ulkopuolelta, koska valtamedian tiedotusherruus estää asian pääsyn oikealla tavalla ja oikeassa paikassa esiin:  

Herätys Suomen kansalainen!



Uuden avioliittolain astuttua voimaan v.2017 astuu voimaan myös viharikoslainsäädäntö, jonka jälkeen mielipiteesi ei
enää ole vain mielipide, vaan rangaistava syrjimisrikos.

Allekirjoita siis kansalaisaloite nro 1175 perinteisen avioliiton puo-
lesta ja tulosta kannnatusilmoituksia niille, joilla ei tietokonetta ole,   https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1175 

jotta lapsilla olisi jatkossakin oikeus omaan isään ja äitiin!



Katso ja liity    aitoavioliittory .fi
ja seuraa sen  https://www.facebook.com/avioliitto                  


                     Ja lähetä tieto joka niemeen, notkoon ja saarelmaan!

 

 

 


Vieras

#1470 Re: Re: Re: Re:

24.07.2015 16:58

#1469: - Re: Re: Re:  

 Kiitos tuesta,tämä on tärkeä asia.Koskaan ei tiedä milloin koskettaa myös itseä,vaikka ei eläkkeellä viellä olisikaan.


Vieras

#1471

24.07.2015 17:16

Olen pienituloinen eläkeläinen,jonka asumistuki pienenee yli 100€ kuukaudessa.Tämä on mielestäni väärin,vaikka asia ei koskisikaan minua.

Vieras

#1472

24.07.2015 17:40

Siksi, kun ole hyvin pienituloinen eläkeläinen.
Alla 1000 euroa kuussa ja asumistukeni tippuisi n. 150 euroa kuussa.
Se on paljon se.

Vieras

#1473

24.07.2015 21:17

Niin monet sanovat "toimeentuloluukulle", eli siis ensi vuonna KELA luukulle, jossa jo nyt asioitten käsittely vie kuukausia. säilyyköhän  edes ns. marginaali ajat joiden sisällä asiat tulee käsitellä.  Ja kelalla vaihtuu henkilökunta jne kaiken aikaa, ovatko alkuunkaan ajantasalla toimeentulolaeista?  Ja miten se vanhus joka ei todellakaan kykene enää paperitaan järjestelemään, postittamaan, netissä asioimisesta puhumattakaan.  Linja autot syrjemällä menee ehkä 2sti päivässä, jos niihin huonojalkaisena edes kykenee, taksiin ei ole varaa jne..on todella syrjivää lähteä moista uudistusta ajamaan, muka helposti toiselta luukulta haet, se ei ole helppoa, eikä kaikki siihen kykene.


Vieras

#1474 Re: Re: Re: Re: Re:

24.07.2015 21:20

#1470: - Re: Re: Re: Re:  

 

 Meitä on täällä 560:n tuloilla paljon,  jotka emme koskaan saaneet työkyvyttömyyseläkettä.Että ei tästä juuri alemmaksi pudota voi. 


Vieras

#1475 Re:

24.07.2015 21:23

#1473: -  

 

 

Juu, monenlaista hankaluutta  ja vaivaa! 

Olen ajatellut kovasti viimeaikoina että pitäisi olla nopeasti toimivia kevyitä rakenteita joilla voitaisiin tuoda ikäihmisten ongelmia esiin.


Niitä digitaalisesti taitavia lapsia /lapsenlapsia  pitäisi saada sytytettyä asiaan!