Ilotulitteet kiellettävä yksityishenkilöiltä

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Ilotulitteet kiellettävä yksityishenkilöiltä.

Ilmari Kinnunen
Haukipudas

#126 No voi harmi

11.11.2008 15:47

Pitääpä näköjään ruveta väsäämään ytimekästä pommia, että ihmiset saa jatkossakin nauttia uudenvuodenposauksista, pimeässä hehkuvista kuusista ja säteilysairauksista.
Jukka AK
Helsinki

#128 Saattaa nakertaa

16.11.2008 18:13

Ilotulitteita vastustavia saattaa nakertaa sellainen tieto, että nuo uudet säännökset on asetettu ja ilotulitteita ei tulla kieltämään ainakaan seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Itseasiassa uuden vuoden 2010-2011 vaihteeseen tulee voimaa uudet pyromassarajat, mitkä tarkoittavat entistä monipuolisempia ja pääasiassa isompia ilotulitteita:
Padat: 200g --> 2000g
Värisuihkut: 200g --> 1000g
Raketit: 200g --> 80g (tosin uudessa rajassa tuo käsittää ainoastaan efektipanoksen kun nykyään käsittää efektipanoksen lisäksi ajopanoksen..eli eivät juurikaan pienenny)

Ilmapommien suhteen saattaa tulla myös muutoksia, eli nämä 75mm ilmapommit (nyt rajana 50mm) tulisivat takaisin myyntiin. Mainittakoon se, että jo tänä uutena vuotena tulee myyntiin pata, minkä yhtenä efektinä on vanha alkuperäinen Thunder King.

Ihan kivasti saitte nimiä kasaan tähän adressiin, mutta kai tajuatte, että te olette jo menettäneet pelin? Ehkä tällä olisi ollut jotain teoreettisia mahdollisuuksia vaikuttaa jos olisitte toimittaneet nimilistan ENNEN kuin asioista päätettiin.
Pentti Peräreikä
kokkola

#129 lapsityövoima

18.12.2008 18:58

Mitä täällä ihmiset jostain lapsityövoimasta kitisee? Jos tulitteet edes valmistetaan lapsityövoimalla, johon en oikein usko, niin miten tuotteiden ostamatta jättäminen auttaisi lapsia? Ei omastanikaan mielestä lapsityövoima oikein ole, mutta jos lapsityövoimalla valmistettuja tuotteita ei kukaan osta ei lapsilla kauaa ole töitä, ei töitä ei rahaa, ei rahaa ei ruokaa.
eli jos oikeasti haluaa auttaa lapsia kannattaa keksiä jokin toinen keino avustaa/auttaa heitä esim. lahjoittamalla johonkin hyväntekeväisyyteen tms.


Ja mitä itse paukutteluun tulee, niin omasta mielestäni raketit kuuluu uuteenvuoteen, muistan itsekkin pentuna niin innoissaan aina ammuskeltiin kavereiden kanssa. Samantien voisi kieltää jouluna lahjojen antamisen ja ylipäätään hauskanpitämisen ja elämisen. Jos luontoa haluaa säästää kannattaa varmaan jostain muualta alottaa se säästäminen, koska en oikein usko että ilotulitteet on se pahin saastuttaja. eikä uusivuosi ole kuin kerran vuodessa joten ei se merkittävästi häiriötä aiheuta ja enemmistö tuntuu tykkäävän raketeista, joten kukkahattutädit saa vaikka ostaa korvatulpat :)
mikko kurkinen
kajaani

#130 Roskaamista?

20.12.2008 09:02

Ei ole.Autot saastuttaa enemmän 4tunnissa kuin raketit päivässä.Mä en voi käsittää tommosia ihmisiä jotka ei tykkää jos teini ikäset ampuu ilotulitteita.Ei melkein ikinä kukaan ammu toista ihmistä tai koiraa ilotulitteilla.Ja se ei ole maailman loppu jos kerran vuodessa ampuu ilotulitteita.
Ano Nyymi
Porvoo

#131

23.12.2008 17:30

Muistan, kun pienenä katsoin kun menimme tutuillemme, ostimme yhden rakettipaketin ja ehkä yhden padan. Ammuimme ilmaan ja olin aivan innostunut siitä kauniista kuviosta, minkä se raketti teki. Suojalaseja käytettiin. Tuttujemme takapiha oli iso ja raketit tuettiin aina huolellisesti. Sit täytettyäni 12 vuotta mulle ostettiin sellainen junior- ilotulitesetti jossa oli muutama munakranaatti, papatteja, perhosia ja sensellaista. Räjäyttelin niitä ja innostuin entistä enemmän niistä. Katselin, kun isoveljeni ja siskoni ammuskelivat kissanpieruja ja thunder kingejä. Vuoden kohokohta oli minulle uusi vuosi. Olen jo täysi-ikäinen ja vieläkin pidän raketeista. Enkä vapaaehtoisesti luovu niistä. Niillä on mulle arvoa.
aleksi mäkinen
helsinki

#132 raketit

24.12.2008 22:28

Minkä syyn täkia kaikkien jokka ei raketteja ammu niin pitää jauhaa paskaa!!!
eikö se ole ihmisen oma asia että ampuuko raketteja vai ei. Pitääkö niiltä poistaa
raketit jokka ampuu kunnolla eikä pelleile raketeilla.
aleksi mäkinen
helsinki

#133 raketit

24.12.2008 22:41

Minä nyt sanon tohon Laura Lehtismäki eikö sitä varten raketti markkinoille oo
tullut eko kranut ettei syntyis niin paljon roskaa raketeista miten tavallisista
kranuista.
aleksi mäkinen
helsinki

#134 ilotulite

24.12.2008 23:04

Ajatelkaa nyt kunnolla jos raketit poistetaan niin silloin vasta kaikki rupee
väsäileen omia pommeja silloin tulee enemmän tuhoo.
Jorma Perkele
Jyväskylä

#135 No voi jumalauta!

26.12.2008 20:39

Onko tässä nyt jotain ideaa? Pilataan niiden ihmisten ilo jotka tykkää ilotulitteista. Tästä ei hyödy kuin ne löysä perseiset eläkeläiset ja muut idiootit jotka ei siedä ilotulitteita. Jos jotkut hintit ruotsissa kieltää ilotulitteet nii ei meidän kuulu kanssa homoilla perässä.
Ano Nyymi
Porvoo

#136 Kantani:

10.01.2009 18:15

Vaikka ilmastonmuutos vakava asia onkin, en aloittaisi ilotulitteista saasteiden karsimista. Ei ole tilastoja, ei ole mitään konkreettista tietoa ilotulitteiden aiheuttamista saasteista. Taas ollaan haukkumassa väärää puuta.
Eipä minunkaan kotipihalla paljonkaan roskia näkynyt eikä lähialueellakaan (koska siivosin ne pois heti tulitusten jälkeen) Itse räjäyttelin aivan 70e edestä ilotulitteita ja kaikki täysin sääntöjen mukaisesti. Ja sanonpa vaan että ikäryhmälle 12-25 (suurimmat ilotuliteiät)on paljon mukavempaa räjäyttää tulitteensa itse, eikä vain katsoa kun jotkut ammattilaiset niitä ampuvat. Ja julkisista ilotulituksista sanon sen, että kaikki eivät halua käyttää verorahojaan uuteen vuoden ilotulituksiin, eli periaatteella jos jotkut eivät ole kiinnostuneet ilotulitteista, miksi heidän tulisi maksaa kunnallisia ilotulituksia. Ja niille jotka sanovat, että ilotulitteet ovat turhaa tuhlausta niin sanon vain, ettei asia heille kuulu. Jos ihmisellä on rahaa, hänellä on oikeus käyttää se halutessaan mihin haluaa. (ja viisastelijoille: paitsi mihinkään laittomaan) Ei oman rahan käyttö kenellekään kuulu. Ja tuttujeni koirat, jotka ovat jo 5 uuttavuotta "kestänyt"... Eivät he ole säikkyjä tai mtn vastaavaa. He ovat alkaneet tottumaan ilotulitteiden ääneen. Ja se alue missä tuttuni asuvat ovat sellaista missä uutena vuonna yleensäkin ammutaan runsaasti ilotulitteita. Ja nämä vammautumiset perustuvat vain ja ainoastaan ilotulitteiden väärinkäyttöön. Autollakin voi tappaa, tai vahingoittaa jos ajaa toisen yli tai törmätä. Kaikkiin liittyy omat riskinsä. Mielestäni ilotulitteet eivät ole vammautumisille syypäät vaan niiden käyttäjät. Katsoin vanhaa videonauhaa, mikä oli otettu vuosia sitten ja mainoskatkoilla oli ilotuliteturvallisuuteen liittyvää materiaalia... Tukesin mainos! Katsoin uuden vuoden aikana televisiota varsin runsaasti ja en nähnyt millään kanavalla mitään, joka ohjaisi ihmiset käyttämään oikein ilotulitteita! Ihmiset tarvitsevat valistusta ilotulitteita kohtaan! Realistisia mainoksia, jotka kertovat ilotulitteiden väärinkäytöstä johtuvia seurauksia. Niitä tarvitaan!

Toivottavasti viestini oli asiallinen, kerro toki oma kantasikin asiaan.

Terveisin: Anonyymi
aa sss
asd

#137 asd

19.01.2009 22:49

Eva Date?! ootko joku sätky nukke kun pelkäät sitä uudenvuoden pauketta no.. Kaikki varmaan menee sitten keitolle onko se parempi sitte??...
simo hindu
ash hole

#139 PASKAA!

23.10.2009 23:10

Eikö tuollaisten nalkuttavien ämmien, jotka päättää kieltää raketit,pitäisi asu jossain korvessa jossa raketit ei pauku,niin ei tarvitsisi valittaa.
keijo röppänen
lievestuore

#140 niimpä

07.11.2009 22:48

ei vittu tos oo mitää järkee eihän uutena vuotena oo tehtykään muuta varmaa 90 vuoteen kun nautittu ilotulitteista ei vittu mitää järkee taas jotai harakoita kirjottelemas tääl
mmmmm kkkk
kkkk

#141 mitä vit

07.11.2009 23:28

kuin tänne on voinu tulla näin paljon nimiä.
markus heiskanen
espoo

#142 voi vittu!!!

08.11.2009 14:54

SIIS TÄYTTÄ PASKAA!!! Voi vittu oikeesti mitään uudenvuoden raketteja ei vittu saa kieltää! Siis siinähän se ilo oikeesti on. No okei ei se mitään kivaa ole kun eläin pelkää mutta ELÄMÄ ON!!!!!!!!!!!!!!!! Kielletäänkö raketit 09-10 uudeltävuodelta??? p.s. Olisi ihan mielenkiintoista tietää...

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

10.11.2009 20:35


Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

24.11.2009 15:04


Nimetön Nokialainen
Nokia

#146 Ilotulitteiden puolesta!

27.11.2009 20:16

Jos raketteja saa ampua 365 päivästä 12 Tuntia, niin miksi et mene koirasi kanssa siksi aikaa vaikkapa ulkomaille/korpeen johon ilotulitteiden ääni ei kuulu. Itse olen ammuskellut ilotulitteita noin 12-vuotiaasta lähtien ja niillä on minulle vieläkin todella arvoa. Joten miksi kieltää ne lapsilta tai aikuisilta jotka vain huvittelevat niillä?
Arttu Sivula
Kotka

#147

27.11.2009 22:02

Ei ole muiden vika jos joku kuolee tai vammautuu ilotulitteiden takia. Oma vikansa jos ei osaa "käyttää" raketteja oikein. Uusivuosi ei ole kuin kerran vuodessa, joten ÄLKÄÄ pilatko sitä riemua mikä rakettien ampumisesta syntyy!!!
markus heiskanen
espoo

#148 VASTATKAA!!!

28.11.2009 21:13

Kielletäänkö raketit vuodelta 09-10?????????????????????????????????????
Jarko Häkkinen
Anttola

#149 Ilotulittajia turpaan!

29.11.2009 11:57

Kun eivät kerran osaa olla ihmisiksi, niin ilotulitteet oln kiellettävä. Jollei se onnistu, ei auta kuin antaa selkäsauna kaikille, joilta ilotulitteita tavataan. Jollei poliisi suostu pitämään järjestystä, on kansalaisten ryhdyttävä siihen.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

29.11.2009 18:41