Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!.


Vieras

#1276

08.06.2015 10:33

Olen itse äiti ja isoäiti ja lapset sekä lapselapset ovat olleet/ovat lastentarhassa. Itse olen myös työskennellyt useassa lasten päiväkodissa eri ikäisten lasten ryhmässä Helsingin alueella ja myös aikanaan Kirkkonummella. Minulla on monelta näkökulmasta katsottuna asiantuntemusta miten lasten ryhmä koko toimii ja miten monesta lapsesta voi yksi ammattiihminen huolehtia jotta lapset saavat parasta heille kuuluvaa hoitoa ja olosuhteet on turvalliset. Tilanne on esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ollut jo pitkään erittäin huolestuttava johtuen henkilökunnan työmäärästä. Työ olosuhteet kun ei esim. säästötoimenpiteistä johtuen oteta sijasta sairastuneen työntekijän paikalle. Itse olen joutunnut tilanteeseen jossa olin yksin vastuussa lastentarhan pihalla kylmänä talvi iltapäivänä; 1kpl vajaa vuoden ikäisestä joka ei vielä kykennyt kävelemään, 2kpl 2-3 vuotiaita, 5kpl 4 vuotiaita ja 3 kpl 5-6vuotiasta.Eli yhteensä 11kpl kun alle 3 vuotiaita saisi olla enintään 4 kpl ja 4-6 enintään 7 yhtä hoitajaa kohden. Tilanne oli todella stressaava ja olin aivan äärirajoilla huolehtiessani yksin kaikista lapsista ja vielä yksi joka ei pystynnyt itse kävelemään. Se olisi ihan hirveätä jos jollekin lapselle tapahtuisi jotain kuten kaatuminen keinusta tai liukumästä. Enhän voinnut nuorinta lasta antaa yksin lumihangessa maata joten kannoin häntä jatkuvasti sylissä noin tunnin ajan ja samanaikaisesti kiertelin pihalla valvomassa muita leikkiviä lapsia. Lastentarhan henkilökunta on jo vuosikymmeniä ollut aivan äärimäisessä työolosuhteissa ja moni henkilökunnasta itse mukaan lukien on joskus huokaillut työpäivän päättyessä, jos kysyy miten on sun työpäivä mennyt? No, kaikki lapset pysyi hengissä! Moni päiväkodin henkilökunnasta ei kykene nukkumaan sunnuntain ja maanantain välisenä yönä kun on niin stressaantunut että, mitä seuravaa maanantai aamu ja viikko tuo tullessaan. Kerran eräs päiväkodin työntekijä kertoi kun ei saannut sijaista sairaan kollegaan tilalle niin tilanne oli niin epätoivoista yksin 20 lapsen kanssa että hän purskahti itkuun ja koitti eteisessä pukiessa lapsia samanaikaisesti kääntää päätä ja peittää itkuaan jotta ei lapset huolestuisi. Viimeiseen asti päiväkodin työtekijät koittavat tehdä työtään lapsia ajattelen. Sitten jos jotakin tapahtuu päiväkodissa, syytetään henkilökuntaa ja todellinen syyllinen onkin ne jotka päättävät säästötoimenpiteistä ja sen seurauksista. Sitten täytyy muistaa että lastenhoitajan lähtöpalkka on pikkasen vajaa 1800 euroa/kk ja lastentarhanopettajan lähtöpalkka on noin 2100 euroa/kk. Päättäjät voisivat mennä edes päiväksi pääkaupunki seudun päiväkotiin yhdeksi päiväksi töihin. Sinä ei sitten itse edes wc:heen pääse kun on tarve pissalle ja ruokataukoa ei ole kun syödään saman aikaisesti lasten kanssa. Olisi vaikka kuinka paljon sanottavaa ja epätoivoiselta tuntuu kun ajattelen päiväkotien ja muiden naisvaltaalojen työtaakkaa ja vastuunkantoa. APUA!!! Herätkää päättäjät!! Soini, Sipilä ja Stubb ja muut päättäjät kunnalliseen päiväkotiin töihin edes yhdeksi päiväksi!! Ja yksin 20 lapsen ryhmään niin katsotaan miltä tuntuu se työpäivä. Itse päätin että lähden jatkamaan opiskelua yliopistoon ja siirryn muihin tehtäviin. Äitini oli ennen eläkettä yli 30 vuotta samassa päiväkodissa töissä ja sitä ennen siivous-, ja hoitoalalla. Äiti saa nyt pienen eläkkeen josta verojen jälkeen maksaa 890 euron vuokra maksun yksin koska isäni on jo kuollut. Jäljelle kuukaudeksi jää noin.300 euroa mistä vielä hän maksaa puhelin-, sähkö-, lääke- ynnä muut kulut. Siintä voi jokainen laskea että miten paljon jää ruokaan rahaa. Miten siitä vielä voi kiristää???
erittäin huolestunnut isoäiti

#1277 Re:

08.06.2015 10:37


Vieras

#1278

08.06.2015 10:57

Nyt jo lapsiryhmät ovat liian suuret ja tilat liian pienet. Tilat ei ole mitoitettu edes tämän lapsimäärän tarpeisiin, esim kaksi wc istuinta ja 35 lasta, eikä lapsilla ole jumppasalia kun siitäkin on tehty ylimääräinen ryhmä. Vuorovaikutus , melu kuormittaa lapsia ja aikuisia stressi taso nousee kaikilla.

Vieras

#1279

08.06.2015 11:28

Päivähoidon työntekijänä tiedän kuinka kamalia isot lapsiryhmät ovat. Aikuisen on mahdotonta antaa lapsille riittävästi heidän tarvitsemaansa yksilöllistä tukea ja huomiota. Massoja liikutellaan kellon mukaan ja aina on kiire. Työntekijän vastuu on järkyttävän suuri ja vaatimustaso toiminnalle ja tekemiselle valtava. Vain kaksi kättä ja yksi pää...

Vieras

#1280

08.06.2015 11:32

Toivotan Kolme Ässää ilolla mukaan 30 hengen metelöivään, eri tavoin tilanpuutteesta ja liiallisista ärsykkeistä kärsivään lapsiryhmään antamaan laadukasta ja taloudellista varhaiskasvatusta. Eivät kestäisi 7 tuntia 39 minuuttia, yksikään.

Vieras

#1281

08.06.2015 11:57

Aikuiset ovat vastuussa lapsista.

Vieras

#1282

08.06.2015 12:22

Lapsille eli ainoalle tulevaisuudellemme suunnatuista voimavaroista ei voi tinkiä enää lainkaan- tingittäköön vaikka kaikesta muusta! Mutta ei tästä- jostain niin tärkeästä ja fundamentaalista on kyse sekä konkreettisesti että symbolisesti. Vaatimus, että kaikki osa-alueet kantavat kortensa kekoon on vain pelkästään sokeaa ja tekopyhää, keinotekoista yhtäläisyyden ja oikeudenmukaisuuden periaatteen väärinkäyttöä.
TT

#1283 Lapsien hyvinvoinnin puolesta

08.06.2015 12:22

Päiväkotien lapsiryhmiä halutaan kasvattaa ja ihmisten työpäiviä pidentää, ja päivähoitomaksuja korottaa. Ei tässä yhteiskunnassa helpolla pääse. Sitten pitäisi vanhemmilla riittää aikaa omien lapsien kanssa olemiseen, kun jo nyt monella lapsella on 10-tuntisia päiviä päiväkodissa, muistaen että meidän aikuisten työpäivä on keskimäärin 8 tuntua. 

Miten pitkiä ja rankkoja päiviä lapsille hallitus oikein haluaa? Sitä mukaan kun työpäiviä pidennetään, pidentyvät myös lasten työpäivät päiväkodissa. 

Ei voi muuta kun ihmetellä miten meidän pienet ihmiset jaksaa, lapset ovat meidän tulevaisuus!


Vieras

#1284

08.06.2015 12:24

Tunnen paljon päiväkotihenkilöstöa, monet jo loppuunpalaneita tai lähes työssään ja oen myös itse keikkaillut päivähoidossa tänä vuonna. Ryhmät ovat jo nyt liian suuria. Ryhmien pienentäminen auttaisi henkilökunnan jaksamisen ohella luonnollisesti lapsia parempaan ja stessittömämmän lapsuuden saamiseksi ja että heitä ehtisi huomioida paremmin ryhmän aikuiset. Pienemmillä ryhmillä koko ilmapiirin saisi inhimillisemmäksi kaikille.osapuolille. Myös kotiin tulisi vähemmän kiukutteleva ja vähemmän sressitön lapsi. Eli paremman lapsuuden puolesta. Taas ryhmien suurentamienen ajaisi tilannetta entistä huonommaksi kaikkien osapuolten osalta. Lapset ovat tulevaisuuden nuoria ja myöhemmin aikuisia, siis millaiset lähtökohdat annamme heille..

Vieras

#1285

08.06.2015 13:08

Turvallisuuskysymys

Vieras

#1286

08.06.2015 13:09

Järkyttävää säästää jo nyt ylikansoitetuissa varhaiskasvastus ryhmissä, etenkin kun samaan aikaan koko valtakunnan tasolla säästettävä summa 10 miljardia annetaan kuin automaattisesti puolustusvoimien hankintoihin.

Vieras

#1287

08.06.2015 13:12

Kun suomi on supistettu niin paljon kaikessa eikä suomen raha tilanne siitä muutu vaan kaikkien asiat menevät vaik huonommin. Ei tuhota nyt vielä tulevaisuuden lapsiemme lapsuutta!

Vieras

#1288

08.06.2015 13:17

Halusin allekirjoittaa adressin lasten varhaiskasvatuksen ja hyvinvoinnin puolesta. Liian suuret ryhmäkoot eivät tue lasten kehitystä ja hyvinvointia.

Vieras

#1289

08.06.2015 13:24

Ei näissä säästöissä ole kysymys niinkään rahasta kuin arvoista, sillä rahaa näyttää riittävän puolustusvoimille se sama 10 miljardia joka muualta säästetään.

Vieras

#1290

08.06.2015 13:37

Olen ollut 36v lastentarhanopettajana( eläkkeellä nyk.)ja nähnyt ja kokenut työni kautta kuinka työn laatu ja mielekkyys ovat laskeneet. YLISUURTEN ryhmien ja henkilökunnan puuttuminen sairaslomien aikana( ei ole varaa palkata sijaisia)stressaa paikalla olevia että hekin sairastuvat uupumustaan ja kuka kärsii,LAPSET.Lapsille ei enää riitä syliä, lohdutuksen sanoja ,ei mielekästä tekemistä koska KUKAAN EI ENÄÄ EHDI. Herätkää jo päättäjät, LAPSISSA ON TÄMÄN MAAN TULEVAISUUS!!!!

Vieras

#1291

08.06.2015 13:56

Vaimoni on ammatiltaan lastentarhanopettaja ja on kertonut kuinka paljon erityyppisiä haittoja lapsiluvun lisääminen oikeasti tällähetkellä aiheuttaa. Puhumattakaan tulevaisuudesta

Vieras

#1292

08.06.2015 13:58

Todella järkyttävää, ettei varhaiskasvatukseen panosteta! Lähes 40 vuoden opettajakokemuksella tiedän, miten tärkeää varhaiskasvatuksen osuus on kasvavalle lapselle. En edes ymmärrä, että näin alas mennään " sivistyneessä" Suomessa!
Ritva-mummi
Vieras

#1293

08.06.2015 14:06

Omien pienten lastenlasteni tulevaisuuden ja hyvinvoinnin puolesta. Päiväkotien henkilöstö on heidän kohdallaan tehnyt tähän asti valtavan hyvää työtä. Kaunis kiitos Violan ja Lunnin väelle! Toivottavasti valtiovalta sallii tämän jatkossakin.


Vieras

#1294

08.06.2015 14:19

Liian tärkeä asia ohitettavaksi, nyt jo lapset sekä hoitajat kärsivät ahtaudesta ja ajan puutteesta

Vieras

#1295

08.06.2015 14:32

Itselläni päiväkoti-ikäinen lapsi ja välillä myös työskentelen päiväkodeissa. Ei enää yhtään lisää lapsia ryhmiin.
Kansan kusetuksellakin on rajansa

#1296 Mihin menet Suomi ?

08.06.2015 14:54

Suomen vuoimaksu EY:LLE tulee nusemaan ,yhteen Miljadin Euroon per vuosi !

Joka on Ruotsi Kruunuissa ,,,,,,,,,,,,!0 Miljardia krunua !

Irti  välittömästi EY:STÄ sillä se  vie Suomen täydelliseen tuhoon !

Suomen työttömyys tulee vain kasvamaa nykyisenkin hallituksen aikana 100.000-200.000 tuhannella !

Nyt on jo työttömnä 500.000 suomalaista,tämä kaikki on politiikkojen syytä

milloin heidät laitetaan  syytteeseen  ?


Vieras

#1297

08.06.2015 15:07

Äitinä ja varhaiskasvattajana omaan näkemyksen sekä ammatti - että vanhempi-näkökulmasta eikä kummastakaan näkökulmasta katsottuna ryhmäkokojen kasvattamisessa ole mitään järkeä , päin vastoin ryhmäkokoja pitäisi jopa pienentää. Lapsille aiheuttaa stressiä olla liian isossa ryhmässä, turvallisuuden valvonta ei isommassa ryhmässä ole helppoa saatikka että lapsen yksilöllisyyden huomioiminen käy mahdottomaksi. Päivähoidon pitäisi olla varhaiskasvatusta, ei säilytyspaikka lapsille. Nämä lapset ovat tulevaisuutemme se pitää muistaa !!

Vieras

#1298

08.06.2015 15:10

Olen syvästi huolissani tukea tarvitsevien lasten tuen saamisesta, mikäli suunnitelmat menevät läpi. On kamalaa ajatella, että varhaisen tuen saaminen ja vaikutus lapsen kehitykselle on näin vähäarvoista päättäjien mielestä. Mikäli oikea-aikaista tukea ei ole saatavilla, miten paljon se myöhemmin tulee maksamaan yhteiskunnalle?!?

Vieras

#1299

08.06.2015 15:35

Kaksosten äitinä tuen tätä hanketta. Aikanaan lasteni päiväkotiryhmässä (3-6 v) oli kaksi lastentarhanopettajaa ja yksi päiväkotiapulainen - hyvin toimi ja oli riittävästi käsiä...

Vieras

#1300

08.06.2015 15:49

Olen toiminut alkuopettajana 35 vuotta ja tiedän, mitä isot ryhmäkoot aiheuttavat sekä lapsille että opettajille. Ei löydy yhtäkään hyvää syytä moiseen järjettömyyteen. Ovatko kouluampumiset jo unohtuneet? Yksilö hukkuu massaan, kenellekään ei ole aikaa, yleisimmin käytetty sana oppilaalle on "odota". Samaan aikaan opettajilta odotetaan entistä huolellisempaa yksilön huomioimista. Mahdoton yhtälö. Karjaa opetetaan kuin karjaa. Säästöt menetään loppuunpalaneiden opettajien sairauslomakuluina.