Ilotulitteet kiellettävä yksityishenkilöiltä

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Ilotulitteet kiellettävä yksityishenkilöiltä.

Eva Date
Espoo

#51

13.04.2007 02:37

No jopas herra Jallilla oli asiaa. Asiatonta asiaa kylläkin mutta kunhan nyt sai itseään toteuttaa tässäkin keskustelussa. Minä sen sijaan toin vain esille faktoja omassa puheenvuorossani yrittämättä mitenkään viisastella.
Kyllähän se on niin että varmasti tämä keskustelu yksinään ei auta kieltämään ilotulitteita yksityisiltä mutta se ei tarkoita sitä etteikö keskustelu olisi aiheellinen ja siksi aivan paikallaan.
Onhan parempi ilmaista mielipiteensä kuin olla vain tuppisuuna vaikka sillä yhdellä mielipiteellä ei vielä aitoja kaadeta. Varmaa on että yhtään mitään ei tapahdu jos ei kukaan mitään koskaan esille tuo. Sen ei todellakaan tarvitse tarkoittaa että kertaheitolla parannetaan ihan kaikki epäkohdat maailmassa. Niistä kaikista turhimmistahan voi vaikka aloittaa.
Kyllä olen minäkin syntinen. Omistan tietokoneen, television, pesukoneen. Ajan autolla. Kodissani on sähkölämmitys, kuten nyt kerrostaloissa yleensäkin. Mutta ihan samoinhan elät sinäkin että siitä ainakin on ihan turha huudella aitojen yli. Pienimuotoisesti yritän kuitenkin tehdä jotain. Lajittelen roskani, yritän ostaa sellaista mikä ei ole moneen pakkaukseen paketoitu, käytän muovikassit yhä uudelleen ja uudelleen, en roskaa luontoa, korjaan koirieni jätökset pois tienvarsilta, korjaan myös välillä pois lasinsiruja ja roskia mitä muut ovat sinne luontoon jättäneet. Teetkö sinä sitä herra Jalli vai onko sekin aivan turhaa?
Miksi pitäisi astmaatikkojen olla sisätiloissa? Aika kovia ja epämielyttäviä mielipiteitä täällä näkyy olevan.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

13.04.2007 18:31


Jenna Tuovinen
Nurmes

#53

17.04.2007 19:52

mulle uudessa vuodessa ei ole mitään miellyttävää jos pitää koko nurmeksen kanssa raahautua kylki kylkeen jonkun kaupan pihalle katsomaan paukkuja joista ei pidä.
Kirsti Pohjonen
Helsinki

#54 Ilotulitteet

25.04.2007 02:58

On monta hyvää kannanottoa vastaan. Itse aikaisemmin nautin kun vuosi vaihtui.siis HUOM.keskiyöllä. Raketit,tulitteet sekä myös se vinkuna oli oikein iloinen tapa merkiksi siitä.että vanha vuosi takana ja uusi edessä. Mutta jo muutamana vuonna on aloitettu jo heti aamusata se helvetin vinkuna,paukuttelu ja valtava savu koko päivän kylän yllä. Siis hermot on aivan lopussa kun pitäisi alkaa juhlimaan. Ainakin voitaisiin pitää kiinni siitä entisestä säänöstä,ettei tulitteita saa käyttää kuin vasta vuoden vaihtuessa. ELI SE TARKOITTAA KLO.24.00. (nyt kun sanon kylän yllä,tarkoitan Helsinkiä) Mitenköhän on kun ajattelee maailmanlaajuisesti. HUH
Eva Date
Espoo

#55

26.04.2007 00:45

Samaa mieltä kuin Kirsti Pohjonen. Eli mieluiten vain ne viralliset paukuttelut mutta ainakin niin ettei saisi paukutella ennenkuin vuosi vaihtuu. Sitä kun on vaan niin vaikeata valvoa että siksi se paukuttelu alkaa tapanin päivästä ja loppuu meilläpäin tammikuun puolen välin jälkeen reilusti. Eihän se nytkään ole virallisesti sallittua kuin klo 18:ta aattopäivänä klo 6:teen aamulla uuden vuoden päivästä mutta sehän ei näitä paukuttelevia kersoja estä mitenkään toteuttamasta itseään kolme neljä viikkoakin vuoden vaihteen tienoilla joskin niiden paukut eivät niinkään lentele taivaille kuin ympäri katuja ihmisten ja lemmikkien nilkkoihin ja naapureitten parvekkeille.
Juha Heikkola
Laukaa

#56

02.05.2007 19:41

Voi helvetti tätä kukkahattutätihössötystä. Mitä vielä pitää kieltää? Tottakai kaikki mistä jollekkin aiheutuu teiden mielestä kivaa pitää kieltää. Mailman täytyy toimia teidän ehdoilla näinhän se on. Ja samaan hengenvetoon tulee väläytyksiä tyliin "ajatelkaa laajemmin". Eikö Suomi nyt jo ole tarpeeks holhoava yhteiskunta, kyllä on, ja aivan liikaa, onneksi ei tarvitse asua täällä enää kovin kauaa.

Myönnän että meni jo vähä avautumisen puolelle, mutta koko ajatus on niin päätön ettei meinaa keksiä edes sanottavaa.
Elina Pakkanen
Lahti

#57 "Äiti tule ikkunaan täällä huutaa Christina Church!"

07.05.2007 00:47

Tällä adressilla vaadimme kaikkien ilotulitteiden käytön kieltämistä yksityishenkilöiltä.

- Tällä adressilla adressilla haluamme isoveljen, äidin ja jos joku vielä voisi valvoa?

Vaatimus perustuu lukuisiin vakaviin haittoihin, joita ilotulitteet yhteiskunnassamme aiheuttavat.
Emme aja ilotulitteiden kieltämistä kokonaan.
Ilotulituksia voisivat yhä järjestää esim. kaupungit niin halutessaan, koska virallisten tahojen järjestämät ilotulitukset ovat kestoltaan erittäin rajattuja, paikallisia ja paljon turvallisempia katsojille kuin yksityishenkilöiden holtiton ilotulitteiden käsittely.

- Kaikki ihmiset täällä Suomessa ei asu tai juhli uuttavuotta kaupungissa.

Ilotulitteita saa lain mukaan käyttää vain 12 tunnin ajan uudenvuodenaatosta klo 18 lähtien. Tämä rajoitus ei kuitenkaan toteudu millään tavoin, vaan ilotulitteita ammutaan useiden päivien, jopa viikkojen, ajan joulu- ja tammikuussa.

- Laki on laki ja se mitem ihmiset toimivat sen puitteissa on eri asia.
Jos sinä saat tämän ehdotuksen läpi, ei sitäkään kaikki noudata.

Vuoden 2006 viimeisenä päivänä ilotulitteet koettiin ympäri maata poikkeuksellisen häiritseviksi. Ilotulitteiden määrä on lisääntynyt ja ne ovat entistä äänekkäämpiä. Vaadimme, että meidän ei tulevaisuudessa enää tarvitse kärsiä tämän turhan ja vaarallisen toiminnan aiheuttamasta häiriöstä.

- Mistä tällaista faktaa olet löytänyt?

Ilotulitteet aiheuttavat joka uusivuosi lukuisia henkilö- ja omaisuusvahinkoja. Loukkaantuneiden ihmisten hoitoon tarvitaan lääkäreitä ja muuta sairaalahenkilökuntaa ja

"tulipaloja sammuttamaan palomiehiä."

- Eli tulipalot sammuttaa palomiehiä. Täytyy muistaa.

Poliisit joutuvat puuttumaan ilotulitteiden ampumiseen ja huolimattomaan käsittelyyn ja hätäkeskukset ruuhkautuvat häiriöilmoituksista. Mielestämme tämä on tuhlausta ja vaadimme, että ilotulitteiden käyttö kielletään yksityishenkilöiltä kokonaan ja veronmaksajilta kerätyt verovarat käytetään tärkeämpiin kohteisiin kuin ilotulitteiden käytöstä aiheutuvien vahinkojen korjaamiseen.

- Poliisit joutuvat puuttumaan joka päivä väkivaltaan ja muuhun ikävään.
Mitä puuttuu ihmiseltä, joka soittaa hätäkeskukseen häiriöilmoituksen sinä yhtenä päivänä vuodessa kun ilotulitteiden ampuminen on laissa sallittu?

- Mistä kaupungin virallisen iltulituksen rahat on hankittu?
Tiedätkö paljon ammattilaisetn tekemä ilotulitus maksaa?
Onko kaupungin ilotulitus ympäristöystävällisempi?

Ilotulitteista on kohtuutonta haittaa lemmikkieläimille ja niiden omistajille. Kovat pamaukset ja kirkkaat valonväläykset pelottavat lemmikkejä niin paljon, että eläinten rauhoittamiseen voidaan tarvita jopa lääkitystä. Kaikki lemmikkien omistajat eivät edes voi viettää uuttavuotta kotonaan meluhaitan vuoksi. Myös luonnonvaraiset eläimet kärsivät laajamittaisista ilotulituksista. Lisäksi luontoon päätyvän haitallisen jätteen määrä uudenvuoden jälkeen on valtava.

- Edelleen, yksi päivä vuodessa. Jos tälläinen asia on jo etukäteen tiedossa, niin asialle voi tehdä jotain, niinkuin itse jo mainitsit.

Jos adressiin saadaan riittävästi nimiä, se luovutetaan vuoden 2007 aikana sisäasiainministeriölle. Tehdään uusivuodesta kaikille miellyttävä juhla!

- Asia ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi minulle uusivuosi ei silloin ole niin miellyttävä juhla kuin se voisi olla.

Olen laatinut adressin biologin, huolestuneen veronmaksajan sekä epätoivoisen koiranomistajan ominaisuudessa.

- Mitä mieltä olet, pitääkö veden varaan joutunut juhannuksen juhlija noukkia järvestä, railakkaasti joulua viettänyt, hankeen sammunut pelastaa, vappua juhlinut teekkari...? Mahtaa huolestuttaa, kun huoli ja epätoivo valtaa veroja maksavan koiranomistajan.

- Onko sinulla minkäänlaista käsitystä, kuinka moni suomessa ansaitsee leipänsä ilotulitteista?

Vantaalla 1.1.2007
Christina Church

- Lahdessa 7.5.2007
Mariia Mariia
angsta paavo
dunno :(

#58 siis ei helv....

08.05.2007 18:43

siis ei nyt muustakaan oo sitte haluttu tehä ku ilotulitteista adressia???
siis mitä vitun väliä jos elukat kusee nurkkaan ku pommi pamahtaa.. siis kaikilta suomalaisilta menis koko uusvuos perseelleen jos jossakin ruvettais oikeen porukalla ampumaan.
Katariina Mäntylä
Vantaa

#59

25.05.2007 22:29

En tiedä, allekirjoittaako vai ei.

Itse olen pelännyt ilotulituksia kuollakseni, tosin vain koska pienenä alaikäiset pojat ampuivat ison raketin väärin, niin että se räjähti maassa suoraan vieressäni.

Toisaalta taas rakastan ilotulitteita, pidän niitä kauniina. Esimerkiksi täällä, vantaalla, järjestetyt ilotulitukset ovat surkeita, ja ne ovat aikaisin kun on vielä valoisaa. Muut ihmiset ampuvat ilotulitteita silloin, kun vuosi vaihtuu.

En tiedä, mitä mieltä olen, mutta mielestäni ilotulitteiden myyntiä pitäisi rajoittaa, ja niiden ampumisesta ennen klo 18:00 pitäisi säätää jonkinlainen rangaistus, että alaikäiset papattien ampujat saataisiin kuriin.

Miika Salonen
keminmaa

#60 PASKANMARJA KAKKU!

25.05.2007 23:28

Ei ikinä!!!
Siis mitä iloa siitä olisi?
Kysyn vaan siis ei mitään, mitä ihmiset tekevät jos eivät raketteja paukuttele?
Lyhyt mutta varmasti tosi vastaus! ihmiset lähtevät kaupunkille tepastelemaan kossuleka kourassa!
Parempi on jos ihmniset paukuttelee raketteja omalla pihallaan.
Ja miettikää vähän... halutaanko tulevilta sukupolvilta riistää se ilo että saisivat paukutella pikku paukkuja omalla pihallaan... ja aikuiset sitten pistävät taivaalle isot raketit jota lapset ihaillen katsovat? niin aika kultaa muistot ja rakettien paukuttelu on vieläkin mukavaa.
Siis oikeasti voin väittää että piereskelykin on vaarallisempaa otsoni kerrokselle kuin rakettien ampuminen
EN KIRJOTA EN IKINÄ!!
Jani Raatikainen
Espoo

#61

29.05.2007 01:52

Mikä tulee näihin onnettomuuksiin, se ei johdu lähes koskaan itse ilotulitteesta, vaan KÄYTTÄJÄSTÄ. Kuinka monen tiedätte ampuvan raketteja kädestä tai muualta, josta se ei ole sallittu? Uskoakseni aika monen tiedätte, minä ainakin tiedän. Itselleni taas ei ole koskaan tapahtunut mitään onnettomuutta ilotulitteiden kanssa, koska olen osannut käsitellä niitä oikeaoppisesti, eli toisin sanoen pelleilemättä.

Ei taida olla ongelma ilotulitteiden myynnissä yksityishenkilöille, vaan harvoissa -mutta silti liian monessa- tapauksessa, jossa yksityishenkilö on sortunut joko alkoholin vaikutuksen alaisena, tai ilman, käsittelemään ilotulitteita vääräoppisesti.

Oli kommentistani hyötyä eli ei, sanon silti tämän lyhyesti ja ytimekkäästi: en allekirjoita adressia. Syyksi voin ainoastaan sanoa pitäväni ilotulitteista, tietenkin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ja sitä, ettei kyse ole siitä, kenelle niitä myydään, vaan miten HARVAT niitä käyttävät.
Päivi Heino
Kuopio

#62 Turhaa

29.05.2007 15:16

Aivan turhia ostoksia ilotulitteet..sinne menee taivaalle tuhansia euroja saamatta mitää muuta viboja kuin katella jotain väriläiskää ja kuulla rätinää, no kalliit huvit ite kullakin, mun puolesta pois vaan kaikki noi, vähemmän onnettomuuksia vaan olisi.
katja voutilainen
joensuu

#63

29.05.2007 15:30

mielestäni raketit on sama kieltää. tai jos niitä ei saada kiellettyä, niistä voisi tehdä äänettömiä, jotta eläimilläkin voisi olla onnellinen uusi vuosi. Tällä hetkellä eläimillä on uutena vuotena pelkkää tuskaa, oma koirani on aivan vauhkoontunut. Sen lisäksi maapallo kuormittuu vielä lisää, ja tuhoutuu ennen aikojaan. turha siitä on kiistellä, kummat saastuttavat enemmän, autot vai raketit, autoja käytetään myös hyöty käyttöön, mutta raketit on vain ajan vietettä.
Joonas Härmälä
Salattu

#64 Jahas... Vai tällaista.

02.06.2007 22:51

Oli todella mielenkiintoista lukea tätä jutustelua ja ajatella samalla asioita.

Kirjoitin paljon, mutta toivoisin että jaksaisitte lukea, ja kommentoida, jotta saataisiin keskustelua.Toivoisin myös että nämä teinixit, joita ilmeisen paljon v*tuttaa tämä adressi, vastaisivat selkeästi, käyttämättä kirosanoja.

Ensinnäkin: Itse en osta raketteja ym. paukkuja aikaisemmin mainituista monituisista syistä.

Toinen asia josta haluan sanoa mielipiteeni on monen sanoma: "Mitäs me sitte tehtäis jos ei ammuttais raketteja?? Ryypättäis ja poltettais???"
- Ette voi olla tosissanne jos tuollaista puhutte. Eikö kukaan tuollaista sanovista muka ikinä ole muuten pitänyt hauskaa, kuin paukuttelemalla raketteja tai juomalla?? Eikö tosiaan?? Jos järki jotain sanoo, niin yksi mitä se saattaa sanoa on, että on sitä muutakin kuin päihteet ja raketit. Onko esim. lautapeleistä kuultu?? "Ne on lasten hommia", sanovat nämä jupit siihen. Ajatelkaas sitä niin, että jokaisella on sisällään pieni lapsi, jonka täytyy aina joskus päästä irralleen. (olen todennut tämän erään tutkimukseni aikana)Päästäkää se pieni "sisäinen lapsenne" ulos vaikka juuri vuodnvaihteessa. Vai voitteko väittää, että aina olette olleet jurpoja, jotka eivät osaa muuta kuin olla humalassa?


Kolme: saasteet. Juuri niin, saasteet... Monta tuhatta kiloa raakametallia luontoon? Ei, ei ja vielä kerran ei. Ajatelkaas mitä se tekee luonnolle? Puista ja pensaista tulee vaivaisia ja hapen tuottaminen saattaa vaikeutua tai pahimmassa tapauksessa pysähtyä kokonaan! En väitä että tähän riittäisi kertapaukuttelu, mutta kun sitä jatketaan jopa joulukuusta tammikuun puoleenväliin saakka!!! Ajatelkaa miten paljon menetetään rahaa tällaiseen turhuuteen. Ja ennen kaikkea ajatelkaa luontoa... Eläimet eivät kaikki välttämättä selviydy saamiensa myrkkyjen takia, joita niihin on joutunut ravinnonlähteistään. Ja mistäs muualta, kuin raketeista ne myrkyt ravintoon on tullut. Rakettien kauaskantoisuuden vuoksi saasteet saattavat levitä pitkin metsiä. Roskat ovat keskellä metsään ja kukaan ei niitä kerää. Raketit täytyisi suunnata alueelle, jossa roskista ei olisi haittaa, ja ne kerättäisiin heti aamun valjetessa! Roskaaminen uusina vuosina on aivan kauheaa!! Saa hävetä silmät päästään ihmisten puolesta, ajatellen mitä he ovat tehneet ... taas kerran. Suhteellisen harvat siivoavat ampumiensa rakettien roskia, mikä taasen tuo kunnalle lisäkustannuksia, koska kuntahan se on joka joutuu kustantamaan alueensa siivouksen. Ja TA-DAA, jos kunta maksaa jotain maksuja, se menee verorahoista, eli sama kuin te itse maksaisitte ampumienne rakettien roskien siivoamisesta. Miksi ette itse keräisi roskianne ja säästäisi samalla? Vaikka ne verorahanne menevät silti näihin siivouskuluihin, voisittepa ainakin itse ajatella: "Tulipas tehtyä hyvä työ itseni ja luonnon puolesta."
Itse keräilen silloin tällöin tielleni osuvia roskia, vaikka en itse ammu raketteja.

Neljä: kotieläimet. Voi mitä tuskaa nämä raketit aiheuttavat koirille, kissoille ja muille kotieläimille! Minunkin koirani, kun pelkää ruudinhajua, on aivan kauhuissaan uusina vuosina. Joku tuolla sanoi, että mitä sitten jos koira kuseksii pitkin lattiaa. No sitä sitten, että niitä jälkiä ei ole kovin mukava siivota, ja varsinkin kun tietää, että nämä rakettien ampujat aiheuttavat sen. Haluaisiko kenties ko. kommentin kirjoittaja tulla siivoamaan koirani pissat lattialta uusina vuosina?? Jahka rakettien ammuskelu on kokonaan loppunut ja hieman aiemminkin, saa koiraa rohkaista, että uskaltaa ulos mennä, sillä pelkää sen paukkeen ja hajun alkavan taas. (tai siltä se ainakin vaikuttaa. en voi varmasti sanoa sillä en ole mikään eläinpsykologi). Voin vallan hyvin kuvitella jonkun esim. koiran, joka sekoaa täysin uudenvuoden paukkeen takia. Koiran, joka tulee hulluksi paukkeesta ja pelosta. (ikävä ajatella tuollaista).

Viisi: Lapsityövoima. Kyllä, uskokaa pois ---> se on totta. Joitakin raketteja tuotetaan lapsityövoimalla, jota kumma kyllä ei ole saatu lopetettua, vaikka yritystä on ollut. Ajatelkaa laumaa pieniä lapsia, alle 15 vuotiaita, jotka pakotetaan nälkäpalkalla tekemään monenmoisia paukkuja, muuta lopuksi, kun on palkan aika, ilmoitetaankin, että tänään tehtiin niin huonosti töitä, että ruokaa ei tule. Lapset lähtevät kotipahvilaatikoitaan kohti vatsat tyhjinä, sillä he eivät ole syöneet mitään kolmeen viimeiseen päivään. Tällaista se luultavasti on... Kuten jo monasti on sanottu, osoitat itsesi lapsityövoiman kannattajaksi ostaessasi raketteja, ja varsinkin kun nyt tiedät, että osa niistä on tehty lapsien avulla.

Kuusi: onnettomuudet. Nämä ovat suurimmilta osin ampujien huolimattomuutta tai tarpeellisen "laukaisualustan" puuttumista. Jos ammut vaikka paukun nimeltä roomalainen kynttilä: super-sized, kannattaa pitää huoli, että se on tuettu joka sivulta pysymään pystyssä ja tarpeeksi kallellaan poispäin ihmisistä. Tähän ei ole oikeastaan muuta sanottavaa.



Elina Pakkaselle muutaman sananen:

Palomiehiä sammuttamaan tulipaloja
Sinä haukuit tätä lausetta. Mitä vikaa siinä muka on?? Jos ymmärrät suomenkieltä minkään vertaa, niin luultavasti ymmärrät että jos tuo lause muutetaan yksinäiseksi virkkeeksi se menisi näin: "Tarvitaan palomiehiä sammuttamaan tulipaloja." Voi itkun pimpurat jos on jäänyt sana: "tarvitaan" välistä!!! Voih, nyt minunkin maailma meni aivan nurin! HAH!!! Kannattaa katsoa KOKO VIRKE ennen kuin alkaa valittamaan!

Tällä kertaa valitit häiriösoitoista. Etkö sinä soittaisi poliisille, jos jotkin saamarin typerät kovis-huligaanit räjäyttelisivät paukkujaan postilaatikossasi ja ampuisivat roomalaisilla kynttilöillä kivoja mustia, hankalasti pois pestäviä laikkuja seinääsi?!? Ai et vai??

Lainaus: "Mitä mieltä olet, pitääkö veden varaan joutunut juhannuksen juhlija noukkia järvestä, railakkaasti joulua viettänyt, hankeen sammunut pelastaa, vappua juhlinut teekkari...? Mahtaa huolestuttaa, kun huoli ja epätoivo valtaa veroja maksavan koiranomistajan."
Miten nuo sinun esimerkkisi liittyvät asiaan?? Minun mielestäni kännissä ongelmiin joutuminen ja ilotulitteet ovat kaksi eri kategoriaa ja nyt puhumme jälkimmäisestä, joten voisitko sinäkin pysyä aiheessa, kiitos.


Lopuksi haluaisin ilmoittaa että allekirjoitan nimeni addressiin heti tämän viestin lähettämisen jälkeen.

Kommentteja vastaanotetaan mielellään!
Antti Heikura
Hyrynsalmi

#65 Tämä on tyhmää

06.06.2007 20:46

Minä pidän Ilotulitteista, varsinkin, kun meillä oli koko Ukkohallan uudenvuoden toiseksi suurimmat raketit! Eihän siinä ole mitän järkeä! Ilotulitteissahan on se riemu, kun ei aina tiedä, miten ne poksahtaa!
aino sihvola
helsinki

#66

07.06.2007 15:26

ei kaikki eläimet ilotulitteit pelkää mun entinen koira rakasti niit koko ikänsä, eikä mun serkujen kaa koira niit pelkää ennemmin tykkää ja mun kissaki tykkää niistä.


kieletää mialummin tupakointi se lisää syöpä riskii, aiheuttaa riippuvuutta, lyhentää elin ikää, saastuttaa luontoo. tupakkaan käytetään jotain myrkkyy jota murhaajat enne käytti ja sit lehmän paskaa ja lattian pesuainetta sit viel jotain myrkykasvii jonka viljelyn takii sademetsii kadtaan.
aino sihvola
helsinki

#67

07.06.2007 15:30

enkä muuten usko et raketteja teetetään lapsi tyävoimalla!
Tomi Nurmela
Hämeenlinna

#68

17.06.2007 18:13

ei jumalauta :D tälle ei voi muuta ku nauraa!
mariella moske
vantaa

#69

01.07.2007 14:28

EEEEEEEEIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!! Vittu jos toi toteutuu mä muutan venäjälle... jotain oikeuksia ihmisille, vai aiotaankome kohta elää jossai poliisivaltiossa?

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

18.07.2007 08:38


Olivia Koski
Espoo

#71

30.07.2007 11:32

Keskustelun "aikuisetkin" ilmeisesti taantuneet lapsen tasolle.

Miten pitkälle tuo holhoaminen pitää viedä, kun kaikki, mikä ei itseä miellytä, pitää saada laissa kielletyksi?
Niinkuin niin monissa muissakin asiossa joihin rahaa syydetään, ei ilotulitteista saatu "hyöty" ole mitenkään konkreettista, vaan esimerkiksi esteettinen nautinto.

Ei minuakaan ilotulitteet paljoa nappaa, ja pelokas koira löytyy täältäkin, mutta ei tulisi silti mieleenikään alkaa toisten ilonpitoa kontrolloimaan lain voimin.
Ilotulitteihin verrattuna suurempi yhteiskunnallinen haitta on minusta juuri tuollaisesta holhoamisesta ja kontrolloinnista.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

08.08.2007 16:48


Juhani Sillanpää
Espoo

#73 Ei näin.

11.08.2007 18:16

Jooh olen samaa mieltä näiden kanssa jotka ampuvat raketteja että ei näin. Omaan uuteenvuoteen kuuluu rakettien ampuminen jonka teen tietenkin asiallisesti. Ja jos aijon raketilla pelleillä, katson tietenkin ettei se vahingoita itseäni eikä muitakaan. Rakettien ampuminen kuuluu osan meidän nuorempien henkilöiden uuteenvuoteen. Sitte jos kaupunki alkais järjesteleen näytöksiä niin jos juuri sinä vuonna ei näytös miellytäkkään niin sitte täytyy odottaa vuoden että jos sitten onnistaisi. Ja raketeissa on isona juuri se ampuminen, se että saat sen tulitteen lähtemään maasta ja räjähtämään, tai sitte mahdollisimman kova ääni.

Ymmärrän tosin kyllä etten uutenavuotena toimi kauheen egologisesti mutta joskus on pakko päästä purkamaan sitä ampumishimoa :P. Mutta sillon kun paukuttelen kavereitten kanssa ni me tehää se suojalasien kanssa ja täysin virkeinä ja raittiina että tiedetään mitä tehään.

Ja sitte te jotka ilmaisitte mielipiteenne v- kielellä ja tällee, ni te vaan pahennatte asiaa.
Aapo Liukko
Vaajakoski

#74 Ei näin...

11.08.2007 18:50

Sillä ei ole mitään väliä todellisuudessa että kielletäänkö ne vai ei. Paukuttelu jatkuu 100% varmuudella siitä eteenpäinkin koko maassa, ja takuu varmasti se jos mikä on paljon haitallisempaa, vaarallisempaa, jne jne.
Täytyy sanoa vaan että kyllä nauratti jo pelkkä adressin idea, saati sit nuo aikaisemmat kommentit ja "perustelut". Ei todellakaan näin.
Tuomas Sihvonen
Karjaa

#75

11.08.2007 22:51

Mun mielessä tässä ei ole järkeä yhtään... Kuitenkin suurin osa suomalaisista ampuu raketteja. Koiran kusettajat jotka siitä itkee voivat mennä vaikka johonkin paikkaan jossa ei saa ampua raketteja. Älkää valittako ja pilatko monien ihmisten hupia ja parasta päivää vuodessa!