Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!.


Vieras

#1376

09.06.2015 18:06

Näen työssäni päiväkodissa,miten lapset ovat levottomia,eivätkä saa ääntään kuuluville huutamatta.Pienissä tiloissa on liian paljon lapsia jo nyt eikä aikuisen huomiota ja syliä ole saatavilla riittävästi.Pienet kaksi-vuotiaatkin ovat jo isossa ryhmässä. Yhden aikuisen lisäresurssi ei tuo tilaa lisää.Lapset sekä työntekijät sairastavat eikä sijaisia saa palkata.Tilapäisyydestä laissa on tullut jatkuva lupa ylittää lakia.

Vieras

#1377

09.06.2015 18:06

Todella hyvän asian puolesta tämä adressi on liikkeelle laitettu. HYvä! Itse olen ammatiltani lastentarhanopettaja ja toimin 2-5 vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä enkä voi ymmärtää enkä hyväksyä Sipilän hallituksen politiikkaa joka vie "hyvän kasvun mahdollisuuden"lapselta, jonka pitäisi olla tulevaisuuden voimavara. Istuva hallitus tekee todella lyhytnäköistä ja kovaa politiikkaa.

Vieras

#1378

09.06.2015 18:08

kaikesta muusta voin kuvitella säästettävän mutta ei
varhaiskasvatuksesta! Ryhmäkoot jo nyt isot, jos
1-2 vähänkin enemmän oireilevaa lasta porukassa

Vieras

#1379

09.06.2015 18:14

Koska haluan ettei ryhmäkokoja enää suurennettaisi tällä lailla. Erityisiä tuen tarpeisia lapsia on ryhmissä useita jotka vaativat aikaa ja resursseja ja lapsia lisäämällä aikaa tuen tarpisille entistä vähemmän. Kotona olevien vanhempien lasten päivähoidon rajaaminen on hyvä asia. Koti on paras paikka pienen lapsen kasvaa ja kehittyä.

Vieras

#1380

09.06.2015 18:31

Lapsiryhmien kokoja ei saa kasvattaa!
Martti Montessori
Vieras

#1381

09.06.2015 18:44

Lasten päivähoito ei ole vain perushoitoa ja huolenpitoa. Laadukkaan varhaiskasvatuksen arvo on vihdoin tunnustettava ja sille on osoitettava riittävät resurssit. Koti ei läheskään aina ole paras paikka lapsen kasvulle ja kehitykselle. Lapsi kaipaa myös ryhmää, tekemistä ja uusia asioita.


Vieras

#1382

09.06.2015 19:19

Tiedän tilanteen yli kolmenkymmenen vuoden päiväkotikokemuksella !!
varhaiskasvatuksen eläkeläinen

#1383

09.06.2015 19:46

Tässä ollaan todella tärkeällä asialla! Laadukas varhaiskasvatus luo vankan lähtökohdan lasten kasvuun ja kehittymiseen! Merja Pettersson


Vieras

#1384

09.06.2015 20:20

Grupperna är redan för stora och bör inte förstoras ytterligare!!!!!!! Kvaliteten försämras vilket leder till många oönskade följder. Jag har erfarenhet av de här sakerna eftersom jag jobbar som barnträdgårdslärare själv och är utbildad till det. Vi ska förbättra barnens tillvaro, inte försämra den!!! Vi vuxna måste föra barnens talan och ställa upp för dem!,

Vieras

#1385

09.06.2015 20:38

Lapset ovat nyt jo stressaantuneita suurista ryhmistä johtuen, se lisää käytös- ja keskittymishäiriöitä, eikä tuo säästöjä tippaakaan, kun kouluun mentäessä tarvitaan erityistukea entistä enemmän. Puhumattakaan hoitajista, joiden jaksamista ei lainkaan oteta huomioon! Miten he voivat antaa jokaiselle lapselle kaiken näidentarvitseman ja ansaitseman hoivan ja turvan, kun he ovat aivan puhki ja ylityölliatettyjä jo näillä ryhmäkoilla? Minun lapseni on minun kalleimpani. Korvaamaton. Uskon jokaisen vanhemman ajattelevan näin omastaan. Ja sitä kalleinta ihmisentainta hoitavaa ei pitäisi enää kuormittaa enempää. Vastuuta heillä on nykyiselläänkin ihan tarpeeksi!

Vieras

#1386

09.06.2015 21:24

Muistan kun olin itse päiväkodissa ja minulla oli ihanat ja välittävät ohjaajat. Haluan samanlaiset muistot jokaiselle lapselle!!

Vieras

#1387

09.06.2015 22:31

Koska lasten kehitykselle tekee hallaa se etteivät he saa huomiota ja turvallisuuden tunnetta mikä vaikeutuu kun yhden hoitajan on revettävä kymmeneen osaan

Vieras

#1388

10.06.2015 03:22

Lasten mahdollisuus käyttäytyä omavaltaisesti lisääntyy, koska kasvattajan on mahdotonta hallita suurta ryhmää. Lapsi menettää sensitiiviset kasvattajat, jotka uupuvat työssään mahdottoman tehtävän edessä.

Vieras

#1389

10.06.2015 04:19

Olen tehnyt elämäntyöni päiväkodissa, joten kokemuksesta tiedän , mitä tapahtuu kun ryhmä kasvaa. Kannan huolta erityisesti lapsista, joilla on erityisen tuen tarvetta. Levottomuus ja häiriökäyttäytyminen lisääntyy, kun ryhmän koko kasvaa.

Vieras

#1390

10.06.2015 04:55

Pitäkää erityisesti varhaiskasvatuksesta huolta.Se on tärkein osa ihmisen kasvatuksessa.

Vieras

#1391

10.06.2015 05:46

Alan ammattilaisena tiedän että ryhmiä pitäisi pienentää eikä isontaa jos lasten hyvinvointi olisi tärkeintä.

Vieras

#1392

10.06.2015 06:42

Päiväkodin vastuuta ei saisi kasvattaa enää isommalla ryhmäkoolla. Jokainen lapsi on yksilö, joka tarvitsee huomiota eri toiminnoissa. Ryhmien suurentaminen vaikuttaisi niin tiloihin, henkilökunnan jaksamiseen sekä etenkin turvallisuuteen. Henkilökunnan pienentyminen suhteessa ryhmäkokoon lisää taakkaa ja jaksaminen kärsii. Nykyäänkään aina ei ole sijaisia saatavilla/käytettävissä jos henkilökunta sairastaa.

Vieras

#1393

10.06.2015 07:31

Ryhmäkoot ovat jo nyt liian suuria. Uskomatonta, että nyt kaavaillaan vielä suurempia ryhmäkokoja. Lapset uupuvat ja stressaantuvat jo ennen kouluikää. Vastuutonta politiikka!

Vieras

#1394

10.06.2015 07:44

Työskentelen itse päiväkodissa lastentarhanopettajana ja tiedän hyvin mitä päiväkodin arki on. Ei todellakaan ole kenenkään edunmukaista kasvattaa jo valmiisi liian suuria ryhmäkokoja ennestään!

Vieras

#1395

10.06.2015 08:30

Emme voi varastaa lapsiltamme viemällä heiltä laadukasta hoitoa!

Vieras

#1396

10.06.2015 10:15

tämä on tärkeä asia. työskentelen pävähoitoalalla ja nykyiset lapsiryhmät ovat jo liian suuret .

Vieras

#1397

10.06.2015 10:22

Koska ihmisen älykkyydestä ei kerro se että miten paljon tehdään tulosta ja mitä tuotetaan...tärkeintä on se mitä olemme toinen toisillemme

Vieras

#1398

10.06.2015 10:36

Varhaiset vuodet ovat lapsen myöhemmän elämän kannalta äärettömän merkitykselliset, suorastaan ratkaisevat. Siksi on surullista huomata, miten lyhytnäköistä politiikkaa uusi hallituksemme on ajamassa. Lapset tarvitsevat kehittyäkseen tasapainoisiksi aikuisiksi pieniä, turvallisia ryhmiä, joissa työntekijöillä on aikaa keskittyä jokaiseen lapseen kunkin tarpeiden edellyttämällä tavalla.
isoäiti

#1399

10.06.2015 11:21

Isoäitinä, eläkeläisenä, päivähoidon ex-työntekijänä olen järkyttynyt päätöksestä. Nyt pitäisi kasvattaa laatua, lisätä koulutusta, parantaa hoitotiloja, miettiä oikeat ryhmäkoot rehellisesti. Päättäjät katsokaa alan palkkoja, ehkä insinöörit kehittävät jo robottoja, tulisi vielä halvemmaksi. En olisi uskonut, että lapsen oikeuksia tarvitsee vielä puolustaa v 2015 Suomessa! Mikä farssi.

Mummu
Vieras

#1400

10.06.2015 11:33

Veroprosenttiani voi ilomielin nostaa viisi prosenttiyksikköä, jos se auttaa pienentämään jo nykyisin ylisuuria ryhmiä päiväkodeissa.