Jyväskylän lyseo tulee säilyttää

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Jyväskylän lyseo tulee säilyttää.

Hannu Salmi

#1 Hallinnon hölmöilyä

Pidän Jyväskylän Lyseon edes lakkautusAIKOMUKSIA vahingollisena - PISA-Suomessa "maanpetoksellisena" - toimintana.
Näin Jyväskylä sahaa altaan oksaa Suomen johtavana koulutus- ja opetuskaupunkina.

Hannu Salmi

Ressut ry: puheenjohtaja, KTT

#2 Re: Hallinnon hölmöilyä

#1: Hannu Salmi - Hallinnon hölmöilyä

Onko tuo nyt edes ongelma? 2000 opiskelijaa samassa paikassa mutta   ne kaikki ei ole samalla käytävällä tai samassa luokassa yhtä aikaa joten luulen että yhden opiskelija niin   suuresti mainostetut "kärsimykset" jäävät loppupelissä  todella vähäisiksi. Minun puolesta lyseo voidaan lakkauttaa ja tuoda ne 2000 opiskelijaa  viitaniemen yksikköön vaikka tänään, ei haittaa. (itse opiskelen viitaniemessä)

ps nykyisellään  lyseon pitäminen on 7 miljoonaa euroa kalliimpaa kuin uudistuksen jälkeen!

Amis

Antti Silenius

#3 Re: Re: Hallinnon hölmöilyä

#2: - Re: Hallinnon hölmöilyä

Halinto ja järki eivät aina käy samassa päässä, varsinkin kun politiikka on mukana.

Viitaniemen amis 2

#4

No en kyllä 2000 opiskelijaa lisää Viitaniemeen lähtis tunkemaan, äly hoi nyt vähä :--DD

eiköhä se oo vaa parasta säilyttää lyseo
Yo 1989

#5

Kyllä kääntyy moni lyseolainen haudassaan jos jatkossa "Lyseo" on Viitaniemessä. Ei kaikkea perinnettä voi mitata rahassa eikä saakaan!
Yo 1956

#6

Jyväskylän nykyisten päättäjien tulisi tutustua Lyseon historiaan ja lyseolaisten panokseen Suomen kulttuuriin ja itsenäisyyteen. Tiivistettynä vaikutus selviää Lyseon matrikkeleista ja aulan marmoritauluista. Satavuotismatrikkeliin on merkitty kuvien ja nimien yhteyteen risti kaatuneille.
Jos Lyseo häviää, häviää myös tämä historia nykynuorten tietoisuudesta.

#7

Lyseo on ehdottomasti säilytettävä.Olen työskennellyt sitä vastapäätä 21 vuotta ja ihaillut sen jylhää komeutta. Lisäksi vaimoni suoritti siinä yo-tutkinnon iltakoulussa.

#8

Kiitos aloitteen tekijöille hankkeesta sivistyksen puolesta barbariaa vastaan.
pieni on kaunista ja omaleimaista

#9 Re: Re: Hallinnon hölmöilyä

#2: - Re: Hallinnon hölmöilyä

Opiskelijoiden keskittäminen aiheuttaa paineita myös ympäröivän infrastruktuurin muutoksille.. vaikkapa liikenneyhteydet, parkkipaikat... tuskin missään laskelmissa mukana. Tälläiset keskittämispuheet tuovat mieleen itänaapurimme kolhoosit kultaiselta 70-luvulta. Kuulostaa komealta, mutta mikään ei lopulta pelaa.

#10

Jyvaskylan Lyseo antoi parhaan mahdollisen koulutuksen ja evaat kansainvaliseen uraan. Opettajat ja koko koulu on paljon suurempi hengeltaan kuin Jyvaskylan kokoinen kaupunki muuten olisi voinut tarjota. Perinteet, yhteydet Suomen ja Jyvaskylan historiaan, avarakatseisuus ja kannustaminen eteenpain, ei vain Suomessa mutta Suomen ulkopuolella, eivat ole itsestaanselvyys kouluissa jotka ovat nuoria, ilman naita perinteita ja visioita. Lyseon historia on pidempi kuin Suomen itsenaisyys! On aikamoista yleisivistyksen puutetta jos poliitikot eivat nae lyhytnakoisen saastamisvimman yli. Kansalliset instituutiot jota Jyvaskylan Lyseo ehdottomasti edustaa, eivat voi olla listalla kun tarvitaan nopeita saastoja. Suomi tarvitsee edelleen hyvinkoulutettuja, oman historiansa tuntevia ja siita ylpeita olevia uusi Lyseolaisia myos seuraavat 150 vuotta. Mika on Jyvaskylassa arvokasta jos vuonna 1858 perustettu Lyseo ei ole saastamisen arvoinen?

Elina Toskala, LT, prof.
YO 1986, Jyvaskylan Lyseo
Philadelphia, USA

#11 Re:

#10: -

Olen täysin samaa mieltä kuin nr. 10. Maria Hietala, LT, YO 2001, Jyväskylän Lyseo, Norrköping, Ruotsi

#12

Lyseo on arvokas historiallinen koulu.Siihen olen aina luottanut! Omat lapseni ovat kohta menossa lukiooon,ja lyseo on aina ollut ykkös-sijalla.

#13

Työskentelen Lyseossa jo kahdeksatta vuotta, vaikka minun piti alun perin vain heittää siellä lyhyt keikka! Ainutlaatuinen lukioyhteisömme on ehdottomasti paras työyhteisö, jonka osa olen koskaan saanut olla. Sellaista yhteen hiileen puhaltamista, sparrausta ja hulluttelua, jota opet ja oppilaat yhteisissä proggiksissaan harrastavat, saa hakea! Niin, eikä kukaan ota itseään liian vakavasti!

#14

Jyväskylän Lyseo on ollut ja on monille PAIKKA, johon kaivata, mutta se on ja toivottavasti on jatkossakin myös paikka, joka antaa tässä ja nyt nuorille tunteen siitä, että he ovat luomassa tulevaisuutta, jolla on perusta historiassa.

Poliitikkojen hokema "ei rahaa seiniin vaan opetukseen" on monella tapaa harhaanjohtavaa retoriikkaa: Ensinnäkään juuri koskaan se raha, joka on säästetty kiinteistökuluissa ei ole kulkeutunut opetukseen. Nytkin tulisi nähdä, että syömävelka on eri asia kuin investointia varten hankittu lainaraha, josta kyllä maksetaan korkoa, mutta joka myös tuottaa - terveyttä, viihtyvyyttä, arvostusta, opiskelumotivaatiota, työmotivaatiota... Toiseksi koulun seiniä voi monessa verrata muusikon soittimeen: satoja vuosia vanhalla laatuviululla tai huolellisesti rakennetulla sähköbassolla kykenee tuottamaan tasokkaampaa kuunneltavaa kuin halpisversiolla. Seinät ovat yksinkertaisesti olennainen instrumentti opetuksessa. Siksi investoiminen lyseon vanhan puolen huolelliseen kunnostamiseen sekä uudisrakennuksen toteuttaminen sen yhteyteen ei ole tuhlaamista seiniin vaan sijoitus tulevaisuuteen.

Raili Kivelä

#15

Lyseo tulee säilyttää

Hellevi Labbart

#16

Hyvä vanha kannattaa korjata, loistava oppimisympäristö säilyttää ja kehittää. Lyseon huima henki eläköön!!!!
Siellä on niiiiiin upeita opettajia tekemässä töitä, heille suotakoon mahdollisuus jatkaa kauniissa nostalgisessa ympäristössä. -päivi-

#17

Meitä on monia, jotka ihmettelevät , mitä päättäjien päissä liikkuu. Jos Lyseokin rakennuksena ja itsenäisenä instituutiona hävitetään, mitä jää historiallisesta kivijalastamme, juuristamme jäljelle. Puhumattakaan, mitä tapahtuu tulevaisuutemme toivoille, jos heidät eksytetään osaksi massaa jättikomplekseihin. Kiitos te viisaat adressista.

#18

Hiljainen muistutus Lyseosta: kaikissa juhlissa, konserteissa ym. julkisissa tilaisuuksissa pukeudu Lyseon solmioon tai huiviin!

#19

Jyväskylän lyseo tulee säilyttää!

#20

Entisen- ja toivottavasti tulevan, Lyseolaisen vanhempana toivon kaiken säilyvän paikallaan.
Opettajat ovat todella innostavia ja jokaisen huomioivia ja oppilaat motivoituneita ja
innostuneita.Lyseossahan viihdytään myös opiskeluajan ulkopuolellakin. Tätä ei tapahdu
suurissa lukioissa, joissa kaikki pistetään samaan muottiin ja persoonallisuus unohtuu ja
uudet seinät eivät tee Lyseota.

#21

Koulut pitäisi säilyttää

#22

Juväskylän Lyseo on suomenkielisen keskiasteen opetuksen kehto. Lyseolla on histoeiallista ja tunnearvoa. Monet työväenliikkeen vaikuttajat ovat muunmuassa opiskelleen aikoinaan Lyseossa.

#23

v. 1906 oppilaan tyttärenä ja v. 1956 Lyseon aloittaneen puolisona toivon rakennuksen säilyttämistä.

#24

Suomalaisen koulutusjärjestelmän perusteet on luotu ja pitkälti myös kehitetty täällä. Osa suomalaista identiteettiä. Lyseon kivijalan granttin murenemisen myötä murtuu myös osa suomalaisuutta. Yksinkertaisesti eivoi olla niin, että paikalliset rakennusalan virkamiehet tekevät kansallisia päätöksiä.

#25 Lopetetaan Ressu

korkean keskiarvon "huippulukio" tuottaa kapea-alaisia tyyppejä, jotka luulevat itsestään liikoja...

Kommentoi adressia