Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!.

Vieras

Ryhmäkoot tälläkin hetkellä liian suuret.Työntekijät vedetään piippuun,sijaisia ei palkata ja erityislapsille ei ole tälläkään hetkellä tarpeeksi henkilökohtaisia avustajia.Hoitajilla ei ole aikaa huomioida ja luoda turvallisuuden tunnetta jos lapsimääriä vielä suurennetaan.Lapset stressaantuvat liian suurista rymistä ja melusta.Hoitajien harteille vieritetään liian suuri vastuu.Ihme ettei vakavempia onnettomuuksia ja jopa kuoleman tapauksia ole sattunut.Koska henkilökunnan määrä lapsilukuun nähden liian vähäinen ON JO NYT.Sanotaan että tilapäisesti lapsiluku saa ylittyä henkilökuntaan nähden hetkellisesti.Monessa päiväkodissa tämä hetkellisyys kuitenkin tarkoittaa kokonaista toimintakautta.Päättäjät voivat itse tulla kokeilemaan vaikka kk työskentelyä päiväkodissa.Mieli kyllä muuttuisi tämäm kokemuksen jälkeen.

Vieras

Jo aiemmin suhdeluvulla 1/7 hoitohenkilökunta oli tiukoilla pienten lasten kanssa. Nyt vielä pahemmin.

Vieras

Lapsista ei pidä säästää. Lasku tulee maksettavaksi myöhemmin.

Vieras

Varhaiskasvatuksesta ja koulutuksesta säästäminen on tulevaisuuden innovaatioiden romuttamista ja eriarvoisuuden kasvattamista.

Vieras

Koska olen töissä päiväkodissa ja tämmä koskee työtäni! Lapset ovat tärkeitä ja näen miten isot ryhmät ovat haitaksi lapsille ja myös aikuisille. Me ei tehdä liukuhihna työtä... jokainen lapsi pitäisi huomioida...

Vieras

Siksi että tuntuu siltä että jo nytkin on liian vähän hoitajia päiväkodeissa.

Vieras

Elintärkeä. Pienet ryhmäkoot turvaavat paitsi kodinomaisen ja turvallisen varhaiskasvatuksen, ehkäisevät myös sairastumisia ja sitä kautta vanhempien poissaoloja töistä. Vähentää myös päiväkotien työntekijöiden työn kuormittavuutta, ja auttaa parantamaan varhaiskasvatusta ja sen suunnittelua ja toteutusta laadukkaasti.

Vieras

Lapset ja nuoret ovat tulevaisuutemme! Kun säilytämme kiireettömyyden ja rauhan, annamme parhaat edellytykset lasten tulevaisuudelle. Mitä tekee stressi ja paineet ihmiselle? Ei mitään hyvää!

Vieras

Lapsissa on maan tulevaisuus. Lapsiin satsattu raha ei mene hukkaan, vaan tulee moninkertaisena takaisin. On ehdottoman tärkeätä etsiä säästöt muualta. Ei mitään sellaisia säästöjä, jotka lisäävät työttömyyttä. Sehän on hölmöläisten hommaa!

Vieras

Olen itsekkin juuri saanut pienen tyttären jonka haluaisin saavan mahdollisimman yksilöllistä hoitoa..

Vieras

Ryhmät ovat jo nyt liian isoja suhteessa hoitohenkilökuntaan. Lapset tarvitsevat myös rakkautta ja läheisyyttä, mitä isommassa ryhmässä ei ole mahdolista saada kun joutuu kilpailemaan huomiosta muiden kanssa. En myöskään haluaisi lasteni hoitajien tekevän työtä kuin liukuhihnalla.

Kaikki allekirjoittamaan

Vieras

3-5-vuotiaat tarvitsevat aikuisia tuekseen ja avukseen jopa nykyisiä ryhmäkokoja enemmän. Tilanteen huonontaminen on lapsen etujen vastaista, eikä taatusti heille hyvää tuovaa.

Hyvän asian puolesta!! Lapsissa on tulevaisuus <3

Vieras

Lapsiryhmissä on tälläkin hetkellä jo e-päivien ja suhdelukujen laskennan vuoksi välillä 28 lasta ja 3 aikuista. Iltapäivisin todellisuudessa aikuisia 2, kun aamuvuoro lähtee kotiin, tai työntekijä sairastaa.

Vieras

Tärkeän asian vuoksi vastalause päättäjille.

Vieras

Minun viimeinen ryhmä - 22 kolmevuotista (!) lasta, me - kolme aikuista ja n. 25 metrinen ryhmätila.

Vieras

On älyttömän lyhytkatseista alkaa tuhoamaan hienoa varhaiskasvatusta Suomessa. Varsinkin kun tällaisesta säästäminen tulee KALLIIKSI!

Vieras

Lapsia tänään, aikuisia myöhemmin. Meillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen, kuinka tasapainoisia nämä tulevat aikuiset sitten ovatkaan.

Vieras

Minulla on 2 lasta päivähoidossa enkä voisi kuvitellakaan jättäväni heitä isoon ryhmään.. turvatonta, stressaavaa ja täysin vastuutonta. Lapset kärsivät, hoitajat kärsivät, vanhemmat kärsivät.. ja lapset kärsivät eniten. Ehdoton EI tällaiselle. Uusi hallitus menetti heti luottamukseni..

Vieras

Laadukas varhaiskasvatus on todella tärkeä asia yhteiskunnassamme! Ryhmäkokoja suurentamalla aiheutetaan laadun heikkenemistä ja lasten turvallisuudesta tingitään!

Vieras

Lastentarhanopettajana olen työskennellyt päiväkodissa 32v joten kokemusta on, olen alan asiantuntija! liian suuri ryhmäkoko riskiyttää lasten turvallisen ja laadukkaan päivähoidon ja varhaiskasvatuksen toteutumista. Työskenteleminen esim.metelitason noustessa edelleen on erittäin raskasta. Työn psyykkinen ja fyysinen kuormittavuus on herättävä päättäjien ymmärtämään ja huomioimaan ehdott0masti.

Vieras

Työntekijätkin siinä lasten lisäksi sairastuu helpommin

Vieras

Lastentarhanopettajana tiedän mitä lapsiluvun lisääminen ryhmässä tuo mukanaan