Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!.


Vieras

#126

31.05.2015 18:15

Lapset ansaitsevat olla inhimillissä ihmismäärässä pitkän päivän.

Vieras

#127

31.05.2015 18:16

Olen itse toiminut yksityisenä perhepäivähoitajana 8 vuotta.Hoidossa on lain mukaan saanut olla 4 kokopäiväistä ja yksi puolipäiväinen,eskari-ikäinen lapsi ja tämän lisäksi omia kouluikäisiä lapsia.Siis minun tapauksessani parhaimmillaan omat lapset mukaa lukien kahdeksan lasta! Jos joukossa yksikin vähän vilkkaampi tapaus,niin sangen haasteelliseksi hoidon kulku menee.Ja kuten kaikki tiedämme,nykyään lapset ovat levottomampia ja täten haasteellisempia.Nykyinen esitys on erittäin pöyristyttävä ja kertoo mielestäni asiantuntemattomuudesta ja perehtymättömyydestä ko.asiaa kohtaan!Sangen kernaasti sousin päättäjien tulevan kokeilemaan kasvattamista,ohjaamista,pukemista ja ruokailutilanteita vaikkapa viikon ajaksi.Voipi olla,että mielipide muuttuu oitis!!!Itse lopetin syksyllä ,koska en yksinkertaisesti jaksanut kymmenen tunnin työpäiviä ja haasteellista/vaativaa työtä pienellä palkalla!!!Tällaiset terveiset Vantaalta!

Vieras

#128

31.05.2015 18:16

Tosiasia on että ryhmäkoko kasvattamalla saadaan paljon vahinkoa aikaan

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

31.05.2015 18:16



Vieras

#130 Niin totta

31.05.2015 18:19

valitettavasti varhaiskasvatuksessa pää ajatus on unohdettu, lasten hyvinvointi ja sen tukeminen alkaa olla mahdotonta. Lapsille läsnäoleva aikuinen on jo monessa paikkaa hyvin abstrakti käsite. Hiljemmat jäävät helposti unholaan, kun tukea tarvitsevia on enenevissä määrin.


Vieras

#131

31.05.2015 18:21

Lapset ja nuoret voivat jo nyt tarpeeksi huonosti eli tarvitsevat huomiota mitä ei suurissa ryhmissä saa riittävästi!

Vieras

#132

31.05.2015 18:22

Näin mennään ojasta allikkoon.... Itse olen töissä alalla ja tiedän mitä tästä seuraa....

Vieras

#133

31.05.2015 18:23

Lapsissa on tulevaisuus.

Vieras

#134

31.05.2015 18:24

Työskentelen alalla ja jo nykyiset ryhmät liian isoja hallittavaksi. Päinvastoin ryhmäkokoja olisi aika pienentää.

Vieras

#135

31.05.2015 18:24

Lasten asioissa, ja vanhustenkin asioissa järki käteen. Kyseessä on puolustuskyvytön ryhmä. Heille pitää antaa aikaa ja läsnäoloa, eikä vaan viedä heiltä pois keinoilla millä hyvänsä. Mikäli jo nyt suuriin ryhmiin lisätään vaan lisää, niin siitä on suuri haitta lasten lisäksi myös työntekijöille. Suurenevissaryhmissä paine kasvaa kun hallinta alkaa rakoilemaan. Unelmatyöstä alkaakin muutoksien kautta syntymään painajaista, varsinkin kun jokainen haluaisi antaa lapsille, eikä vaan toimia ns paimentajana. Itse en kyllä alalla ole, mutta itse olen ollut hoidossa lapsena ja pitkin elämää nähnyt muissa tilanteissa, kuinka asiat salakavalasti pahenee ja kiristyy ja työtä tehtäessä häviää hyvän olon tunne. Kun paine kasvaa, hyvän olon tunne tukahdutetaan, kaikki muuttuu vain suorittamiseksi jne ja niitä seuraa väkisinkin sairaslomien nousu sekä kyllä lapset näkee uupumuksen. Muistetaan itsekin, että vaikka sitä on kuinka lapsi, niin kyllä ne kummasti kaikkea ymmärtää, olemmehan itsekin olleet lapsia, ikävä jotta on ihmisiä, jotka eivät muista, mitä on olla lapsi. Minä muistan :). Sainhan jakaa sen kivojen kerhotätien kanssa, joilla jokaisella oli minullekin aina pieni hetki ja isompikin aikaa :). 


Vieras

#136

31.05.2015 18:27

Olen päivähoito ikäisen lapsen äiti.

Vieras

#137

31.05.2015 18:28

Ei lasten kustannuksella säästetä. Kostautuu myöhemmin häiriköintinä ym. Pahoinvointina

Vieras

#138

31.05.2015 18:30

Ehdottoman tärkeä asia, lapsissa on nykyisten päättäjienkin tulevaisuus, kannattaa kasvattaa terveitä ja tasapainoisia aikuisia!

Vieras

#139

31.05.2015 18:30

Varhaiskasvatuksen laatuun panostettava ja lasten stressitekijät on minimoitava!

Vieras

#140

31.05.2015 18:31

Jo nyt useissa päiväkodeissa henkilökunta koittaa vain selviytyä päivästä. Meteli ja häly aiheuttavat lapsille hirveästi stressiä. Henkilökunta on loppuunpalanutta ja varhaiskasvatuksen laatu kärsii. Sijaiskieltojen vuoksi turvallisuus kärsii, kun sairastapausten vuoksi on vähemmän työntekijöitä. Jos henkilökuntaa ei lisätä, ei saa lisätä ryhmienkään kokoa!

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

31.05.2015 18:31



Vieras

#142

31.05.2015 18:34

Koska asia on tärkeä!

Vieras

#143

31.05.2015 18:36

Äitinä ja lastentarhanopettajana allekirjoitan.


Vieras

#144

31.05.2015 18:37

Ei näin voi tehdä ja kaikki menee vielä huonompaan suuntaan Sipilän takia....

Vieras

#145

31.05.2015 18:41

Olen perhepäivähoitaja,siis teen työtä lasten parissa,minulla saa olla vain neljä hoitolasta,vaikka mielestäni perhepäivähoitajalla saisi olla viisi lasta.Lapsenlapseni oli päiväkodissa,ryhmässä oli pahimmillaan yli kolmekymmentä lasta ja maks. neljä tätiä.Joskus oli melkoinen hulabaloo,kun tyttöä hain päiväkodista. Tällainen päivähoito ei ole mielestäni turvallista eikä lasta ajatellen laadukasta.Vaikka olisi kuinka pätevä ja kätevä,hyvä ja kiva hoitotäti,meillä kaikilla on vain kaksi kättä.

Vieras

#146

31.05.2015 18:41

Hyvä varhaiskasvatus on kaiken koulutuksenja kasvatuksen perusta! Se on auttanut Suomen mainetta kansainvälisessä koulutusvertailussa, mutta seuraava sukupolvi tuskin pääsee enää lähellekään näitä mikäli tämä hallitus saa päättää asioista.

Vieras

#147

31.05.2015 18:44

Kenen pitäisi kuluttaa? Niiden joilla on varaa. Pitääkö lapselle ostaa tulevaisuudessa koulutus? Mitä rahalla saa? Koulutus on jo Suomessa bisnestä. Miksepäs ei lastenkn. Laatua pitää olla. Sitä saa helposti. Luonnon ja käytännön asioiden opettelulla. Asioista tehdään liian monimutkaisia. Pitäisi luottaa vapaamuotoisuuteen, ei suorittamiseen tai tehostamiseen. Kaksi kättä luo enemmän kuin tietokone. Käsillä tekeminen on aivojen kehittymisen kannalta oleellista. Käsillä tekeminen kehittää. Käytetään käsiä, käytetään aivoja. Tämän vuoksi kirjoitin tämän adressin.

Vieras

#148

31.05.2015 18:46

Hallituksen kaavailemat leikkaukset on vaan suunnattu täysin väärään suuntaan.

Vieras

#149

31.05.2015 18:47

Koska lapset ansaitsevat tulla huomioiduiksi joka päivä.

Vieras

#150

31.05.2015 18:47

Pienten lasten puolesta. Lapset eivät osaa itse puhua puolestaan, aikuisten täytyy tehdä se.