OAMKn Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus säilytettävä


Vieras

#1

29.08.2016 14:59

Kirjastot hoitavat tärkeää sivistävää tehtävää ja ovat tärkeä yhdistävä tekijä uusien ja vanhojen tietojen hallinnassa.

Vieras

#2

30.08.2016 09:05

Yhteisöllisesti tärkeää toimintoa aiotaan karsia.

Vieras

#3

31.08.2016 14:12

Olen itse Pohjois-Suomesta kotoisin. Periaatteesta vastustan sitä, että kaikki opiskelupaikat pikkuhiljaa on siirretty pois pohjoisesta. Siinä ei ole järkeä ja se on epätasa-arvoista. Kaiken koulutuksen painopiste on liikaa ruuhka-Suomessa jo nyt.

Vieras

#4

01.09.2016 06:26

Pidän tärkeänä, että myös amk-tasoista kirjastoalan koulutusta tarjottaisiin Pohjois-Suomessa, jotta alueen kirjastoihin saataisiin jatkossa pätevää henkilökuntaa. Moni opiskelija tulee kyseisiltä alueilta ja olisi hyvä kirjastoverkon kattavuuden kannalta, että alueelle jäisi pidempiaikaisia työntekijöitä.

Vieras

#5

01.09.2016 08:33

Kirjastoalan koulutuksen säilyminen Pohjois-Suomessa on tärkeää. Ei ole inhimillistä vaatia Pohjois-Suomesta aina lähtemään kouluttautumaan Etelä-Suomeen.
JanneK8

#6 Itsekin kirjasto-alaa opiskellut

01.09.2016 17:32

Kokonaisuudessaan Suomessa järjestetään kolmella eri paikkakunnalla, Seinäjoki, Turku, Oulu, vielä tällä hetkellä Kirjasto-alan AMK-pohjaista koulutusta. Kun yksi paikkakunta vähenee, niin se tarkoittaa samalla muille paikkakunnille opiskelemaan hakeville huonompia mahdollisuuksia päästä opiskelemaan suurten hakijamäärien vuoksi. Vaikka en Pohjois-Suomessa asukaan, niin pidän tärkeänä, että kirjasto-alan koulutusta järjestetään tasaisesti koko Suomessa.

vähemmän_valmistuneita

#7

07.09.2016 11:11

Itse olen käynyt tämän koulutuksen Oulussa. Koulutus on liian pitkä työnvaativuuteen nähden. Koulutuksesta valmistuneet myös kilpailevat yliopistossa informaatio-opinnot tai kirjasto-opinnot käyneiden kanssa. Jompaa kumpaa olisi karsittava.


Vieras

#8

21.09.2016 08:28

Aiemmin tänä vuonna julkaistiin tilasto, jonka mukaan avoimia kirjastoalan työpaikkoja oli n. 20 ja työttömiä alan ihmisiä n. 500, tai ainakin lähellä noita lukuja. Joka vuosi valmistuu melkoinen määrä uusia työntekijöitä, mutta työpaikkojen määrä ei varmasti kasva tulevaisuudessa. Kyllä koulutusta täytyy karsia jostain, oli se sitten Oulu tai joku muu paikka. Turhaa ajan ja rahan tuhlausta kouluttaa lisää työttömiä kirjastolaisia. On myös turha vedota siihen, että Lappiin aukeaa pian paljon työpaikkoja. Ei niillä työllistetä edes kaikkia Oulussa vuosien saatossa opiskelleita, saati sitten muita.


Vieras

#9

23.09.2016 10:00

Olen opiskellut ja saanut tutkintoni OAMK:in kirjasto- ja tietopalvelualan linjalta.
J.

#10 Re:

28.09.2016 08:42

#8: -  

 Joo, viimeisimmässä ammattibarometrissä kirjastonhoitajia ja informaatikkoja 431,5 työttömänä ja keskimäärin 38,67 paikkaa avoinna (https://www.ammattibarometri.fi/). Eli ihan selvä, että osalla valmistuneista ei koskaan mahdollisuuksia työllistyä. 

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

28.09.2016 19:09