Ei 24-tunnin aikarajaa tupakan tuonnille

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Ei 24-tunnin aikarajaa tupakan tuonnille.

Syrjitty automatkalainen

#101 Tasapuolinen tuontirajoitus kaikille

15.08.2016 08:58

Uudessa säädöksessä on EU :n ulkopuolelta tuontiin liittyen teksti: "Suomessa asuva henkilö, joka muutoin kuin lentoliikenteessä saapuu maahan Euroopan talousalueen ulkopuolelta..."

Tällä nimenomaan rajataan pois tuonti Venäjältä autoreissun yhteydessä. Mitenkähän tuo savukekauppa rehottaa pääkaupunkiseudulla Virosta tupakkansa hakevien vuoksi? Ei niistäkään tupakoista Suomeen veroja makseta.

Tämä laki on todella syrjivä ja jos se on pakko pitää voimassa, niin se tulisi laajentaa myön lentoliikenteen kautta tapahtuvaan tuontiin ja miksei samalla EU :sta tulevaan tuontiinkin. Onhan Suomi onnistunut saamaan EU :lta erivapauksia "tavaroiden vapaaseen liikkuvuuteen" myös autojen tuonnin suhteen EU :sta, joten samalla voisi sen tupakkarallin ja miksei vaikka viinarallinkin katkaista myös EU :sta.

Joku noheva voisi tehtä asiasta aloitteen.

Typerää lainsäätämistä

#102 Re: Täysin typerää poraamista

15.08.2016 09:12

#87: Tero Korhonen - Täysin typerää poraamista

Addressin ulkoasuun ja asiasisältöön en ota kantaa, mutta uusi laki on muotoiltu niin, että se käytännössä lisää 24 tunnin aikarajan ainoastaan autolla Venäjällä käyville. Katkelma pykälätekstistä: "Suomessa asuva henkilö, joka muutoin kuin lentoliikenteessä saapuu maahan Euroopan talousalueen ulkopuolelta..."

Jos terveyshaittoja todella halutaan ehkäistä, niin miksi ihmeessä rajata tietentahtoen lentomatkustajat pois lain piiristä? Tai miksei Virosta tapahtuvaan tuontiin haluta muutoksia? Ei niistäkään savukkeista makseta veroja Suomeen ja erivapauksia Suomi on onnistunut hankkimaan muillakin tuonnin saroilla.