Keskuspuistoa ei saa supistaa

Keskuspuistoa ei saa supistaa / Tiedotteet / Kutsu Suojellaan Keskuspuisto -tilaisuuteen / Kommentit

05.09.2016 11:00

Keskuspuisto on kaupungin keuhkot ja rajaton ilon aihe ulkoileville kaupunkilaisille. Keskuspuistossa on myös ainoa Helsingin seudun pieneläinten hautausmaa. Keskuspuistoa on nakerrettu jo kymmenien vuosikymmenten ajan, mutta meidän on taisteltava sen puolesta, jotta tulevatkin sukupolvet voivat nauttia sen rauhoittavasta vaikutuksesta kiireisen elämän rytmin keskellä.
Kaupunkia on viime vuosina rakennettu ja edelleen rakennetaan tiiviisti ja samalla unohdettu se että ihminen tarvitsee myös rauhoittavia luontoelementtejä kaupunki tilaan. Vielä 1950 - luvulla vannottiin puutarhakaupunkimalliin, jossa luontoa jätettiin talojen väliin tuomaan vehreyttä ja rauhaa kaupungin arkeen. Tätä arkkitehtuuria tultiin maailmalta tänne ihastelemaan. Lapsille oli mahdollista leikkiä omilla pihoillaan vehreyden keskellä, vaikka taloyhtiöt saattoivat olla korkeitakin. Samoin ikkunanäkymätkin olivat rauhoittavampia, kuin nykyiset suoraan naapuritalon vastapäisiin ikkunoihin aukeavat näkymät, jotka rajaavat entisestään sisätilan neliöitä.
Huolehditaan yhdessä että keskuspuisto säilytetään jälkipolville mahdollisimman koskemattomana, silloin myös kaupunki lapsilla on mahdollista kohdata koko luonto moninaisuudessaan aivan kotikaupunkinsa sydämessä.

05.09.2016 19:15

Hei,
En pääse keskustelutilaisuuteen, mutta esitän seuraavan ehdotuksen: Vastenmielisin asia poliitikoille on negatiivinen julkisuus. Tehokkain tapa estää puiston supistaminen olisi todennäköisesti kerätä Keskuspuiston puolesta liikkeen kannattajilta (ja muilta Keskuspuiston suojelemista kannattavilta henkilöiltä ja tahoilta) riittävä määrä rahaa, jolla voidaan ostaa mainostilaa Helsingin Sanomien etusivulta.. Mainostilaa tarvitaan kaksi kertaa. Ensimmäinen ennen kaavan käsittelyä valtuustossa ja toinen kokouksen jälkeen. Ensimmäisellä kerralla kerrotaan se mitä siinä samassa mainostilassa julkistetaan heti kaavan käsittelykokouksen jälkeen. Kokouksen jälkeen mainostilaan tulee kaksi nimilistaa: a) ne valtuutetut, jotka äänestivät puiston supistamisen sisältävän kaavan puolesta ja siten osoittivat sekä piittaamattomuutta kaupunkilaisten henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin että uhrasivat hiilinielun ja kaikki muut luontoarvot lisäasuntorakentamisen puolesta johon ei Helsingissä tarvita yhtään puistoneliötä jos suunnittelijoilta ja poliitikoilta löytyisi mielikuvitusta ja vastuuntuntoa b) ne valtuutetut, jotka äänestivät kaavan palauttamista suunnitteluun evästyksellä, että Keskuspuistoon ei kosketa. Kumpaankin listaan tulee tietysti näkyviin myös kunkin valtuutetun puoluekanta.
Oletan, että äänestystulos on julkinen. Ellei näin automaattisesti ole, jonkun puiston säilyttämistä puoltavan valtuuston jäsenen tulee tehdä kokouksessa esitys, että äänestystuloksen pitää olla julkinen. Äänestyskäyttäytymisen salassapitoa haluavat ovat suurella todennäköisyydellä niitä jotka aikovat äänestää puiton supistamisen sisältävän kaavan puolesta.
Ainakaan minä ja lähipiirini, mukaanlukien monet työkaverit, eivät tulevaisuudessa äänestä sellaisia poliitikkoja, jotka kannattavat Keskuspuiston supistamista, enää mihinkään virkaan tai luottamustoimeen.
Terveisin,  Jo yli 50 vuotta Keskuspuiston luonnosta nauttinut helsinkiläinen

Vieras

#3 MIKSI ASUKKAAT EIVÄT VOI VAIKUTTAA YLEISKAAVAAN?

08.09.2016 08:08

Uuden yleiskaavan käsittely etenee kuin juna kaupungin päätöksenteossa siinä muodossa kun kaupunkisuunnitteluviraston virkamiehet sen ovat alunperin suunnitelleetkin.

Asukkaiden palautteella tai tehdyillä muistutuksilla ei ole ollut mitään vaikutusta, kaupunkisuunnittelulautakunta on liikuttavan yksimielinen, ja valtuustollakin tuntuu olevan vain valtava kiire saada laatimansa kaava hyväksyttyä ennen ensi kevään kunnallisvaaleja.

Miten on mahdollista, että tällainen ratkaisevasti koko kaupungin kehittämiseen vaikuttava kaava voidaan nuijia läpi ilman, että asukkailla olisi mahdollisuus ottaa siihen kantaa kunnallisvaaleissa?

Kotikaupungin puolesta

#4 Joukkovoimaa tarvitaan

08.09.2016 12:46

Valitettavasti en päässyt 7.9. tilaisuuteen. Hienoa, että helsinkiläiset ovat liikkeellä Keskuspuiston ja muiden Helsingin viheralueiden puolesta. Lähiluonto on tärkeä asukkaiden hyvinvoinnille ja viihtymiselle niin lapsille kuin aikuisille. Ne, jotka asioista nyt päättävät, eivät halua ymmärtää tätä. Tulevat sukupolvet kiittävät, jos kulttuuri- ja luontoarvot otetaan paremmin huomioon eikä anneta rahanahneiden gryndereiden ja voitontavoittelijoiden määrätä miten kaupunkia rakennetaan.